14 778 läst · 66 svar
15k läst
66 svar
Elmätning - varför stora skillnader?
Varför tror du att nätägaren debiterar för mycket?redarn skrev:
Då gör appen troligtvis det felet jag beskrev fast åt andra hållet. Avrundar varje timme till tiondels kWh avrundat nedåt och summerar sedan de avrundade värdena.
Kan du på något sätt se antalet pulser (Wh) per timma så kan detta "bevisas"
Annars hade jag, om jag kände behovet, skickat elbolagets app och elbolagets räkning till elbolaget och frågat varför de fakturerar mig för mycket. Inte för att det är sannolikt att de fakturerar dig för mycket utan för att det nog är bästa sättet att sätta lite eld i baken på elbolaget.
Jag slog av allt tog ur säkringarna så drog den gamla mätare 60-70w ändå den nya vet jag inte men säg 40w så de kanske drar av detta.
Den som alltid annat drar ström även om ny så mäter den ju hela tiden och håller förbindelsen igång som en router.
Rätt logiskt att den drar ca 30 och de drar av för detta 40w x24h x31 dagar=29760w blir ca 30 kwh/mån de kanske drar av det exakta eller med marginal den drar och det blir 31kwh i mån.
Plus minus eftersom nog din mäter en hel del fel %.
Så gör mina smarta hem mätare men mäter lite mera inte mindre än det faktiska.
Mina mätare visade drygt 300kwh någonting för mycket men 31kwh x 12 månader ger ju 372kwh på ett år så.
Konstigt att det inte redovisar detta men normalt vet man ju inte om det.
Den som alltid annat drar ström även om ny så mäter den ju hela tiden och håller förbindelsen igång som en router.
Rätt logiskt att den drar ca 30 och de drar av för detta 40w x24h x31 dagar=29760w blir ca 30 kwh/mån de kanske drar av det exakta eller med marginal den drar och det blir 31kwh i mån.
Plus minus eftersom nog din mäter en hel del fel %.
Så gör mina smarta hem mätare men mäter lite mera inte mindre än det faktiska.
Mina mätare visade drygt 300kwh någonting för mycket men 31kwh x 12 månader ger ju 372kwh på ett år så.
Konstigt att det inte redovisar detta men normalt vet man ju inte om det.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Varför smattrar mitt element som en K-pist?
Värme allmänt -
Varför får jag inte ut full kapacitet!? -500MBPS
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Varför oavbruten vattenpåfyllning - Electrolux Wascator WE66MP/LE
Tvättstuga -
Varför is på nya 3-glas fönster?
Fönster & Dörrar -
Varför fungerar inte LED-lysröret i den här armaturen?
Belysning