K Kallens skrev:
Nej förstår det. Är verkligen ingen expert på hyressättning, men de flesta hyresgäster förväntar sig nog att hyresvärden ska agera lite "buffert" för svängningar i kostnader. Om man tänker sig att dessa priser är "det nya normala" så får man kanske fasa in en sådan höjning under några år iaf?
Ja absolut får man ju göra så
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Är inte sammanfattningen av den här artikeln egentligen; Christer hade inte råd att bo kvar i sitt hus, men hade möjlighet att flytta till ett boende som är bättre anpassat till hans ekonomiska förutsättningar?
Oj, raljant much? Om det inte vore för dessa skenande, oförutsedda elkostnader så hade han kunnat bo kvar i sitt hem. Det kommer bli många fler sådana här tragiska berättelser i vinter.
 
  • Gilla
mickewest och 6 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Oj, raljant much? Om det inte vore för dessa skenande, oförutsedda elkostnader så hade han kunnat bo kvar i sitt hem. Det kommer bli många fler sådana här tragiska berättelser i vinter.
Bor man i villa behöver man ha buffert för att klara oförutsedda utgifter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Bor man i villa behöver man ha buffert för att klara oförutsedda utgifter.
För övrigt verkar det ha löst sig ganska bra för Christer, varför jag har svårt att tycka särskilt synd om honom.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Bor man i villa behöver man ha buffert för att klara oförutsedda utgifter.
Men du vet väl inte hur han har planerat detta? Många äldre klarar av att bo kvar i sitt hem livet ut men kanske inte har utrymmet för att elkostnaderna går upp sexsiffrigt på ett år, vilket de nu ser ut att göra för många. Takbytet kanske inte är aktuellt på 20 år, vitvaror kan man byta nästan gratis om man inte anser att man behöver köpa nytt osv.

Han verkar inte alls glad i att behövt flytta till lägenhet.

Kom ihåg hur du ser ner på de som nu drabbas den dagen du själv eventuellt drabbas på något sätt som andra lyckats undvika.
 
  • Gilla
Bangan och 10 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Frågan är ju vad hyrorna kommer höjas till.
Jag gör slut på 20-25' kWh under vintern i mitt lilla hyreshus.
Med elpris på 5:- i snitt så blir det typ 1000:-/mån / lägenhet jag borde höja hyran med..
5kr är väl ett drömscenario, jag räknar med minst det dubbla.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Men du vet väl inte hur han har planerat detta? Många äldre klarar av att bo kvar i sitt hem livet ut men kanske inte har utrymmet för att elkostnaderna går upp sexsiffrigt på ett år, vilket de nu ser ut att göra för många. Takbytet kanske inte är aktuellt på 20 år, vitvaror kan man byta nästan gratis om man inte anser att man behöver köpa nytt osv.

Han verkar inte alls glad i att behövt flytta till lägenhet.

Kom ihåg hur du ser ner på de som nu drabbas den dagen du själv eventuellt drabbas på något sätt som andra lyckats undvika.
Jag hade inte heller förutsett prisutvecklingen, ändå kommer jag att kunna betala vinterns elräkningar. Hur kommer det sig?
 
  • Ledsen
halper och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Jag hade inte heller förutsett prisutvecklingen, ändå kommer jag att kunna betala vinterns elräkningar. Hur kommer det sig?
Wow.

Tycker du det är konstigt ifall pensionärer, eller helt enkelt olika människor, har olika stora marginaler, och att de borde sluta ha det och istället ha lika god ekonomi som du har?
 
  • Gilla
Anne1515 och 6 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Wow.

Tycker du det är konstigt ifall pensionärer, eller helt enkelt olika människor, har olika stora marginaler, och att de borde sluta ha det och istället ha lika god ekonomi som du har?
Jag tycker att alla borde anpassa sitt boende efter plånboken. När jag studerade, och i början av mitt yrkesliv, bodde jag på 25 kvm utan balkong eller uteplats (liksom Christer) eftersom ekonomin inte tillät annat.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Jag tycker att alla borde anpassa sitt boende efter plånboken. När jag studerade, och i början av mitt yrkesliv, bodde jag på 25 kvm utan balkong eller uteplats (liksom Christer) eftersom ekonomin inte tillät annat.
Om elpriset hade gått upp som nu så hade du fått flytta därifrån, till något billigare. Kanske 10kvm? Men det hade inte varit något att gnälla över.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Om elpriset hade gått upp som nu så hade du fått flytta därifrån, till något billigare. Kanske 10kvm? Men det hade inte varit något att gnälla över.
Nej, det hade jag inte behövt eftersom ”vad ekonomin tillät” även inkluderade en rejäl buffert för oförutsedda kostnadsökningar (vilka dessutom tenderar att vara betydligt mindre för lägenheter än för villor).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Nej, det hade jag inte behövt eftersom ”vad ekonomin tillät” även inkluderade en rejäl buffert för oförutsedda kostnadsökningar (vilka dessutom tenderar att vara betydligt mindre för lägenheter än för villor).
Det var bra jobbat, att som student utan kunna hantera kostnadsökningar på ett par hundra procent som ett mer eller mindre permanent nytt kostnadsläge.

Du är helt enkelt väldigt duktig!
 
  • Haha
  • Gilla
mattias1343 och 5 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Det var bra jobbat, att som student utan kunna hantera kostnadsökningar på ett par hundra procent som ett mer eller mindre permanent nytt kostnadsläge.

Du är helt enkelt väldigt duktig!
Tack!
 
stefancrs stefancrs skrev:
Om elpriset hade gått upp som nu så hade du fått flytta därifrån, till något billigare. Kanske 10kvm? Men det hade inte varit något att gnälla över.
Det saknas fakta gällande personen i tråden. Men som mediaartikel skapar den läsare där även forum lyftet in den:cool:
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag har rekommenderat flertalet att antingen börja spara inför vintern (i den mån de kan) eller se över möjligheterna att sälja redan nu.. för blir det en kall vinter med höga elpriser är det många som inte har tillräckligt med buffert.

Dock ska man ju veta att bostadsbolagen har heller inte råd med detta, så troligen kommer det antingen akuthöjas hyror (och det är inte en liten nätt hyra..) där värmen ingår.. eller sätta separat elmätning på varje lgh (vilket eg alla skulle haft från början). Var och en ska ju betala för sin förbrukning.. både värme och vatten egentligen.

Men det är en grym situation just nu..
Elpriserna rusar.. räntan är på väg upp.. maten blir dyrare..

Inflationen kommer väl vara 10% och det är ingen pension eller lön som ökar med motsvarande höjning direkt..
 
  • Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.