14 778 läst · 66 svar
15k läst
66 svar
Elmätning - varför stora skillnader?
H Holmstock skrev:Utgå ifrån antalet decimaler. Om den kan räkna med en decimals noggrannhet, t.ex 132,5 kWh, så borde man kunna lita på det, inom intervallet 132-133 kWh. Annars är det väl bara och reklamera varan, då de säljer en vara med falsk marknadsföring. Lite grann som att köpa en en båt med motor, sen så öppnar man utombordskåpan och där finns ingen motor inuti.
Man betalar för den skenbara effekten och det är det som borde vara mest intressant vid elmätning. I en elmotor, tex till en kompressor i en värmepump, uppstår en viss reaktiv effekt, men det är fortfarande den skenbara effekten som man betalar för.
Däremot om man säljer el, så är den aktiva effekten intressant och mäta.
Som privatkund så betalar du endast för aktiv effekt.H Holmstock skrev:Utgå ifrån antalet decimaler. Om den kan räkna med en decimals noggrannhet, t.ex 132,5 kWh, så borde man kunna lita på det, inom intervallet 132-133 kWh. Annars är det väl bara och reklamera varan, då de säljer en vara med falsk marknadsföring. Lite grann som att köpa en en båt med motor, sen så öppnar man utombordskåpan och där finns ingen motor inuti.
Man betalar för den skenbara effekten och det är det som borde vara mest intressant vid elmätning. I en elmotor, tex till en kompressor i en värmepump, uppstår en viss reaktiv effekt, men det är fortfarande den skenbara effekten som man betalar för.
Däremot om man säljer el, så är den aktiva effekten intressant och mäta.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Absolut går det att räkna blink men då upplösningen är fast så kan du stanna precis innan ett blink och fjärravläsningen sker på det aktuella värdet så kan det ju variera i slutet, har man då lite otur och lyckas träffa flera sådana lägen så växer ju felet.. Blinken är bara pulser som ska tolkas av ett öga som kan missa detta osv fjärravläsningen tar det exakta värdet..Alfredo skrev:
Men eftersom upplösningen är en Wh per bliknk så borde inte felet kunna bli större än +/- 0,0005 kWh per dag. Det borde vara tillräckligt bra för dom flesta.Henrik.woll skrev:
Absolut går det att räkna blink men då upplösningen är fast så kan du stanna precis innan ett blink och fjärravläsningen sker på det aktuella värdet så kan det ju variera i slutet, har man då lite otur och lyckas träffa flera sådana lägen så växer ju felet.. Blinken är bara pulser som ska tolkas av ett öga som kan missa detta osv fjärravläsningen tar det exakta värdet..
Dessutom så missar den ett blink dagen innan så blir det ju ett extra dagen efter istället. Min mätare har det lilla jag granskat den varit helt exakt. Dock är den ju hemmagjord och inte från ikea men det är ju inte speciellt svårt att räkna pulser... Det som kan skilja är ju att klockor etc driver lite etc och man får med någon extra från dagen innan etc men på det stora hela är det ju lite kiss i havet på en månad. Det ska ju inte skilja 30kWh i alla fall om inget är helt fel.
Tvärtom menar du väl?A astilbe skrev:
Sen kan knappast elbolaget avrunda något direkt för deras debitering ska fortfarande stämma med "räkneverket" på mätaren.K Kallebo skrev:
Kontrollerar jag fakturorna från elbolaget, så stämmer de nästan på pricken med IKEAs siffror. Det är alltså i Appen som felet ligger. Någon nämnde programmeringsfel i visningen. Skulle tro att det är där det brister.
Gjorde en test mot elmätarens siffror och sedan onsdag morgon har elmätaren mätt upp 15,5 kWh medan Sparsnäs visar 15,4 kWh. Inte så stor skillnad och till skillnad från tidigare erfarenhet så är det alltså 0,1 kWh till min nackdel.
Kontrollerar jag i appen så säger den 7 kWh för onsdag och 6 kWh för torsdag, verklig förbrukning var 7,6 kWh båda dagarna.
Kontrollerar jag i appen så säger den 7 kWh för onsdag och 6 kWh för torsdag, verklig förbrukning var 7,6 kWh båda dagarna.
När du kollar sådant här, ska du titta på omanipulerade grunddata, dvs på elnätsbolagets timmedelvärden, de kan du troligen logga in på deras Mina Sidor och kolla. Dessa timmedelvärden är de som används för debitering på din elräkning, alltså mycket omsorg från elnätsbolaget att de stämmer. Annars riskerar elnätsbolaget att på måfå av kunder.
En Applikation(App) plockar nog dessa samma data och manipulerar dem (avrundar osv) för att de ska bli bra att presentar i en mobiltelefon. Värdena förvanskas alltså litet. Det kan också förekomma programeringsfel. Ett sådan programeringsfel orsakar inte någon ekonomisk skada hos elkunden, då det endast rör sig om information.
Alltså alltid vid felsökning gå och titta på grunddatan! Din elräkning är summeringen för månaden av de timmdelvärdena i "Mina Sidor".
En Applikation(App) plockar nog dessa samma data och manipulerar dem (avrundar osv) för att de ska bli bra att presentar i en mobiltelefon. Värdena förvanskas alltså litet. Det kan också förekomma programeringsfel. Ett sådan programeringsfel orsakar inte någon ekonomisk skada hos elkunden, då det endast rör sig om information.
Alltså alltid vid felsökning gå och titta på grunddatan! Din elräkning är summeringen för månaden av de timmdelvärdena i "Mina Sidor".
Hej HolmstockH Holmstock skrev:
En villaägare (eller en som bor i lägenhet) betalar väl inte för den skenbara effekten?
Genom säkringens storlek så betalar man en fast avgift för ”maximalt möjligt uttag av skenbar effekten”. Men i övrigt så betalar man för den elenergi man använder, dvs den aktiva effekten gånger tid.
Då gör appen troligtvis det felet jag beskrev fast åt andra hållet. Avrundar varje timme till tiondels kWh avrundat nedåt och summerar sedan de avrundade värdena.K Kallebo skrev:Gjorde en test mot elmätarens siffror och sedan onsdag morgon har elmätaren mätt upp 15,5 kWh medan Sparsnäs visar 15,4 kWh. Inte så stor skillnad och till skillnad från tidigare erfarenhet så är det alltså 0,1 kWh till min nackdel.
Kan du på något sätt se antalet pulser (Wh) per timma så kan detta "bevisas"
Annars hade jag, om jag kände behovet, skickat elbolagets app och elbolagets räkning till elbolaget och frågat varför de fakturerar mig för mycket. Inte för att det är sannolikt att de fakturerar dig för mycket utan för att det nog är bästa sättet att sätta lite eld i baken på elbolaget.