E EB2 skrev:
Är det inte så marknadsekonomin fungerar? Vem ska betala kostnaderna - privatpersoners och företags - om inte de själva gör det?
El, som är grunden i ett civiliserat samhälle, är ju inte att jämföra med brist på reglar eller kaffe
Det är ju enligt mig en nations ansvar att tillse att medborgarna skall ha samma tillgänglighet på energi.
Sen delar jag din uppfattning att prisbilden kan förändras, det är en del av marknaden.
Men det är inte rimligt i ett civiliserat land, som har haft världens bästa energisystem (troligen), ligger 3 på mest fossilfri elproduktion, har bifogad skillnad
Eller så tycker man det, men ha lite respekt för att en del människor kommer gå under ekonomiskt i Skåne, var inte så jävla raljant mot människors olycka.
Detta är inte samma som att köpa en bil man inte har råd med, eller ta en semester på krita. Tabell med dagens spotpris på el för olika regioner i Sverige med priser och förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
nissenilson och 9 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo klart jag kan höja hyran men inte 1000:- / månaden i en smäll... Sen kan jag ju inte vara dyrast i hela kommunen då lär jag ju inte få några hyresgäster kvar
Höj inte hyran, sätt elmätare på värme och el? (då kan de själva påverka sin förbrukning..). Du kanske hade nämnt nått skäl innan varför det inte var möjligt - men jag såg bara inlägget och svarade... har inte hunnit läsa ikapp än :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
De kan bygga två reaktorer för de pengarna ..:geek:
!
Jo, men det hjälper ju inte i vinter;)
Hur det sen ska fördelas blir intressant att följa. Men man bör ta med det i beslutet innan man kanske i panik försöker sälja sitt hus.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Höj inte hyran, sätt elmätare på värme och el? (då kan de själva påverka sin förbrukning..). Du kanske hade nämnt nått skäl innan varför det inte var möjligt - men jag såg bara inlägget och svarade... har inte hunnit läsa ikapp än :)
@nino SÄNK hyran med vad el+vatten kostade ifjol och börja ta betalt för vatten+el. Det vore väl det snyggaste?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Men du vet att taket för elen är 52kr/kwh, men du har säkert en buffert för att klara det också?
Det elpriset klarar jag bara i tre månader. Sedan blir det lägenhet även för mig.
 
  • Gilla
cergod
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
El, som är grunden i ett civiliserat samhälle, är ju inte att jämföra med brist på reglar eller kaffe
Det är ju enligt mig en nations ansvar att tillse att medborgarna skall ha samma tillgänglighet på energi.
Sen delar jag din uppfattning att prisbilden kan förändras, det är en del av marknaden.
Men det är inte rimligt i ett civiliserat land, som har haft världens bästa energisystem (troligen), ligger 3 på mest fossilfri elproduktion, har bifogad skillnad
Eller så tycker man det, men ha lite respekt för att en del människor kommer gå under ekonomiskt i Skåne, var inte så jävla raljant mot människors olycka.
Detta är inte samma som att köpa en bil man inte har råd med, eller ta en semester på krita. [bild]
Jag håller faktiskt med dig om det är orimligt att vi har så stora skillnader i ett land som har de bästa förutsättningarna för en fossilfri och planerbar elproduktion.

Men givet att vi befinner oss i den situation vi gör; vem ska betala förbrukarnas kostnader om inte de själva? Möjligen borde staten kunna sänka moms och skatt på el givet rådande läge.

Förresten så var jag inte raljant. Jag tycker faktiskt att det förefaller ha löst sig ganska bra för Christer. Man kan till och med hävda att han tagit ett stort ansvar för sin privatekonomiska situation. Ty vad hade alternativet varit?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Men du vet att taket för elen är 52kr/kwh, men du har säkert en buffert för att klara det också?
Var kommer detta elpristak ifrån? Vart kan jag läsa mer om det?
 
Det är inte bara att sätta upp individuell mätning på värmen till varje lgh...

Eftersom jag renoverar både in och utv så har jag inte höjt hyrorna, för då hade man fått höra att det inte är klart inv så det ska till sänkningar på hyran
 
nino nino skrev:
Det är inte bara att sätta upp individuell mätning på värmen till varje lgh...

Eftersom jag renoverar både in och utv så har jag inte höjt hyrorna, för då hade man fått höra att det inte är klart inv så det ska till sänkningar på hyran
Nä givetvis är det inte bara bara, men en del har det ju. Vad är hindren för dig? Går det att lösa?
 
B byabin skrev:
Var kommer detta elpristak ifrån? Vart kan jag läsa mer om det?
Det är ett pristak på hela Nord Pool. Om jag minns rätt slog Baltikum alldeles nyligen i taket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Jag håller faktiskt med dig om det är orimligt att vi har så stora skillnader i ett land som har de bästa förutsättningarna för en fossilfri och planerbar elproduktion.

Men givet att vi befinner oss i den situation vi gör; vem ska betala förbrukarnas kostnader om inte de själva? Möjligen borde staten kunna sänka moms och skatt på el givet rådande läge.

Förresten så var jag inte raljant. Jag tycker faktiskt att det förefaller ha löst sig ganska bra för Christer. Man kan till och med hävda att han tagit ett stort ansvar för sin privatekonomiska situation. Ty vad hade alternativet varit?
Vi är nog flera som tycker du var raljant, elitistisk och nedlåtande mot Christer i den här tråden. Men man kan tycka olika.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Det är ett pristak på hela Nord Pool. Om jag minns rätt slog Baltikum alldeles nyligen i taket.
Ok, tack, hittade det under definitionen "maximum clearing prices nordpool". Som kommer höjas 21:a september till 65 SEK / kWh.

EDIT: Det stämmer att Baltikum nådde nuvarande tak €4 / kWh den 16 augusti för timme 18 (vilket också är orsak till takhöjningen). Något att tänka på om man tänker att sådana priser inte kan uppstå.
 
Redigerat:
  • Ledsen
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Nä givetvis är det inte bara bara, men en del har det ju. Vad är hindren för dig? Går det att lösa?
Det vet jag faktiskt inte..
Har fråga tidigare i forumet om jag ska dra separata matningar till varje lgh just för att kunna ha mätning på värmen men tror att jag blev avråd

Hur ser en sån lösning ut till ett äldre hus?
 
nino nino skrev:
Det vet jag faktiskt inte..
Har fråga tidigare i forumet om jag ska dra separata matningar till varje lgh just för att kunna ha mätning på värmen men tror att jag blev avråd

Hur ser en sån lösning ut till ett äldre hus?
Den avrådan kan ju ha varit ekonomisk och verkligheten ändras snabbt nu...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Vi är nog flera som tycker du var raljant, elitistisk och nedlåtande mot Christer i den här tråden. Men man kan tycka olika.
Förklara gärna på vilket sätt jag var raljant, eller elitistisk och nedlåtande, för den delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.