Och som det ser ut kommer 90 miljarder att användas till privat/företag som någon form av "kompensation".
Så ja det blir betydligt dyrare men att sälja i panik kan kosta mera.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Personligen kommer jag att inte sätta på elvärmen eller värmepumparna så länge elpriserna ligger på den här nivån. Blir att eld med ved och sova framför kaminen.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Personligen kommer jag att inte sätta på elvärmen eller värmepumparna så länge elpriserna ligger på den här nivån. Blir att eld med ved och sova framför kaminen.
Kaminen kan väl i princip värma hela huset?
 
stefancrs stefancrs skrev:
Kaminen kan väl i princip värma hela huset?
Ja men man får ju stiga upp mitt i natten och elda om det inte skall bli kallt.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja men man får ju stiga upp mitt i natten och elda om det inte skall bli kallt.
Oj sjunker det så snabbt? Blir första säsongen för oss med insatskamin nu i år och tänker testa att elda morgon+kväll.
 
Möjligvis så stänger vi två sovrum i fritidshuset SE3 och låter llvp på underhållsvärma resten av huset.
Och bvp slås på när tempen sjunker under 19 grader på morgonen i huset SE4.
 
N NielsenBau skrev:
Han kunde ju binda priset på el, eller har han missat det helt?

Sen om man slutar röka kan man ju spara en del på det....
Binda priset ? Jag hade bundet fram till Januari då avtalet gick ut. Tycker du jag ska binda nu ? 5,45 tror jag de erbjöd bundet för när jag kolla sist
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Binda priset ? Jag hade bundet fram till Januari då avtalet gick ut. Tycker du jag ska binda nu ? 5,45 tror jag de erbjöd bundet för när jag kolla sist
Vårat går ut i oktober , haft 0,73 öre sedan ifjol, SE3.
 
C Chippe skrev:
Tack för tipset men vet inte vad jag kan göra. Har 3-glasfönster med gas & skaffade luftvärmepump 2016. Har mycket sol men det är tveksamt om solceller funkar bra då taket är vinklat öst och väst samt liten yta och skorstenar. Jag hoppas på att Finlands reaktor kommer igång samt Frankrikes ca 30 reaktorer som varit nedstängda pga värme gör mycket för Europa men jag vet inte.
Värmer du hela huset med den luft/luft pumpen?
Hur värmer du varmvattnet?
 
E EB2 skrev:
Jag tycker att alla borde anpassa sitt boende efter plånboken. När jag studerade, och i början av mitt yrkesliv, bodde jag på 25 kvm utan balkong eller uteplats (liksom Christer) eftersom ekonomin inte tillät annat.
Säger du samma till de företag som kommer lägga ner, med allt det innebär?

"Er affärsmodell skulle tagit höjd för ökade energikostnader på 1000%, så Skyll er själv?"

Men du vet att taket för elen är 52kr/kwh, men du har säkert en buffert för att klara det också?
 
  • Gilla
  • Haha
Kjelle2 och 14 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej men samtidigt så kan jag ju inte höja en hyra från 3500 till 4500 / mån, det funkar ju inte för hyresgästerna... Men det funkar ju inte för mig heller så jag vet inte alls hur fn jag ska göra.
Varför kan du inte höja hyran?
 
B Borgen2021 skrev:
Säger du samma till de företag som kommer lägga ner, med allt det innebär?

"Er affärsmodell skulle tagit höjd för ökade energikostnader på 1000%, så Skyll er själv?"
Är det inte så marknadsekonomin fungerar? Vem ska betala kostnaderna - privatpersoners och företags - om inte de själva gör det?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför kan du inte höja hyran?
Jo klart jag kan höja hyran men inte 1000:- / månaden i en smäll... Sen kan jag ju inte vara dyrast i hela kommunen då lär jag ju inte få några hyresgäster kvar
 
A AndersS skrev:
Och som det ser ut kommer 90 miljarder att användas till privat/företag som någon form av "kompensation".
Så ja det blir betydligt dyrare men att sälja i panik kan kosta mera.
De kan bygga två reaktorer för de pengarna ..:geek:

Men för att återgå till valsmör.. frågan är hur de ska fördelas? de där 60 som hushållen ska få dela på.. :thinking: de bör inte vara något till Norr (varken område 1 el 2) då.. för de har ju "normala elpriser" (billigare än vi har i normalt iaf) .. och Mellansverige (3) ligger lite halvhögt också, så de bör ju få en del.. och så vi "skåningar" (4) då som har det som dyrast.. vi bör ju få massa pengar..

Men hur knepigt blir inte det, att staten ska skänka några i sverige massa pengar och andra får inget? det blir orättvist åt bägge håll.. om det delas fördelas jämnt..

Tycker ju inte att de som betalar normala priser.. ska få ut 15 000 kr o köpta julklappar för direkt.. medan vissa andra forfarande behöver 15000 till minst för att betala räkningarna..(el då)

Vi räknar med att få en räkning på 17000 + i månaden.. i iaf 3 månader (4500 kWh + i månaden).. :oops:

De behöver ha en jäkla bra plan för hur de ska lösa problemet!
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jo klart jag kan höja hyran men inte 1000:- / månaden i en smäll... Sen kan jag ju inte vara dyrast i hela kommunen då lär jag ju inte få några hyresgäster kvar
En detalj att tänka på om du inte gjort så tidigare är att höja priserna på hyran årligen med samma som det kommunala bostadsbolaget i din kommun. Så du inte ligger och harvar på samma summa år till år och sedan kanske måste göra något drastiskt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.