14 778 läst · 66 svar
15k läst
66 svar
Elmätning - varför stora skillnader?
Fast om en puls är en Wh (vilket är ganska vanlig) så borde felmarginalen ligga inom en Wh, inte 30 000 Wh.Henrik.woll skrev:
Använder sedan många år den första versionen av Eons 100koll. Den har också en felvisning jmf med avläst värde på ca 10-20 kWh/månad (visar för lågt värde)
Jag har kopplat det till radioöverföringsproblem, alltså tappad info från uteenheten till displayenhet.
Jag har kopplat det till radioöverföringsproblem, alltså tappad info från uteenheten till displayenhet.
Den mäter 1000 puls/kWh. Tog en bild på mätaren och en på IKEA-enheten nu. Får gå ut och göra om det igen om några timmar.
Det är säkert så att skillnaden ligger någonstans där i avrundningarna.
Jag har varit väldigt dålig på att byta batterier, har bytt först när den är helt död. Trots att den inte visar siffrorna på displayen (live) så mäter den "rätt" på dygnsbasis ända tills den säger till att den inte har någon signal.
Det är säkert så att skillnaden ligger någonstans där i avrundningarna.
Jag har varit väldigt dålig på att byta batterier, har bytt först när den är helt död. Trots att den inte visar siffrorna på displayen (live) så mäter den "rätt" på dygnsbasis ända tills den säger till att den inte har någon signal.
I detta sammanhang kan jag säga att jag sett att en solcellsanläggning i Södra Sverige som har EON som elnätsbolag, och för ca 3 år sedan när man tittade på timmedelvärdena för elenergi som matas ut på allmänna elnätet, att EON redovisade där på Mina Sidor att solcellsanläggningen producerade på natten, men det är en omöjlighet.
Det verkade vara så att den visade endast hela kWh för varje timma fram till midnatt, och överskjutande kWh-decimaler för dessa timmar lades på kl. 23:59. Sedan skickas datan via mobiltelefonnätet till elnätsbolagets datorer. Då ser det ut på Mina Sidor som om solcellsanläggningen skulle producera på natten, men är nog summan av alla kWh-slattarna det dygnet.
Det gäller november månad. Solcellsanläggningen lyckades inte mata ut en hel kWh under ljusa tiden av dygnet, utan kanske bara 0,5 kWh eller mindre. Huset har ju en tomgångsförbrukning. De slattarna har sedan lagts på sista timmen på dygnet. Vissa timmar kring kl. 12:00 har den dock klarat att mata ut mer än 1 kWh, vilket framgår i tabellen.
Här är det redovisat, se 10:e inlägget:
http://solcellforum.18852.x6.nabble...21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-td5010267i20.html
När det gäller förbrukning, dvs tvärt om, strömmen går på andra hållet genom elmätaren, borde EON räkna på samma (tokiga) sätt, dvs kWh-slattarna summerad och läggs till sista timmans energivärde. Herrens vägar är outgrundliga så ock EONs elmätare.
Det verkade vara så att den visade endast hela kWh för varje timma fram till midnatt, och överskjutande kWh-decimaler för dessa timmar lades på kl. 23:59. Sedan skickas datan via mobiltelefonnätet till elnätsbolagets datorer. Då ser det ut på Mina Sidor som om solcellsanläggningen skulle producera på natten, men är nog summan av alla kWh-slattarna det dygnet.
Det gäller november månad. Solcellsanläggningen lyckades inte mata ut en hel kWh under ljusa tiden av dygnet, utan kanske bara 0,5 kWh eller mindre. Huset har ju en tomgångsförbrukning. De slattarna har sedan lagts på sista timmen på dygnet. Vissa timmar kring kl. 12:00 har den dock klarat att mata ut mer än 1 kWh, vilket framgår i tabellen.
http://solcellforum.18852.x6.nabble...21-2-kWp-beskrivn-foton-m-m-td5010267i20.html
När det gäller förbrukning, dvs tvärt om, strömmen går på andra hållet genom elmätaren, borde EON räkna på samma (tokiga) sätt, dvs kWh-slattarna summerad och läggs till sista timmans energivärde. Herrens vägar är outgrundliga så ock EONs elmätare.
Redigerat:
Och vart i landet finns den anläggningen? I mycket stora delar av landet produceras ström även nattetid på sommartid, ju längre norrut desto mera.A Arnodt skrev:I detta sammanhang kan jag säga att jag sett att en solcellsanläggning som har EON som elnätsbolag, och för ca 3 år sedan när man tittade på timmedelvärdena för elenergi som matas ut på allmänna elnätet, att EON redovisade där på Mina Sidor att solcellsanläggningen producerade på natten, men det är en omöjlighet.
Det verkade vara så att den visade endast hela kWh för varje timma fram till midnatt, och överskjutande kWh-decimaler för dessa timmar lades på kl. 23:59. Sedan skickas datan via mobiltelefonnätet till elnätsbolages datorer. Då ser det ut på Mina Sidor som om solcellsanläggningen skulle producera på natten.
[länk]
Som anges gäller det november månad, en mycket mörk månad. Anläggningen är i Södra Sverige. Om man tittar på tabellen som visas i länken, så ser man att det som högst någon timma under dagarna producerades 1 kWh. Som framgår är annars mest nollor i tabellen. Alltså som förväntat en novembermånad mycket blygsam produktion. Titta gärna där och begrunda.
Man får givetvis korrekt betalt för sin utmatade energi, men ett konstigt sätta att redovisa det.
Man får givetvis korrekt betalt för sin utmatade energi, men ett konstigt sätta att redovisa det.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
I tabellen visas ju enbart heltal, mätaren skickar minst 2 decimaler vid avläsning är min egen erfarenhet av de hundratals mätare som jag kopplat upp och läst av på distans.A Arnodt skrev:I detta sammanhang kan jag säga att jag sett att en solcellsanläggning i Södra Sverige som har EON som elnätsbolag, och för ca 3 år sedan när man tittade på timmedelvärdena för elenergi som matas ut på allmänna elnätet, att EON redovisade där på Mina Sidor att solcellsanläggningen producerade på natten, men det är en omöjlighet.
[länk]
Att sedan rapporteringsverktyget har för dålig upplösning är tråkigt men som du säger så slås troligen alla små värden från dagen ihop innan dagens slut för att det ska hamna på rätt dag.
I slut ändan har det ingen betydelse när du producerade elen så länge du får betalt för den, om det där emot skulle vara 1,5kWh och du enbart får betalt för 1 skulle jag bli grinig..
EON förespeglar med det redovisningssättet att solcellsanläggningen skulle producera kl. 23:00 - 23:59 i mörka november. Man reagerar på detta och tror kanske att det är månsken som gör produktionen.
Skulle EON ha med decimal i sin timvärdestabell, då skulle det bli plottrigare och svåröverskådlig för medelsvenson. Därför kanske de valde att vara kreativa och förfalska litet.
Skulle EON ha med decimal i sin timvärdestabell, då skulle det bli plottrigare och svåröverskådlig för medelsvenson. Därför kanske de valde att vara kreativa och förfalska litet.
Precis, man skall inte lita för mycket på siffrorna på "mina sidor" m.m. Vi hade mätarbyte härom året vilket innebar att hela den månaden blev helt nollad på mina sidor och i långtidsöversikten på fakturan. Systemet klarar tydligen inte av att mätarställningen "börjar om från början".A Arnodt skrev:
Däremot kunde de ta betalt för förbrukad el, så uppenbarligen är det åtminstone i vårt fall olika rätt fristående system, där fokus nog ligger mer på grafisk utformning, m.m. än precision när det gäller "kundsystemen". Får hoppas att det blir mer rätt i systemet som hanterar debiteringsunderlaget.
Utgå ifrån antalet decimaler. Om den kan räkna med en decimals noggrannhet, t.ex 132,5 kWh, så borde man kunna lita på det, inom intervallet 132-133 kWh. Annars är det väl bara och reklamera varan, då de säljer en vara med falsk marknadsföring. Lite grann som att köpa en en båt med motor, sen så öppnar man utombordskåpan och där finns ingen motor inuti.
Man betalar för den skenbara effekten och det är det som borde vara mest intressant vid elmätning. I en elmotor, tex till en kompressor i en värmepump, uppstår en viss reaktiv effekt, men det är fortfarande den skenbara effekten som man betalar för.
Däremot om man säljer el, så är den aktiva effekten intressant och mäta.
Man betalar för den skenbara effekten och det är det som borde vara mest intressant vid elmätning. I en elmotor, tex till en kompressor i en värmepump, uppstår en viss reaktiv effekt, men det är fortfarande den skenbara effekten som man betalar för.
Däremot om man säljer el, så är den aktiva effekten intressant och mäta.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 548 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 548 inlägg
Jag hade en sådan blinkmätare från eon, lika där var aldrig samma som på elräkningen
Eon har avvecklat dessa mätare sen några år tillbaka men trots avvikelser var de bra eftersom jag kunde se i realtid förbrukning tex om jag startade sågen
Synd att det inte gick att använda lokalt, standalone
Eon har avvecklat dessa mätare sen några år tillbaka men trots avvikelser var de bra eftersom jag kunde se i realtid förbrukning tex om jag startade sågen
Synd att det inte gick att använda lokalt, standalone