Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Får testa igen idag(y)
Jo och sen är det viktigt att du även kollar om du får upp några mätvärden via Telnet och IP-scannern. (beskriven i annan ruta av manualen)
Så har du bra ledtrådar för en support.

Instruktioner för att använda Advanced IP Scanner och Telnet för att kontrollera data från en smart mätare, samt skärmdump av dataloggen.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
G Gur Ra skrev:
Ja det är alternativet ifall de inte vill byta protokoll!




Jajamen jag har fått tag på någon på mät som ska ge mig svar. Hoppas på det bästa!
Jaha då var det bekräftat av någon på mät att de tydligen inte kan byta till HAN-P1. Det är NVE som gäller påstår dom..
Får köpa en sån där Pow-K+ antar jag.. nu är jag less
 
G Gur Ra skrev:
Jaha då var det bekräftat av någon på mät att de tydligen inte kan byta till HAN-P1. Det är NVE som gäller påstår dom..
Får köpa en sån där Pow-K+ antar jag.. nu är jag less
Mycket märkligt!
De elnätsbolag jag sett inkl mitt eget har ett val HAN-NVE eller HAN-P1 när man aktiverar.
Fick du någon förklaring om varför?

Sen ser "standarden" för den här röran ut så här.
https://www.energiforetagen.se/glob...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf
https://www.energiforetagen.se/glob...ommendation-lokalt-granssnitt-v2_0-201912.pdf
EDIT Så här ser det ut i mitt fall.
Text om val av HAN-modul med Norsk och Svensk standard för smarta elmätare och kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
G Gur Ra skrev:
Jaha då var det bekräftat av någon på mät att de tydligen inte kan byta till HAN-P1. Det är NVE som gäller påstår dom..
Får köpa en sån där Pow-K+ antar jag.. nu är jag less
Nettselskapet vil vanligvis ha en software fra Kamstrup hvor de kan endre konfigurering på din Kamstrup-måler. Der kan de velge payload formatet, og endre far HAN-NVE til HAN-P1 format. Det er også denne softwaren de for eksempel kan benytte for å fjern-resette din måler om nødvendig.
Du bør kontakte de på ny og anmode om de kan se etter en gang til - dette er antakelig nytt for de også, så personen du snakket med var kan hende ikke fullt informert.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Nettselskapet vil vanligvis ha en software fra Kamstrup hvor de kan endre konfigurering på din Kamstrup-måler. Der kan de velge payload formatet, og endre far HAN-NVE til HAN-P1 format. Det er også denne softwaren de for eksempel kan benytte for å fjern-resette din måler om nødvendig.
Du bør kontakte de på ny og anmode om de kan se etter en gang til - dette er antakelig nytt for de også, så personen du snakket med var kan hende ikke fullt informert.
Hmm ja jag tycker också det borde gå eftersom det går på alla andra Omnipower.
Det kan ju vara så att de bestämt sig för att inte byta också och säger till mig att "det inte går"
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Mycket märkligt!
De elnätsbolag jag sett inkl mitt eget har ett val HAN-NVE eller HAN-P1 när man aktiverar.
Fick du någon förklaring om varför?

Sen ser "standarden" för den här röran ut så här.
[länk]
EDIT Så här ser det ut i mitt fall.
[bild]
Ja och det är ju en RJ12 på mätaren
 
G Gur Ra skrev:
Ja och det är ju en RJ12 på mätaren
På en Kamstrup Omnipower er det vel ingen RJ12 på selve mätaren, den sitter på HAN-P1 adapteret som er plugget inn. Det finnes to typer adaptere: HAN-NVE og HAN-P1.
I Norge leveres HAN-NVE adapter gratis fra nettselskapet til alle som ber om å få aktivert HAN-porten. Så vidt jeg vet må man i Sverige selv kjøpe den.
I så fall er ikke din elmätare levert med RJ12, om jeg forstår rett?
https://www.kamstrup.com/en-en/electricity-solutions/meters-devices/modules/hannve
https://www.kamstrup.com/en-en/electricity-solutions/meters-devices/modules/hanp1
 
G Gur Ra skrev:
Ja och det är ju en RJ12 på mätaren
Jo jag skulle väl försöka få en förklaring om varför?
Sen skulle man ta den "stora släggan" så tror jag inte energimyndighetens intentioner varit att man inte skulle kunna välja. Sen kan varje enskild nätägare bara hänvisa att det ska vara klart 2025 och kanske då ska man kunna byta. Märkligt är det!
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
På en Kamstrup Omnipower er det vel ingen RJ12 på selve mätaren, den sitter på HAN-P1 adapteret som er plugget inn. Det finnes to typer adaptere: HAN-NVE og HAN-P1.
I Norge leveres HAN-NVE adapter gratis fra nettselskapet til alle som ber om å få aktivert HAN-porten. Så vidt jeg vet må man i Sverige selv kjøpe den.
I så fall er ikke din elmätare levert med RJ12, om jeg forstår rett?
[länk]
[länk]
Nu blir det ännu mer förvirrande. Jag bad om en modul när de bytte mätaren och då installerade de en.
Tog ut den nu och kollade. Det är ju en HAN P1 module.. jag får nog ringa igen och fråga!
 
  • Gilla
Egil Opsahl och 1 till
  • Laddar…
G Gur Ra skrev:
Nu blir det ännu mer förvirrande. Jag bad om en modul när de bytte mätaren och då installerade de en.
Tog ut den nu och kollade. Det är ju en HAN P1 module.. jag får nog ringa igen och fråga!
Jo och här får du nog välja vart du ringer... har du mätarkillens nummer så kan han bli tvärförbannad.
Sen kan du ju "spela ovetande" och först ringa kundtjänsten och fråga?
 
P paralun skrev:
Jo och här får du nog välja vart du ringer... har du mätarkillens nummer så kan han bli tvärförbannad.
Sen kan du ju "spela ovetande" och först ringa kundtjänsten och fråga?
Nä har kontakt med en projektledarkille som ringde mig tidigare så det är han jag försöker med
 
G Gur Ra skrev:
Nä har kontakt med en projektledarkille som ringde mig tidigare så det är han jag försöker med
Ok, då kan det vara någon inhyrd snubbe med händerna bakbundna av beställaren som vill ha bytet så billigt som möjligt..... Jag lyckades få kundtjänsten att kommunicera med en riktig mätarkille och då gick det bra att byta NVE > P1
 
P paralun skrev:
Ok, då kan det vara någon inhyrd snubbe med händerna bakbundna av beställaren som vill ha bytet så billigt som möjligt..... Jag lyckades få kundtjänsten att kommunicera med en riktig mätarkille och då gick det bra att byta NVE > P1
Står till och med i Omnipowerdokumentationen att man kan byta. Kolla bilden
 
  • Skärmdump av programvara, visar HAN-konfigurationer, tabeller och inställningsalternativ inom en användargränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
G Gur Ra skrev:
Står till och med i Omnipowerdokumentationen att man kan byta. Kolla bilden
Jo och Kamstrup Omnipower skulle troligen aldrig blivit godkänd om det inte gick att byta, NVE>P1.
Nu är jag ganska säker på att det är en inhyrd projektledare (eller någon yngre förmåga) med uppdrag att på billigaste sätt utföra utbytet av elmätare åt Falu Energi. Sen kan han även då ha uppdraget att sköta all kommunikation med slutkunder så slipper mätarfolket. Ingen enkel situation men en förklaring ska du kräva, endera muntligen eller skrifttligt (men det tar då längre tid). Tvingas någon skriva en förklaring så får vederbörande tänka till.
 
P paralun skrev:
Jo och Kamstrup Omnipower skulle troligen aldrig blivit godkänd om det inte gick att byta, NVE>P1.
Nu är jag ganska säker på att det är en inhyrd projektledare (eller någon yngre förmåga) med uppdrag att på billigaste sätt utföra utbytet av elmätare åt Falu Energi. Sen kan han även då ha uppdraget att sköta all kommunikation med slutkunder så slipper mätarfolket. Ingen enkel situation men en förklaring ska du kräva, endera muntligen eller skrifttligt (men det tar då längre tid). Tvingas någon skriva en förklaring så får vederbörande tänka till.
Nu har jag fått kontakt med en mätingenjör som påstår att deras modell av elmätarna bara kan hantera NVE. Det låter mycket märkligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.