namnbyte
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Det låter som att denna herre levde på marginalen ändå. Har man inte råd att bo kvar pga att elen går upp i pris med ett par tusenlappar så har man nog inte råd att bo i hus överhuvudtaget. En flytt hade varit oundviklig i vilket fall som helst då kostnader alltid lurar runt hörnet ifall man bor i villa.
Det är iof ganska kännbar skillnad på exempelvis 0,80kr kWh som det var för en tid sedan, och dagens (kollade igår) 7,60kr kWh. Själv tecknade jag och sambon för två veckor sedan pga husköp, då låg det på 5,30kr kWh. Ökat två spänn på två veckor, och ännu är det inte vinter.
 
  • Gilla
mattias1343 och 2 till
  • Laddar…
C Chippe skrev:
Jag har gammalt fast avtal. Min räkning blev ca 1700:- för december och grannens med likadant hus 12000:-
Då har du väl använt den enorma marginalen till att lägga pengar på att effektivisera ditt hus inför framtiden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T
https://www.varbergenergi.se/privat/tjanster/el/energilaget-just-nu/

"För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5.000 – 10.000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15.000 – 40.000 kr. För att inte hamna i ett hopplöst läge när vinterns elräkningar dimper ner brevlådan/inboxen så bör därför den genomsnittliga villaägaren redan nu sätta av en buffert på cirka 50.000 kr. Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu."
 
  • Arg
mattias1343 och 3 till
  • Laddar…
Ska man redan nu börja att säga upp hyresgästerna då och förbereda sig för att kallställa huset?

Vansinne om folk ska bli bostadslösa och skuldsatta pga elpriser
 
  • Gilla
Uppner och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Frågan är ju vad hyrorna kommer höjas till.
Jag gör slut på 20-25' kWh under vintern i mitt lilla hyreshus.
Med elpris på 5:- i snitt så blir det typ 1000:-/mån / lägenhet jag borde höja hyran med..
Funderat på att installera separata mätare för varje lägenhet? Så slipper du tänka på den biten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
B Borgen2021 skrev:
Då har du väl använt den enorma marginalen till att lägga pengar på att effektivisera ditt hus inför framtiden?
Tack för tipset men vet inte vad jag kan göra. Har 3-glasfönster med gas & skaffade luftvärmepump 2016. Har mycket sol men det är tveksamt om solceller funkar bra då taket är vinklat öst och väst samt liten yta och skorstenar. Jag hoppas på att Finlands reaktor kommer igång samt Frankrikes ca 30 reaktorer som varit nedstängda pga värme gör mycket för Europa men jag vet inte.
 
T TH885 skrev:
[länk]

"För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5.000 – 10.000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15.000 – 40.000 kr. För att inte hamna i ett hopplöst läge när vinterns elräkningar dimper ner brevlådan/inboxen så bör därför den genomsnittliga villaägaren redan nu sätta av en buffert på cirka 50.000 kr. Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu."
Den enda realistiska lösningen för vanligt folk är att stänga av all värme och inte duscha för ofta. Själv planerar jag för att ställa sängarna i vardagsrummet där kaminen är och sova i sovsäck. Det är tyvärr så det blivit i Sverige. Känns ju inte diekt som ett i-land eller välfärd.
 
  • Gilla
mickewest och 4 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Funderat på att installera separata mätare för varje lägenhet? Så slipper du tänka på den biten.
Det har jag i andra huset och till hälften av lgh i det här men ska få till de andra innan vintern men det är uppvärmningen som är den stora kostnaden...
Värmepump som installerades för 15år sen då varken olja eller el var speciellt dyrt...
Så borrhålen är kanske väl korta och ca 4-500l olja som tillskott.

25m ner till berg så det blir dyrt med extra hål också
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det har jag i andra huset och till hälften av lgh i det här men ska få till de andra innan vintern men det är uppvärmningen som är den stora kostnaden...
Värmepump som installerades för 15år sen då varken olja eller el var speciellt dyrt...
Så borrhålen är kanske väl korta och ca 4-500l olja som tillskott.

25m ner till berg så det blir dyrt med extra hål också
Ah, jag tolkade det som att de extra 1000:-/mån/lgh var för gästernas hushållsel. Men i slutändan finns väl inget alternativ än att lägga uppvärmningskostnader på hyran?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Den enda realistiska lösningen för vanligt folk är att stänga av all värme och inte duscha för ofta. Själv planerar jag för att ställa sängarna i vardagsrummet där kaminen är och sova i sovsäck. Det är tyvärr så det blivit i Sverige. Känns ju inte diekt som ett i-land eller välfärd.
Och då är ändå Sverige relativt lindrigt drabbat. Det kan alltid bli värre :rolleyes:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Var kan man se inslaget?
 
T
A Anders_Nilsson skrev:
Den enda realistiska lösningen för vanligt folk är att stänga av all värme och inte duscha för ofta. Själv planerar jag för att ställa sängarna i vardagsrummet där kaminen är och sova i sovsäck. Det är tyvärr så det blivit i Sverige. Känns ju inte diekt som ett i-land eller välfärd.
EU måste gå in och ändra detta nu.
Varje land för sköta sin egen produktion och inte tvingas sälja vidare mer än överskott.

Sen blir man inte mindre förbannad när man tänker att MP säkert sitter och flinar och gör high five i detta läget.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Ledsen
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Ah, jag tolkade det som att de extra 1000:-/mån/lgh var för gästernas hushållsel. Men i slutändan finns väl inget alternativ än att lägga uppvärmningskostnader på hyran?
Nej men samtidigt så kan jag ju inte höja en hyra från 3500 till 4500 / mån, det funkar ju inte för hyresgästerna... Men det funkar ju inte för mig heller så jag vet inte alls hur fn jag ska göra.
Har Dala Elfond som elavtal och haft det i flera år och nej jag kunde inte ens drömma om att elpriserna skulle upp så här högt. Eftersom huset har renoveringsbehov så har jag väldigt liten buffert just nu... Har till och med tagit beslut om att inte köpa fönster till sidan jag bytt fasad på i år
 
Är inte sammanfattningen av den här artikeln egentligen; Christer hade inte råd att bo kvar i sitt hus, men hade möjlighet att flytta till ett boende som är bättre anpassat till hans ekonomiska förutsättningar?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej men samtidigt så kan jag ju inte höja en hyra från 3500 till 4500 / mån, det funkar ju inte för hyresgästerna... Men det funkar ju inte för mig heller så jag vet inte alls hur fn jag ska göra.
Har Dala Elfond som elavtal och haft det i flera år och nej jag kunde inte ens drömma om att elpriserna skulle upp så här högt. Eftersom huset har renoveringsbehov så har jag väldigt liten buffert just nu... Har till och med tagit beslut om att inte köpa fönster till sidan jag bytt fasad på i år
Nej förstår det. Är verkligen ingen expert på hyressättning, men de flesta hyresgäster förväntar sig nog att hyresvärden ska agera lite "buffert" för svängningar i kostnader. Om man tänker sig att dessa priser är "det nya normala" så får man kanske fasa in en sådan höjning under några år iaf?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.