22 471 läst · 155 svar
22k läst
155 svar
Elpriserna fick honom att flytta till lägenhet
Hoppas du inte hade studielån, för hade du så god ekonomi att klara flera hundra procents kostnadsökningar så vore det bara en blodsugare som utnyttjade systemet annars.E EB2 skrev:
I perioder, när jag kunde, hade jag det men tyvärr omöjliggör fribeloppsreglerna att ta studielån om man arbetar mycket extra.M mattias1343 skrev:
Jag studerade heltid och klarade alla tentor varför jag givetvis hade samma rätt till studiemedel som alla andra.
Redigerat:
Rätt och behov är 2 skilda saker, man behöver inte bara för man har en rätt.E EB2 skrev:
Att det är nåt genuint fel med obalansen i pris inom Sverige kan vi nog alla hålla med om.B Borgen2021 skrev:
Men den beror ju till stora delar på var vi är anslutna till omvärlden.
Att sedan priskonstruktionen med "marginslprissättning" är genuint fel och visar på en av "marknadsekonomins" brister kan vi nog också vara överens om.
Däremot hur man kan göra det bättre vet jag inte.
Som det är nu så fördelas inte energin rationellt, nu så får de köpsvaga lida & de köpstarka (som oftast gör av med mest energi) kan själva välja vad de vill göra.
Ursäkta sent svar, är mitt i inflytt!H Husärlivet skrev:
Vi band på 1 år, med (missförstå mig rätt nu) förhoppning att denna vintern kommer ha tillräckliga konsekvenser för samhället att något drastiskt positivt har lyckats hända med elen här i landet.
Sen kanske värt att nämna har vi fjärrvärme och kamin, så vi står med ena foten på torrt land ... förhoppningsvis.
Christer är med i Aftonbladet idag. Där framkommer det lite mer information. Som att han skaffade timpris och redan i maj fungerade det inte längre ekonomiskt.
Det är ju säkert så att många pensionärer, och andra, har svårt att lägga undan pengar för framtida utgifter. Men här handlar det inte om någon fattigpensionär som drabbas av vinterpriserna, utan någon som nog tog ett felaktigt ekonomiskt beslut oavsett världsläget.
Elpriserna är för höga och energipolitiken idiotisk. Men Christers fall tycker jag inte är en del av detta.
Det är ju säkert så att många pensionärer, och andra, har svårt att lägga undan pengar för framtida utgifter. Men här handlar det inte om någon fattigpensionär som drabbas av vinterpriserna, utan någon som nog tog ett felaktigt ekonomiskt beslut oavsett världsläget.
Elpriserna är för höga och energipolitiken idiotisk. Men Christers fall tycker jag inte är en del av detta.
Var lite av det vi misstänkte i början av tråden. Sedan att det har blivit problem och kommer bli problem framöver för en del är ju fakta. Hur stora är beroende av hur elpriset kommet att kompenseras av de 90 miljarder som utbetalas.
Men hade fast pris på typ 4kr/kWh funkat?Emma242 skrev:Christer är med i Aftonbladet idag. Där framkommer det lite mer information. Som att han skaffade timpris och redan i maj fungerade det inte längre ekonomiskt.
Då måste du veta vilket bidrag som han fått utifrån sin förbrukning.stefancrs skrev:
Elpriset i vintras minus bidragsdel vad han fått betala.
Och vad det blir i vintet påverkas av de 90 miljarder som ska utbetalas.
Hur många har inte haft lägre elkostnad senaste vintern än 2020/21 tack vare det.
Visst, min poäng var snarare att det kanske inte var ett dåligt beslut med timpris men att utfallet blev bedrövligt. Det är lätt att blanda ihop utfall och hur bra ett beslut var.A AndersS skrev:
Och i merparten av inläggen nämns aldrig detta och knappast inför kommande vinter.
De 50 kkr Varberg energi anger tolkar jag som före kompensation.
Och nu är problemet känt och kan kompenseras fortlöpande.
De 50 kkr Varberg energi anger tolkar jag som före kompensation.
Och nu är problemet känt och kan kompenseras fortlöpande.