22 531 läst · 155 svar
23k läst
155 svar
Elpriserna fick honom att flytta till lägenhet
Självklart. Cyklar och skor blir också dyrare med sossepriser på bränsle och el mm.D Daniel 109 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Jag vidhåller att om ett företag skulle kalkylera med 1000% prisökningar på alla råvaror skulle samhället braka ihop. Det är helt enkelt rimligt att förvänta sig att så inte ska ske.D Daniel 109 skrev:
Fast en buffert på 50k är ju alldeles för lite om man bor i villa givet de oförutsedda utgifter som kan uppstå, vilken ovan illustrerar ganska väl.E Enki skrev:Den bufferten går ju åt till vanligt underhåll och en del oplanerat underhåll plus att vår buffert försvann för 2 år sen när miljömuppar i kommunen tvingade oss att byta vårt väl fungerande avlopp i onödan för 250 000 kr (500% av bufferten) sossepriser på mat och bränsle ovanpå det så fattar väl till och med en sån som du att den där bufferten (som nu ligger på minus 200 000 kr) inte direkt har sparats ikapp. Vi bor i hus på landet för att slippa kriminaliteten i stan där afghaner våldtog 14-åringen (ingen dom) vi bodde billigare här än i lägenheten tills regeringen fick som de ville och nu är lösningen att sluta handla miljövänliga produkter och ekomat och byta elvärme mot att elda ved och gammal motorolja med avgaser jag helst skulle leda in i alla hem hos de som på Socialdemokraterna eller kommunisterna meneeeh... ja ä intä bitter. SD 11 sept
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 039 inlägg
Sånt här är ju intressant. Ny forummedlem inleder sitt skrivande inte med något som berör forumets egentliga område (bygga hus m m) utan genom att skriva skit om ett politiskt parti.E Enki skrev:
För all del, jag kan ha fel, du kanske kommer bidra med dina kunskaper om värmepumpar, plattor på mark eller Säkert Vatten-regler också. Men skulle inte tro det.
Jag håller med dig om detta. Nu är det väl ”bara” el i SE 4 som ökar i den storleksordningen och inte alla råvaror. Dieseln ca 100% ökning.S SueCia skrev:
Som skrivits ovan är långa avtal med fasta priser problemet för åkerier och andra när priserna går upp. Det ligger inte i någons intresse att de går i kk. Då behövs ny upphandling och då kommer anbuden sättas baserat på nuvarande priser. Vore bäst att omförhandla sådana avtal, eller ännu hellre skriva in något om prisökningar från början.
Så klart.. myntet har alltid två sidor!A Arne_Planka skrev:Man kan se det tvärtom också.
Vi har haft en grym situation innan.
Vi har haft extremt bra under lång tid och blundat för att det någon gång blir sämre. Inte lärt av historien.
I stället för att förbereda oss för sämre tider, har vi stoppat huvudet i sanden och struntat i att verkligheten någon gång kommer ikapp.
Politikerna har haft det lätt.
Men det är såvitt jag kan komma på.. är det bara el-priset (bristen till svenska hushåll..) som är riktigt förvånande?
Räntan har ju varit obefintlig.. så den var och är väntad att stiga en hel del till (men det har man ju planerat för när man lånar pengar)
Amorteringskravet som kom, var ju naturligt.. jag personligen anser att man alltid ska betala tillbaka pengar man lånar.. (annars har man inte lånat)
Oljan/bensin/disel.. var kanske inte väntat.. men heller inte så oväntat hmm.. hade dock inte trott att den skulle öka så snabbt.i pris! Men.. ska man möta klimatmålen, så är det ett bra tillfälle att hålla priserna höga (tyvärr drabbar det ju inte bara privatpersoner, utan frakter, bönder osv.. som antingen inte klarar sitt leverbröd.. eller måste höja priserna på sina tjänster/mat.. och det gör att vi ..privatpersonerna.. får betala mer även där.. i slutänden
Politikerna har kanske haft det "lätt".. men vi privatpersonerna.. har haft det för bra och alldeles på tok för många har stoppat huvudet i sanden..
Men vi är många som bara betalar våra räkningar.. och sedan lever livet.. (dvs ointresserade av det ekonomiska eg.. vill fokusera på roligare saker).
Livet är inte lätt.
Jag undrar verkligen om det kommer räcka.Snigla skrev:De kan bygga två reaktorer för de pengarna ..
Men för att återgå till valsmör.. frågan är hur de ska fördelas? de där 60 som hushållen ska få dela på.. de bör inte vara något till Norr (varken område 1 el 2) då.. för de har ju "normala elpriser" (billigare än vi har i normalt iaf) .. och Mellansverige (3) ligger lite halvhögt också, så de bör ju få en del.. och så vi "skåningar" (4) då som har det som dyrast.. vi bör ju få massa pengar..
Men hur knepigt blir inte det, att staten ska skänka några i sverige massa pengar och andra får inget? det blir orättvist åt bägge håll.. om det delas fördelas jämnt..
Tycker ju inte att de som betalar normala priser.. ska få ut 15 000 kr o köpta julklappar för direkt.. medan vissa andra forfarande behöver 15000 till minst för att betala räkningarna..(el då)
Vi räknar med att få en räkning på 17000 + i månaden.. i iaf 3 månader (4500 kWh + i månaden)..
De behöver ha en jäkla bra plan för hur de ska lösa problemet!
https://www.expressen.se/nyheter/augusti-dyraste-elmanaden-nagonsin/
Snittpris på nästan 5 kr (inkl allt) i Skåne i augusti. Om man inte har timpris vet man ju dessutom priset för månaden först efter månaden är slut (man kan ju gissa såklart utifrån timpriser) så det gäller att agera innan smällen kommer...
Jag har svurit över vår dyra fjärrvärme varje vinter tidigare... nu är man glad för den.
Till saken hör ju att det är ett i högsta grad politiskt skapat problem som slår väldigt olika mot människor beroende på adress. Elpriserna är dessutom så höga att det kommer märkas i plånböckerna även för de som bor i lägenhet.B Borgen2021 skrev:El, som är grunden i ett civiliserat samhälle, är ju inte att jämföra med brist på reglar eller kaffe
Det är ju enligt mig en nations ansvar att tillse att medborgarna skall ha samma tillgänglighet på energi.
Sen delar jag din uppfattning att prisbilden kan förändras, det är en del av marknaden.
Men det är inte rimligt i ett civiliserat land, som har haft världens bästa energisystem (troligen), ligger 3 på mest fossilfri elproduktion, har bifogad skillnad
Eller så tycker man det, men ha lite respekt för att en del människor kommer gå under ekonomiskt i Skåne, var inte så jävla raljant mot människors olycka.
Detta är inte samma som att köpa en bil man inte har råd med, eller ta en semester på krita. [bild]
Någon som har en uppfattning om hur problemet löses i andra länder i Europa? De har ju högre priser och ofta lägre inkomster - även om elförbrukningen per hushåll är lägre.
Det är ju försent att agera som privatperson nu... luftvärmepumpar e slut på flera håll (och det är svårt med tillverkningen på sina håll /komponent o personalbrist).. hantverkare har fullt upp.. solcellsbolagen hinner inte med.. veden är slut på många håll också (här).. alla jagar..J Jonobe skrev:Jag undrar verkligen om det kommer räcka.
[länk]
Snittpris på nästan 5 kr (inkl allt) i Skåne i augusti. Om man inte har timpris vet man ju dessutom priset för månaden först efter månaden är slut (man kan ju gissa såklart utifrån timpriser) så det gäller att agera innan smällen kommer...
Jag har svurit över vår dyra fjärrvärme varje vinter tidigare... nu är man glad för den.
.
Personligen har vi ju redan sedan innan bytt ut en hel del.. men hann inte med solcellerna.. och du ska bara veta vad det grämer mig idag!
Absolut! Menar förbrukning som man kan påverka omedelbart. Att man kanske räknar med 5 kr per kwh i början av månad och förbrukar därefter - men att priset sticker till 10 kr 2 veckor in på månaden och att man får sota för sin förbrukning då det var "billigt". Jag förstår att det är uppvärmningen som är stora boven här och att större ändringar är svåra.Snigla skrev:Det är ju försent att agera som privatperson nu... luftvärmepumpar e slut på flera håll (och det är svårt med tillverkningen på sina håll /komponent o personalbrist).. hantverkare har fullt upp.. solcellsbolagen hinner inte med.. veden är slut på många håll också (här).. alla jagar..
Personligen har vi ju redan sedan innan bytt ut en hel del.. men hann inte med solcellerna.. och du ska bara veta vad det grämer mig idag!
Jag har sett ockerpriser på 2500:- per kubikmeter staplad ved här .
Edit: 7000:- för 2 kubik nu!
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 039 inlägg