482 761 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Har själv haft problem med en Aidon elmätare och den holländska Slimme meter från Smartgateways.nl. Någon som haft samma problem och fått det stabilt? Den är svår att få att ansluta till wifit och har tappat kontakten efter några dagar nu ett par gånger.
Får inte igång skiten Kopplar du ut mot ut eller ska jag tänka att utdata från elmätaren ska till indata på slimme metern osv?P paralun skrev:Det är ganska enkelt. Mot elmätaren behöver du en RJ12 kabel med 6 parter som man klipper av och skalar.
Sen slimme meter kabeln är då en RJ11 med tre parter som du klipper på lämpligt ställe.
Mot elmätaren och RJ12 kabeln så ska då Pin 1 vara +5V och Pin 6 jord.
Sen resterande tåtar sammanfogas då mellan RJ11 och RJ12 kabeln och det är själva DSMR bussen.
[bild]
[bild][bild]
Slimme metern är ju en integration i Home Assistant.G Gur Ra skrev:
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
För Sverige ska man då välja 5S
Sen måste då nätägaren ha aktiverat HAN-P1 (inte HAN-NVE)
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Vad är det du försöker göra egentligen? Om du har en USB-kabel med P1-sladd som du länkade till så behövs bara en mellankabel så att du även kopplar in pin 1 till pin2, som redan har +5V. Ev även bygla GND till pin 6.G Gur Ra skrev:
Jag försökte hitta vad du skrivit tidigare i tråden men hittar ingen sån filterfunktion...
/M
Du ser ju mha bilderna jag postade tidigare samt det som egil postade.G Gur Ra skrev:
Sen ser du ju numreringen för kontakten, RJ12 har du sex tåtar, RJ11 mot slimmemetern, tre tåtar.
Sen klipper du en kabel för en spänningsomvandlare så måste du mäta för att vara säker på vilken som är +5V.
Det ger sig själv...
OBS GÄLLER ENDAST KASTRUP OMNIPOWER!
Redigerat:
Yes det är så jag gjort men eftersom jag inte fick igång det blev jag lite fundersam på vad som är fel.P paralun skrev:Du ser ju mha bilderna jag postade tidigare samt det som egil postade.
Sen ser du ju numreringen för kontakten, RJ12 har du sex tåtar, RJ11 mot slimmemetern, tre tåtar.
Sen klipper du en kabel för en spänningsomvandlare så måste du mäta för att vara säker på vilken som är +5V.
Det ger sig själv...
OBS GÄLLER ENDAST KASTRUP OMNIPOWER!
Wifistyrkan har ju inte med typen av elmätare att göra, det är generellt svårt att få bra signal på en liten ESP, speciellt instängd i ett mätarskåp. Du får sätta en AP närmare mätaren.H Huggmejsel skrev:
Jo men i det här fallet så kallar jag kabeln inkl FDIchipet på USB kontakten för slimme kabeln.M Marcus-AA skrev:
https://www.amazon.se/dp/B07JGKJ6SM?ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details&th=1
Den kommer upp och jag kan lägga till den integrationen men entiteterna innehåller inget..P paralun skrev:
Provar kanske en gång till sen lägger jag ner detta