E EB2 skrev:
Förklara gärna på vilket sätt jag var raljant, eller elitistisk och nedlåtande, för den delen.
Jag tycker jag rätt tydligt markerat tidigare i tråden när jag reagerat på din tonalitet.

stefancrs stefancrs skrev:
Wow.

Tycker du det är konstigt ifall pensionärer, eller helt enkelt olika människor, har olika stora marginaler, och att de borde sluta ha det och istället ha lika god ekonomi som du har?
Det är naturligt att vi har olika marginaler. Den som har lägre inkomst har lägre marginaler, men kan inte heller bo lika dyrt som den som har höga inkomster. Problemet är de som lägger hela din inkomst (hög eller låg) på olika utgifter utan att spara till en buffert.

Speciellt pensionärer borde ha en stor buffert. De har haft hela livet på dig att spara, och som pensionär minskar oftast inkomsten och då är det svårare att spara.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
E EB2 skrev:
Är det inte så marknadsekonomin fungerar? Vem ska betala kostnaderna - privatpersoners och företags - om inte de själva gör det?
Du vill inte ha företag i Sverige vi fattar det, men lägg ner nu för de flesta vill det. Och 1000% högre elpriser är inte rimligt att budgetera för, fattar du hur många fantastiska bolag som aldrig ens skulle kunnat starta om de var tvungna att ta höjd för alla kostnadsökningar som känns fullständigt orimliga?

Inser du att det kändes fullständigt orimligt att prata om elpriser på 10kr kW/h för bara 2 år sedan?? Folk (speciellt du) hade gjort narr av en person som försökte varna för 10kr kW/h priser.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du vill inte ha företag i Sverige vi fattar det, men lägg ner nu för de flesta vill det. Och 1000% högre elpriser är inte rimligt att budgetera för, fattar du hur många fantastiska bolag som aldrig ens skulle kunnat starta om de var tvungna att ta höjd för alla kostnadsökningar som känns fullständigt orimliga?

Inser du att det kändes fullständigt orimligt att prata om elpriser på 10kr kW/h för bara 2 år sedan?? Folk (speciellt du) hade gjort narr av en person som försökte varna för 10kr kW/h priser.
Lägg av att tillskriva mig saker jag aldrig har sagt.

Jag tycker jag rätt tydligt markerat tidigare i tråden när jag reagerat på din tonalitet.
Svara på min fråga istället.

• Wow
stefancrs
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Bor man i villa behöver man ha buffert för att klara oförutsedda utgifter.
Det behövs buffert. Jag tycker egentligen inte några utgifter är oförutsedda. Att räntan, bensinen, elen och annat blir dyrare kan förutses. Även att tvättmaskinen går sönder eller att huset behöver målas och taket bytas. Att det kan bli krig eller naturkatastrof i världen inklusive närområden. Att vi kan få en regering som ändrar förutsättningarna för hur vi lever och konsumerar och skattar.

Man kan lika gärna vända på resonemanget och fråga sig om någon hade kunnat förutsäga att vi haft en epok då allt varit så billigt. Om jag sagt för 25 år sedan att:

Räntan är nästan noll då du kan låna stora belopp utan att det kostar något

En TV kommer ha fyra ggr bildytan och kosta mindre än idag och du kan se hur mycket filmer du vill för någon hundralapp i månaden

Du kan flyga inom Europa för någon hundring

För lågt fast pris kan du ringa och surfa inom EU på mobilen

…hade ingen trott mig.

Detta sagt kommer bufferten att snabbt minska för oss alla med nuvarande situation.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Nu när han bor i lägenhet så har han råd att elda upp sina pengar…
För inte tala om de pengar han får/fick när han sålde sitt hus.
Blev säkert någon miljon eller två över.
Klart det är synd om killen.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men det är en grym situation just nu..
Elpriserna rusar.. räntan är på väg upp.. maten blir dyrare..
Man kan se det tvärtom också.
Vi har haft en grym situation innan.
Vi har haft extremt bra under lång tid och blundat för att det någon gång blir sämre. Inte lärt av historien.
I stället för att förbereda oss för sämre tider, har vi stoppat huvudet i sanden och struntat i att verkligheten någon gång kommer ikapp.
Politikerna har haft det lätt.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Speciellt pensionärer borde ha en stor buffert. De har haft hela livet på dig att spara, och som pensionär minskar oftast inkomsten och då är det svårare att spara.
Tyvärr är spara fult och straffas på olika sätt. PK är att bränna sin lön och sedan lita på att staten går in och tar mellanskillnaden om pengarna sedan inte räcker till. Det brukar fungera.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Det är iof ganska kännbar skillnad på exempelvis 0,80kr kWh som det var för en tid sedan, och dagens (kollade igår) 7,60kr kWh. Själv tecknade jag och sambon för två veckor sedan pga husköp, då låg det på 5,30kr kWh. Ökat två spänn på två veckor, och ännu är det inte vinter.
namnbyte namnbyte skrev:
Det är iof ganska kännbar skillnad på exempelvis 0,80kr kWh som det var för en tid sedan, och dagens (kollade igår) 7,60kr kWh. Själv tecknade jag och sambon för två veckor sedan pga husköp, då låg det på 5,30kr kWh. Ökat två spänn på två veckor, och ännu är det inte vinter.
namnbyte namnbyte skrev:

Hur länge band ni? Vi band för 2 månader sedan på 3 spänn från 1:a nov - 1 mars 2023! Hoppas på billigare avtal då

Snigla Snigla skrev:
De kan bygga två reaktorer för de pengarna ..:geek:

Men för att återgå till valsmör.. frågan är hur de ska fördelas? de där 60 som hushållen ska få dela på.. :thinking: de bör inte vara något till Norr (varken område 1 el 2) då.. för de har ju "normala elpriser" (billigare än vi har i normalt iaf) .. och Mellansverige (3) ligger lite halvhögt också, så de bör ju få en del.. och så vi "skåningar" (4) då som har det som dyrast.. vi bör ju få massa pengar..

Men hur knepigt blir inte det, att staten ska skänka några i sverige massa pengar och andra får inget? det blir orättvist åt bägge håll.. om det delas fördelas jämnt..

Tycker ju inte att de som betalar normala priser.. ska få ut 15 000 kr o köpta julklappar för direkt.. medan vissa andra forfarande behöver 15000 till minst för att betala räkningarna..(el då)

Vi räknar med att få en räkning på 17000 + i månaden.. i iaf 3 månader (4500 kWh + i månaden).. :oops:

De behöver ha en jäkla bra plan för hur de ska lösa problemet!
Jag föreslår att elhandelsbolaget (det är inte elnätsavgiften som kostar) får göra avräkning mot faktura så att det fungerar ungefär som ett ROT-avdrag. De första kWh kan vara mer subventionerade än de sista för att få folk att spara.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Oj sjunker det så snabbt? Blir första säsongen för oss med insatskamin nu i år och tänker testa att elda morgon+kväll.
Tyvärr ska kaminen gå i ett om du inte har riktigt nytt hus med rejält tjock isolering.
Vi kommer att stänga ner övre våningen till vintern och endast bo där nere och e
B byabin skrev:
Ok, tack, hittade det under definitionen "maximum clearing prices nordpool". Som kommer höjas 21:a september till 65 SEK / kWh.

EDIT: Det stämmer att Baltikum nådde nuvarande tak €4 / kWh den 16 augusti för timme 18 (vilket också är orsak till takhöjningen). Något att tänka på om man tänker att sådana priser inte kan uppstå.
Sjuka priser. 1€/kWh är annars vad man kan köra elverket för så man tycker det är märkligt att folk inte stänger ner och kör från generator i såna fall. Har en 60A 24V laddare som jag kommer ladda min batteribank ifrån med gridden när priset är lågt och med generator när det är högt.

S
E EB2 skrev:
Lägg av att tillskriva mig saker jag aldrig har sagt.
Tycker du att fraktfirmor ska ta höjd för 200kr diesel?

S SueCia skrev:
Tycker du att fraktfirmor ska ta höjd för 200kr diesel?
Jag gissar att avtal indexerade mot dieselpris blir vanligare nu. Det är ju surt närman sitter fast i långa avtal och förutsättningarna ändras radikalt. Det är ett sätt att ta höjd för att dieselpriset kan sticka iväg.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Bor man i villa behöver man ha buffert för att klara oförutsedda utgifter.
Den bufferten går ju åt till vanligt underhåll och en del oplanerat underhåll plus att vår buffert försvann för 2 år sen när miljömuppar i kommunen tvingade oss att byta vårt väl fungerande avlopp i onödan för 250 000 kr (500% av bufferten) sossepriser på mat och bränsle ovanpå det så fattar väl till och med en sån som du att den där bufferten (som nu ligger på minus 200 000 kr) inte direkt har sparats ikapp. Vi bor i hus på landet för att slippa kriminaliteten i stan där afghaner våldtog 14-åringen (ingen dom) vi bodde billigare här än i lägenheten tills regeringen fick som de ville och nu är lösningen att sluta handla miljövänliga produkter och ekomat och byta elvärme mot att elda ved och gammal motorolja med avgaser jag helst skulle leda in i alla hem hos de som på Socialdemokraterna eller kommunisterna meneeeh... ja ä intä bitter. SD 11 sept

• Gilla
Tsg49 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.