G Gur Ra skrev:
Den kommer upp och jag kan lägga till den integrationen men entiteterna innehåller inget..
Provar kanske en gång till sen lägger jag ner detta
Jo men det där ser ju rätt ut!
Gå till "configure" och ställ ner tiden till 5s
Sedan kan mätvärdena ha blockats, klicka på 16 entities och kolla.

P paralun skrev:
Ja det ser rätt ut men ingen data kommer in.. väntar på svar från elbolaget så det är rätt inställt där..

• Mobilskärm som visar energiförbrukning och -produktion, gränssnitt för hemautomatiseringssystem, ingen data presenterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Har provat igen nu med att koppla in mig i min bärbara dator och försökt läsa ur serieport en, men den är stendöd. Medan jag väntar på svar från elbolaget tänkte jag dubbelkolla bara så allt är glasklart. Jag har nu kopplat såhär sett från RJ12 som kopplas in i elmätaren:
Pin1 +5v från separat matning
Pin2 (request) till pin2 request i slimme
Pin3 data gnd till pin3 data gnd i slimme
Pin4 ej ansluten
Pin5 data till pin 5 (data) i slimme
Pin6 gnd från separat

Pin 1 "separat matning"?
Er dette en Kamstrup med HAN-P1 modul?
Alle andre målere leverer 5V på pin 1.
Slimme behøver 5V, så vanligvis (bortsett fra med Kamstrup) vil man vel koble Pin1 til Slimme.
Slimme må også være koblet til GND (pinne 3 og 6, som kan være sammenkoblet).

Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Pin 1 "separat matning"?
Er dette en Kamstrup med HAN-P1 modul?
Alle andre målere leverer 5V på pin 1.
Slimme behøver 5V, så vanligvis (bortsett fra med Kamstrup) vil man vel koble Pin1 til Slimme.
Slimme må også være koblet til GND (pinne 3 og 6, som kan være sammenkoblet).
Ja en kamstrup omnipowered HAN-P1 modul
Jag gjorde en separat 5V matning med hjälp av en annan USB-kabel. Om jag får det att fungera kanske jag kan optimera men än så länge fungerar ju ingenting så..

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
G Gur Ra skrev:
Har provat igen nu med att koppla in mig i min bärbara dator och försökt läsa ur serieport en, men den är stendöd. Medan jag väntar på svar från elbolaget tänkte jag dubbelkolla bara så allt är glasklart. Jag har nu kopplat såhär sett från RJ12 som kopplas in i elmätaren:
Pin1 +5v från separat matning
Pin2 (request) till pin2 request i slimme
Pin3 data gnd till pin3 data gnd i slimme
Pin4 ej ansluten
Pin5 data till pin 5 (data) i slimme
Pin6 gnd från separat
Japp det ska vara rätt, men dubbelkolla att du följt rätt kontaktnumrering och inte räknar från fel håll.
Sen har du bilderna här, inlägg 1005
https://www.byggahus.se/forum/threads/elmaetare-h1-port-p1-port-han-port-manga-namn-verkar-florera.384608/page-67#post-5050077

OBS GÄLLER ENDAST KAMSTRUP OMNIPOWER! OBS

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Japp det ska vara rätt, men dubbelkolla att du följt rätt kontaktnumrering och inte räknar från fel håll.
[länk]
P paralun skrev:
[länk]

Jaha då var bekräftat att Falu Energi och Vatten skickat ut HAN-NVE. Det förklarar varför jag inte får igång det!
Nu är det bara se ifall de vill byta protokoll. Annars får jag bytare mätare antar jag :(

G Gur Ra skrev:
Jaha då var bekräftat att Falu Energi och Vatten skickat ut HAN-NVE. Det förklarar varför jag inte får igång det!
Nu är det bara se ifall de vill byta protokoll. Annars får jag bytare mätare antar jag :(
Alternativt kan du bruke en Pow-K+, som erstatter HAN-P1 modulen i din Kamstrup. Den har firmware som gjenkjenner alle meldingsformatene som brukes i Norden.

G Gur Ra skrev:
Jo det bör inte vara några problem att byta till HAN-P1, sen fick jag starta om mätaren efter att mätarfolket pushat ut ändringen. Sen måste du vara övertydlig med den i kundtjänsten som du hamnar hos som oftast inte vet mer än det som står på deras skärm. Eventuellt be om att någon från mätarfolket ringer dig för mer förklaring.

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det bör inte vara några problem att byta till HAN-P1, sen fick jag starta om mätaren efter att mätarfolket pushat ut ändringen. Sen måste du vara övertydlig med den i kundtjänsten som du hamnar hos som oftast inte vet mer än det som står på deras skärm. Eventuellt be om att någon från mätarfolket ringer dig för mer förklaring.
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Alternativt kan du bruke en Pow-K+, som erstatter HAN-P1 modulen i din Kamstrup. Den har firmware som gjenkjenner alle meldingsformatene som brukes i Norden.
Ja det är alternativet ifall de inte vill byta protokoll!

P paralun skrev:
Jajamen jag har fått tag på någon på mät som ska ge mig svar. Hoppas på det bästa!

• Gilla
Egil Opsahl och 1 till
  • Laddar…
Jag fick ju mätkillen på Varberg Energi att byta protokoll (NVE->P1) åt mig men hur trycker de ut ändringen? 4G? Över elnätet? Wireless m-bus?

zarkov zarkov skrev:
Jag fick ju mätkillen på Varberg Energi att byta protokoll (NVE->P1) åt mig men hur trycker de ut ändringen? 4G? Över elnätet? Wireless m-bus?
Hos Gävle Energi så pushar man ut ändringen trådlöst (OTA). (dvs samma kommunikation som mätvärdena hamnar i nätägarens server). Borde vara likadant i Falun.

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Hos Gävle Energi så pushar man ut ändringen trådlöst (OTA). (dvs samma kommunikation som mätvärdena hamnar i nätägarens server). Borde vara likadant i Falun.
Jo, det känns rimligt men frågan var ju vilken teknik de använder.

P paralun skrev:
Jo det vete tusan exakt men det sänds ju till närmaste nätstation och sedan via fiber som fattat det.
Hittade för Sandviken Energi men inte exakt protokoll.
[länk] om fjärravläsning via Kamstrup Elmätare.pdf
Gävle, Sandviken och Falun har förmodligen liknande lösningar,10 mil dit. Alla har köpt Kamstrups strulmätare.
Jag skulle gissa på att det går via mobilnätet, det är enklast eftersom det finns ”överallt”. Fiber måste dras/blåsas/grävas fram till alla nätstationer. Så är det åtminstone på Iskra, NES, Aidon och tidigare Kamstrup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.