Vi VET att du tycker allt som har med förändring att göra är rena skräcken

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
mnils skrev:
Nu är harka uppenbarligen inte vem som helst utan jobbar med största sannolikhet som lobbyist på någon branschorganisation för vindkraft.
...jobbar med största sannolikhet som lobbyist...

:crysmile:

ja det var ju en väldigt skarp analys – och helt felaktig, vilken hänt dig förr – men paralun, Mathson och Tommy var ju inte sena med att stämma in i kören...

bara för att någon tar reda på fakta – i stället för att okritiskt lapa i sig vad några gubbs sitter och skrockar om i en youtube-soffa – gör inte att denne "med största sannolikhet" jobbar för en branschorganisation

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kashieda och 12 till
  • Laddar…
A
harka harka skrev:
...jobbar med största sannolikhet som lobbyist...
ja det var ju en väldigt skarp analys – och helt felaktig, vilken hänt dig förr – men paralun, Mathson och Tommy var ju inte sena med att stämma in i kören...

bara för att någon tar reda på fakta – i stället för att okritiskt lapa i sig vad några gubbs sitter och skrockar om i en youtube-soffa – gör inte att denne "med största sannolikhet" jobbar för en branschorganisation
Att plotta egenhändigt utvalda dataserier för att stärka sin egen tes, i ett diagram med märkliga axlar är på youtube-soffe nivå. Det har inte mycket med fakta att göra även om du så gärna vill att det skall vara det...

Och det faktum att du verkar ha alldeles för mycket tid att lägga på det här och tillgången till datan gör att man misstänker att detta är något du jobbar med.

Att du sedan totalt ignorerar vissa aspekter som inte passar ditt narrativ gör att lobbyist ligger nära till hands för vetenskapsman är du inte!

• Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Det är inte direkt så att datan är hemlig.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jeppson skrev:
Varför inte begränsa exporten till 30% istället för 70%
Torde vara en enkel åtgärd
Varför inte begränsa exporten för virke och papper också?
Begränsa exporten av stål och vapen?
Begränsa exporten av datorspel?

Att begränsa utlandsexporten av el vore väl dumt, Sverige exporterar mycket och tjänar väldigt mycket pengar på det. Minskar vi exporten får vi lov att stänga något kärnkraftverk, eller släppa vatten i utskoven i dammarna (förbi turbinerna) eller riva en massa (rätt nybyggda) vindkraftverk, då vi redan idag överproducerar något å det grövsta. En vanlig dag exporterar vi nästan all vår kärnkraftsel, eller nästan all vindkraftsel.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte begränsa exporten för virke och papper också?
Begränsa exporten av stål och vapen?
Begränsa exporten av datorspel?

Att begränsa utlandsexporten av el vore väl dumt, Sverige exporterar mycket och tjänar väldigt mycket pengar på det. Minskar vi exporten får vi lov att stänga något kärnkraftverk, eller släppa vatten i utskoven i dammarna (förbi turbinerna) eller riva en massa (rätt nybyggda) vindkraftverk, då vi redan idag överproducerar något å det grövsta. En vanlig dag exporterar vi nästan all vår kärnkraftsel, eller nästan all vindkraftsel.
Nej vi tjänar inte särskilt mycket om man ser det nationalekonomiskt, höga elpriser, sjukelbidrag (elstöd).
Om det var en rimlig balans med vad varje land själva klarar av med planerbar produktion så är det en annan femma. Nu "kannibaliserar" Danmark och Tyskland vårt land samt Norge.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dagens situation i Tyskland.

Trots att det blåser hårt så producerar man över 10000MW med sin kolkraft.
Det finns INGEN trovärdighet när man ser det här och man ser då dagarna innan då de producerade 25000MW med kol. Vi ska inte täcka Tysklands stora bluff!
EDIT med 6 kärnreaktorer kvar så gick det nästan ihop!!

Staplad area diagram visar elproduktion från olika källor över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.smard.de/home
https://app.electricitymaps.com/zon...ap.org&utm_medium=website&utm_campaign=banner

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle just den här exporten vara annorlunda? Visst är det jobbigt när europa drabbas av höga energipriser. Men att stoppa handeln är inte en vettig lösning.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
J Jeppson skrev:
Tror alla som är i denna tråd vet att du stretar emot och inte vill förändra systemet men utan att ha undersökt är jag säker på att en klar majoritet är för en förändring av det skit system vi har idag.

Som jag skrev…. Vi ger och ger en massa men tar minimalt
Jag tror att många i denna tråd har, liksom mig, fått uppfattningen att Daniel 109 helt osminkat beskriver hur verkligheten är och hur det fungerar. Jag tror inte jag läst ett enda inlägg där jag kan uttyda en värdering.

Att Daniel sen svarar med hur det fungerar, som svar till de mest konstiga och virriga och orealistiska tankar och idéer som hela tiden flyter upp, verkar få en del att tro att Daniel lägger in någon värdering.
Det kanske han gör, jag vet inte, och jag vet inte heller om han då tycker hela systemet är skit och barockt eller om han är extremt marknadsliberal och tycker att detta är perfekt.

Men du kan göra dig själv en tjänst. Försöka att förstå lite mer av verkligheten, så kan det bli mer givande diskussioner.

Men jag kan bjuda på en liten start för vidare tankar.
Alla nationer i världen jobbar på att få till olika slags handelsavtal, det är helt essentiellt för att ett land ska kunna vara framgångsrikt idag, när inget land klarar av att framgångsrikt producera allt inom landet.
T.o.m det superslutna Nordkorea idkar en väldig massa handel, men däremot mot endast ett fåtal nationer, Nordkorea skulle vara mycket mer välmående om de gjorde som de flesta andra länder.

I dessa handelsrelationer och avtal kämpar alla med näbbar och klor för att själva få så mycket fördelar som möjligt och andra att ta nackdelarna. Tullar och handelskrig och sånt ligger tyvärr hela tiden lurar bakom hörnet, även om alla parter vet att det blir det sämsta på sikt (därför slutar det för det mesta med högt tonläge och hot om tullar och sånt, men de parter som förhandlar vet ändå att de måste klara sig genom till sist).

Sverige är naturligtvis en del av allt detta, och vi är som nation betydligt mer beroende av handelsavtal och sånt än de flesta andra ländet, vår geografi, vår sociala, välfärdsmässiga och lönemässiga struktur, våra naturtillgångar osv gör vårt beroende av omvärlden väldigt stort, dels för att driva runt vår exportintensiva industri och exportintensiva tjänstesektor, dels för importen av en otrolig massa saker som vi inte kan eller har råd med att tillverka själva.
Så för Sverige skulle det vara i det närmaste katastrof att stå utanför EU. Och skulle pluttelilla Sverige storma in i förhandlingarna skällandes som en stor ilsk pitbul, men alla ser att vi bara är en chiwawa, så blev våra handelsavtal rätt skit. Nu får vi det mesta "gratis" via EU.

Helt kortfattat; försöker jag få fram hur viktigt handel, EU och internationella relationer är för Sverige.
Och sen ska man inte gå och tro på att det skulle ses med blida ögon att just vi ska få någon egen gräddfil i dessa avtal och få bestämma saker och ting bara för att det gynnar just oss.
Våra motparter här är minst lika bra som oss, minst lika beslutsamma att det ska gynna deras egna länder, och nästan samtliga är betydligt större och viktigare än oss, så om det finns möjlighet att köra över någon så ligger Sverige sämst till.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt kortfattat; försöker jag få fram hur viktigt handel, EU och internationella relationer är för Sverige.
Och sen ska man inte gå och tro på att det skulle ses med blida ögon att just vi ska få någon egen gräddfil i dessa avtal och få bestämma saker och ting bara för att det gynnar just oss.
Våra motparter här är minst lika bra som oss, minst lika beslutsamma att det ska gynna deras egna länder, och nästan samtliga är betydligt större och viktigare än oss, så om det finns möjlighet att köra över någon så ligger Sverige sämst till.
Jo handel är mycket viktigt men inget land ska kunna skapa ett energisystem där det bygger på att man ska kannibalisera grannländer.... det är ju en stor röd-grön lögn.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
D Dilato skrev:
Vi som nation har ingen egentlig bestämmanderätt längre, alla viktiga beslut fattas i Bryssel och vi har bara att lyda.
Nej, det är mest sånt som rör handel som beslutas inom EU.
Och skulle inte vi överlåta det till EU skulle vi behöva göra det själva.
Och när man ser Billström snurra runt Erdogan och slicka honom i ansiktet, så ...
Jag tror inte Sverige skulle få till det bättre än när vi nu istället är en liten liten del av ett gigantisk EU som alla länder i världen MÅSTE förhålla sig till.

Till Sverige behöver knappt någon nation förhålla sig, oss kan de köra över.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Dagens situation i Tyskland.

Trots att det blåser hårt så producerar man över 10000MW med sin kolkraft.
Det finns INGEN trovärdighet när man ser det här och man ser då dagarna innan då de producerade 25000MW med kol. Vi ska inte täcka Tysklands stora bluff!
EDIT med 6 kärnreaktorer kvar så gick det nästan ihop!!

[bild]
[länk]
[länk]
:) , du förefaller lite besatt av Tyskland.. kanske borde köra parallelt på ett tyskt forum för att skapa opinion där? Här tror jag du slår in öppna dörrar, tror inte jag har kunnat skönja ett uns support för kolkraft i någon tråd, finns de som, precis som regeringen, vill öka förbränningen av fossila drivmedel, men det är väl det jag kunnat spåra här.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Till Sverige behöver knappt någon nation förhålla sig, oss kan de köra över.
Nej vi hamnar ju alltid i ett internt evigt käbbel nuförtiden så det finns väl inget land som tar Sverige på allvar längre..

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
J Jeppson skrev:
I dessa tusentals inlägg finns mängder med förslag på förändringar, både egna och tagna från experter men trots det sågar du alla förlag… det är tragiskt faktiskt
Många är totalt galna.
Det finns dock ett flertal som är bra på sätt och vis.
Det enda är att då bortser man alltid mot att de strider mot den öppna handel vi förbundit oss att ha inom EU, så förslagen kommer då att falla ifall övriga länder i EU inte gillar dom.
Och vad tror du andra länder säger när vi plötsligt vill vara polaren som inte ställer upp, som tar de godaste bitarna i Alladin-asken och sen tycker att de får de andra finna sig i.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
:) , du förefaller lite besatt av Tyskland.. kanske borde köra parallelt på ett tyskt forum för att skapa opinion där? Här tror jag du slår in öppna dörrar, tror inte jag har kunnat skönja ett uns support för kolkraft i någon tråd, finns de som, precis som regeringen, vill öka förbränningen av fossila drivmedel, men det är väl det jag kunnat spåra här.
Nej jag är inte besatt, däremot är jag klart fascinerad över PK politiken mot Tyskland.
(sen finns det betydligt djupare ingenjörsmässiga bedömningar/granskningar av deras luftslott)
Vilka bluffmakare!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.