482 823 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Njau... i Gävles fall så äger energibolaget även fibernätet och jag är ganska säker på att man anslutet det mesta av nätstationerna där man även har fibernät. (ren gissning och jag tror inte det är något man exakt vill berätta)Renoverings-Pettson skrev:
I centrala Varberg så äger och driver Vbg Energi såväl fjärrvärmenät och elnät som fibernät. När fjärrvärmerören drogs i vårt område för drygt 10 år sedan la man tomrör för fiber även till de hushåll som inte ville ansluta sig. Det finns dock ingen koppling mellan inkommande fiber och elmätare så jag har svårt att tro att det går där.
Nej men fibern går till nätstationen i området och där samlar man ihop datat som skickas med fiber.zarkov skrev:I centrala Varberg så äger och driver Vbg Energi såväl fjärrvärmenät och elnät som fibernät. När fjärrvärmerören drogs i vårt område för drygt 10 år sedan la man tomrör för fiber även till de hushåll som inte ville ansluta sig. Det finns dock ingen koppling mellan inkommande fiber och elmätare så jag har svårt att tro att det går där.
Sen kollar man Sandviken så finns det då ett frekvensband 433MHz som kan användas för att sända till nätstationen. Du ser antennen bredvid mätaren.
https://www.induo.com/b/433-mhz-eller-868-mhz/#
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Falun
· 115 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
samma här..nu har jag inga data allsH Huggmejsel skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
ja har bra. Den funkar kanon några dagar men nu har den inte hämtat data på flera dar. Lite besviken faktiskt. Skall det vara så svårt att få till en bra pryl utan behöva fixa HA med dator och allt. Vill egentligen bara ha lite grafer och momentant effekt på den en padda. Förutsättningarna finns ju iaf.P paralun skrev:
Strular nåt så lusläser man manualen.Mattias_Jo1 skrev:ja har bra. Den funkar kanon några dagar men nu har den inte hämtat data på flera dar. Lite besviken faktiskt. Skall det vara så svårt att få till en bra pryl utan behöva fixa HA med dator och allt. Vill egentligen bara ha lite grafer och momentant effekt på den en padda. Förutsättningarna finns ju iaf.
https://www.m.nu/Common/File/Download?guid=38ED8DEE-084A-4B9C-AF00-5497D095CB4D
Kör du senaste firmware?
https://smartgateways.nl/firmware-changelog/
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Kollar man i manualen så har du loggning längst ner till höger men då är det direkt "nördnivå" ser det ut som.Mattias_Jo1 skrev:
Jag tror det behövs riktiga loggfiler från svenska användare och att nåt knasar i firmwaret.
Men ren gissning, pratade du med M's support eller Nederländerna?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Ja tidigare men inte senast. Sist så försvann det också några dagar men hoppade igång. Men nu blinkar den inte ens blå. Dvs tar inte mot data från mätaren. Har liksom bara använt web interfacet. MätarenP paralun skrev:
En till fundering... vad händer om du återställer, restore to factory settings?Mattias_Jo1 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg