22 539 läst · 155 svar
23k läst
155 svar
Elpriserna fick honom att flytta till lägenhet
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Personligen kommer jag att inte sätta på elvärmen eller värmepumparna så länge elpriserna ligger på den här nivån. Blir att eld med ved och sova framför kaminen.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
Värmer du hela huset med den luft/luft pumpen?C Chippe skrev:Tack för tipset men vet inte vad jag kan göra. Har 3-glasfönster med gas & skaffade luftvärmepump 2016. Har mycket sol men det är tveksamt om solceller funkar bra då taket är vinklat öst och väst samt liten yta och skorstenar. Jag hoppas på att Finlands reaktor kommer igång samt Frankrikes ca 30 reaktorer som varit nedstängda pga värme gör mycket för Europa men jag vet inte.
Hur värmer du varmvattnet?
Säger du samma till de företag som kommer lägga ner, med allt det innebär?E EB2 skrev:
"Er affärsmodell skulle tagit höjd för ökade energikostnader på 1000%, så Skyll er själv?"
Men du vet att taket för elen är 52kr/kwh, men du har säkert en buffert för att klara det också?
Är det inte så marknadsekonomin fungerar? Vem ska betala kostnaderna - privatpersoners och företags - om inte de själva gör det?B Borgen2021 skrev:
De kan bygga två reaktorer för de pengarna ..A AndersS skrev:
Men för att återgå till valsmör.. frågan är hur de ska fördelas? de där 60 som hushållen ska få dela på.. de bör inte vara något till Norr (varken område 1 el 2) då.. för de har ju "normala elpriser" (billigare än vi har i normalt iaf) .. och Mellansverige (3) ligger lite halvhögt också, så de bör ju få en del.. och så vi "skåningar" (4) då som har det som dyrast.. vi bör ju få massa pengar..
Men hur knepigt blir inte det, att staten ska skänka några i sverige massa pengar och andra får inget? det blir orättvist åt bägge håll.. om det delas fördelas jämnt..
Tycker ju inte att de som betalar normala priser.. ska få ut 15 000 kr o köpta julklappar för direkt.. medan vissa andra forfarande behöver 15000 till minst för att betala räkningarna..(el då)
Vi räknar med att få en räkning på 17000 + i månaden.. i iaf 3 månader (4500 kWh + i månaden)..
De behöver ha en jäkla bra plan för hur de ska lösa problemet!
En detalj att tänka på om du inte gjort så tidigare är att höja priserna på hyran årligen med samma som det kommunala bostadsbolaget i din kommun. Så du inte ligger och harvar på samma summa år till år och sedan kanske måste göra något drastiskt.nino skrev: