D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte begränsa exporten för virke och papper också?
Begränsa exporten av stål och vapen?
Begränsa exporten av datorspel?

Att begränsa utlandsexporten av el vore väl dumt, Sverige exporterar mycket och tjänar väldigt mycket pengar på det. Minskar vi exporten får vi lov att stänga något kärnkraftverk, eller släppa vatten i utskoven i dammarna (förbi turbinerna) eller riva en massa (rätt nybyggda) vindkraftverk, då vi redan idag överproducerar något å det grövsta. En vanlig dag exporterar vi nästan all vår kärnkraftsel, eller nästan all vindkraftsel.
Jag förstår jämförelserna men jag tycker de haltar och jag anser inte att infrastrukturinvesteringar är att likna vid datorspel.

Om man lägger elen åt sidan, så känslomässigt laddad i dessa dagar, så kan vi ta kommuner och vatten. Situationen med två grannkommuner skulle då kunna vara att invånarna i kommun A genom att spara och gneta i årtionden skapat ett dricksvattensystem som ger de gott om billigt (10kr/m3) vatten. I kommun B har de istället kört slut på ett gammalt, som gett vatten till 20kr/m3, sänkt skatten istället och nu är detta slut, istället för att göra en investering så kräver de att få ansluta till grannens fina system och konsekvenserna blir att nu är priset i bägge kommunerna 25kr/m3 och under delar av året får man införa diverse begränsningar.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det är nog så att mina inlägg här ger ett mer marknadsliberalt intryck än vad jag står för. Det för att det främst är de som vill avskaffa marknaden jag svarar på.

Marknadsekonomi ser jag som den rimligaste lösningen på väldigt mycket, där inkluderas el. Men samtidigt behövs styrning i form av regelverk och skatter. En helt fri marknad tappar tex nästan helt miljöperspektiv, säkerhet mm.

Vi är absolut beroende av EUs marknad. Så om vi inte är med skulle vi behöva stå lika nära EU som Norge. Vi skulle som mindre nation ha svårare än Storbritannien att stå utanför.

Samtidigt håller jag med kritikerna om att EU dikterar väl mycket. Delvis handlar det nog om att svenska politiker gärna duckar obekväma frågor och skyller på EU.

D djac skrev:
Om man lägger elen åt sidan, så känslomässigt laddad i dessa dagar, så kan vi ta kommuner och vatten. Situationen med två grannkommuner skulle då kunna vara att invånarna i kommun A genom att spara och gneta i årtionden skapat ett dricksvattensystem som ger de gott om billigt (10kr/m3) vatten. I kommun B har de istället kört slut på ett gammalt, som gett vatten till 20kr/m3, sänkt skatten istället och nu är detta slut, istället för att göra en investering så kräver de att få ansluta till grannens fina system och konsekvenserna blir att nu är priset i bägge kommunerna 25kr/m3 och under delar av året får man införa diverse begränsningar.
Jo du har en aktuell debattartikel om det här och handeln med el.
https://second-opinion.se/kunderna-stora-forlorare-med-ny-modell/

Mikael_L Mikael_L skrev:
I dessa handelsrelationer och avtal kämpar alla med näbbar och klor för att själva få så mycket fördelar som möjligt och andra att ta nackdelarna.
Nja, i verkligheten skyddar handelshinder producenterna i ett land på konsumenternas bekostnad och/eller används för att utöka statskassan (återigen på de inhemska konsumenternas bekostnad).

Det här är relativt trivial handelsteori, men något som normalt inte kommer upp till diskussion av outgrundliga skäl.

Att tyska konsumenter här gynnas av avsaknaden av tyska importtullar är alltså precis som väntat. Att tro att vi skulle tjäna på att hindra detta genom exportförbud är däremot enfaldigt. En sådan handling skulle aldrig bli obemött och skulle därtill ge en mängd negativa investeringssignaler i Sverige.

Jag ser mig som hyfsat insatt men begriper inte vad han skriver om. Han tycks spinna väldigt mycket på en felaktig bild. Vad handlar förändringen om egentligen?
Kirchhoffs lagar gäller hur man än vänder sig, men vad det har med saken att göra begriper jag inte.

Är det någon som förstår?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att tyska konsumenter här gynnas av avsaknaden av tyska importtullar är alltså precis som väntat. Att tro att vi skulle tjäna på att hindra detta genom exportförbud är däremot enfaldigt. En sådan handling skulle aldrig bli obemött och skulle därtill ge en mängd negativa investeringssignaler i Sverige.
Jo och krasst ekonomiskt så sänker man flera länder via tyska Energiewende...
Men får hoppas på att Frankrike och en kärnkraftsallians kan få stopp på Tyskland.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nja, i verkligheten skyddar handelshinder producenterna i ett land på konsumenternas bekostnad och/eller används för att utöka statskassan (återigen på de inhemska konsumenternas bekostnad).

Det här är relativt trivial handelsteori, men något som normalt inte kommer upp till diskussion av outgrundliga skäl.

Definitivt ger ett inlägg som är några rader långt inte alls hela bilden och förståelsen för handel, avtal, investeringar osv osv.
Men jag ville belysa att Sverige nog har rätt små möjligheter att välja en egen väg här.
Och våra försök skulle antagligen skada landet mångfalt i andra aspekter.

Det verkar finnas debattörer här som bortser ifrån att det finns en verklighet att förhålla sig till.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej jag är inte besatt, däremot är jag klart fascinerad över PK politiken mot Tyskland.
(sen finns det betydligt djupare ingenjörsmässiga bedömningar/granskningar av deras luftslott)
Vilka bluffmakare!
Ett av de största misstagen tycker jag är att man stämplade fossilgas som icke-fossil, detta öppnade ju för minskade satsningar på andra energikällor och slussade pengarna till de relativt sett små investeringar man behöver göra för att komma igång med gasen.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många är totalt galna.
Det finns dock ett flertal som är bra på sätt och vis.
Det enda är att då bortser man alltid mot att de strider mot den öppna handel vi förbundit oss att ha inom EU, så förslagen kommer då att falla ifall övriga länder i EU inte gillar dom.
Och vad tror du andra länder säger när vi plötsligt vill vara polaren som inte ställer upp, som tar de godaste bitarna i Alladin-asken och sen tycker att de får de andra finna sig i.
Fast att kliva av ingångna avtal och bryta mot lagar har ju blivit legio idag, man blir då stor hjälte i vissa kretsar, sen om det gäller individlagar, (inter)nationella lagar och avtal spelar ingen roll. Det är helt enkelt poppis och uppskattat, så det i sig kan inte vara något problem.

D djac skrev:
Ett av de största misstagen tycker jag är att man stämplade fossilgas som icke-fossil, detta öppnade ju för minskade satsningar på andra energikällor och slussade pengarna till de relativt sett små investeringar man behöver göra för att komma igång med gasen.
Jo men det var ju enbart storpolitik inom EU... Frankrike vs Tyskland.
https://www.europaportalen.se/2022/...nkraft-kan-klassas-som-hallbara-investeringar
Inkl mycket långa förhandlingar och att miljöorganisationer skulle överklaga.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Många är totalt galna.
Det finns dock ett flertal som är bra på sätt och vis.
Det enda är att då bortser man alltid mot att de strider mot den öppna handel vi förbundit oss att ha inom EU, så förslagen kommer då att falla ifall övriga länder i EU inte gillar dom.
Och vad tror du andra länder säger när vi plötsligt vill vara polaren som inte ställer upp, som tar de godaste bitarna i Alladin-asken och sen tycker att de får de andra finna sig i.
Jag förstår vad du menar och min andemening är inte att vi ska kapa alla förbindelser med europa.
En väg att gå är att begränsa mättnaden till 30% istället för 70% på utlandskablarna.

Jag ser inget konstigt med att vi de dygn vi behöver importera el också får betala en högre avgift

D Daniel 109 skrev:
Det är nog så att mina inlägg här ger ett mer marknadsliberalt intryck än vad jag står för. Det för att det främst är de som vill avskaffa marknaden jag svarar på.

Marknadsekonomi ser jag som den rimligaste lösningen på väldigt mycket, där inkluderas el. Men samtidigt behövs styrning i form av regelverk och skatter. En helt fri marknad tappar tex nästan helt miljöperspektiv, säkerhet mm.

Vi är absolut beroende av EUs marknad. Så om vi inte är med skulle vi behöva stå lika nära EU som Norge. Vi skulle som mindre nation ha svårare än Storbritannien att stå utanför.

Samtidigt håller jag med kritikerna om att EU dikterar väl mycket. Delvis handlar det nog om att svenska politiker gärna duckar obekväma frågor och skyller på EU.
Nu blev det tydligare var du står, bra input!

G
harka harka skrev:
...jobbar med största sannolikhet som lobbyist...

:crysmile:

ja det var ju en väldigt skarp analys – och helt felaktig, vilken hänt dig förr – men paralun, Mathson och Tommy var ju inte sena med att stämma in i kören...

bara för att någon tar reda på fakta – i stället för att okritiskt lapa i sig vad några gubbs sitter och skrockar om i en youtube-soffa – gör inte att denne "med största sannolikhet" jobbar för en branschorganisation
Kom gärna med fakta ang kolförbränningen i EU, har den ökat eller minskat samtidigt som kärnkraften har minskat?
En annan efterfrågad kurva, när det är högtryck på nu på vintern som det har varit några gånger, ökar eller minskar då den fossila förbränningen?

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför inte begränsa exporten för virke och papper också?
Begränsa exporten av stål och vapen?
Begränsa exporten av datorspel?

Att begränsa utlandsexporten av el vore väl dumt, Sverige exporterar mycket och tjänar väldigt mycket pengar på det. Minskar vi exporten får vi lov att stänga något kärnkraftverk, eller släppa vatten i utskoven i dammarna (förbi turbinerna) eller riva en massa (rätt nybyggda) vindkraftverk, då vi redan idag överproducerar något å det grövsta. En vanlig dag exporterar vi nästan all vår kärnkraftsel, eller nästan all vindkraftsel.
Ja, det vore dumt. Däremot finns det ingen anledning att alla i elområdet man exporterar ifrån får betala samma pris. Du säljer knappast stål och timmer till samma pris på alla marknader.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du har en aktuell debattartikel om det här och handeln med el.
[länk]
Det där förslaget är ännu mer skruvat än nuvarande system. Exporten ska gå från det DYRASTE området till det BILLIGASTE... Hur kan det sänka några priser för någon alls?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.