Har själv haft problem med en Aidon elmätare och den holländska Slimme meter från Smartgateways.nl. Någon som haft samma problem och fått det stabilt? Den är svår att få att ansluta till wifit och har tappat kontakten efter några dagar nu ett par gånger.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det är ganska enkelt. Mot elmätaren behöver du en RJ12 kabel med 6 parter som man klipper av och skalar.
Sen slimme meter kabeln är då en RJ11 med tre parter som du klipper på lämpligt ställe.

Mot elmätaren och RJ12 kabeln så ska då Pin 1 vara +5V och Pin 6 jord.

Sen resterande tåtar sammanfogas då mellan RJ11 och RJ12 kabeln och det är själva DSMR bussen.

[bild]
[bild][bild]
Får inte igång skiten :mad: Kopplar du ut mot ut eller ska jag tänka att utdata från elmätaren ska till indata på slimme metern osv?

G Gur Ra skrev:
Får inte igång skiten :mad: Kopplar du ut mot ut eller ska jag tänka att utdata från elmätaren ska till indata på slimme metern osv?
Slimme metern är ju en integration i Home Assistant.
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
För Sverige ska man då välja 5S
Sen måste då nätägaren ha aktiverat HAN-P1 (inte HAN-NVE)

P paralun skrev:
Slimme metern är ju en integration i Home Assistant.
[länk]
För Sverige ska man då välja 5S
Sen måste då nätägaren ha aktiverat HAN-P1 (inte HAN-NVE)
Ja det är jag med på. Jag menar när jag kopplar ihop RJ11 med RJ12 sladdarna.

RJ12 honkontakt, märkning av stift för matningssystem, inkluderar strömförsörjning, begäran, data och jord.

G Gur Ra skrev:
Vad är det du försöker göra egentligen? Om du har en USB-kabel med P1-sladd som du länkade till så behövs bara en mellankabel så att du även kopplar in pin 1 till pin2, som redan har +5V. Ev även bygla GND till pin 6.

Jag försökte hitta vad du skrivit tidigare i tråden men hittar ingen sån filterfunktion...
/M

G Gur Ra skrev:
Du ser ju mha bilderna jag postade tidigare samt det som egil postade.
Sen ser du ju numreringen för kontakten, RJ12 har du sex tåtar, RJ11 mot slimmemetern, tre tåtar.
Sen klipper du en kabel för en spänningsomvandlare så måste du mäta för att vara säker på vilken som är +5V.
Det ger sig själv...

OBS GÄLLER ENDAST KASTRUP OMNIPOWER!

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P paralun skrev:
Du ser ju mha bilderna jag postade tidigare samt det som egil postade.
Sen ser du ju numreringen för kontakten, RJ12 har du sex tåtar, RJ11 mot slimmemetern, tre tåtar.
Sen klipper du en kabel för en spänningsomvandlare så måste du mäta för att vara säker på vilken som är +5V.
Det ger sig själv...

OBS GÄLLER ENDAST KASTRUP OMNIPOWER!
Yes det är så jag gjort men eftersom jag inte fick igång det blev jag lite fundersam på vad som är fel.

G Gur Ra skrev:
Yes det är så jag gjort men eftersom jag inte fick igång det blev jag lite fundersam på vad som är fel.
Vad kör du HA på för system?

P paralun skrev:
Vad kör du HA på för system?
Raspberry pi. Har nog provat alla integrationer jag hittat för att se men ingen funkar.
Får se över min koppling .. igen :crysmile:

G Gur Ra skrev:
Raspberry pi. Har nog provat alla integrationer jag hittat för att se men ingen funkar.
Får se över min koppling .. igen :crysmile:
Du har inte valt fel USB port?

Så här ser det ut när det funkar. Min är då /dev/ttyUSB1
Sen kan du kolla via kommandot lsusb om du ser slimme metern
Gränssnitt för enhetskonfiguration, enhet /dev/ttyUSB1, DSMR Slimme Meter, 1 enhet och 16 entiteter, konfigurationsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
H Huggmejsel skrev:
Har själv haft problem med en Aidon elmätare och den holländska Slimme meter från Smartgateways.nl. Någon som haft samma problem och fått det stabilt? Den är svår att få att ansluta till wifit och har tappat kontakten efter några dagar nu ett par gånger.
Wifistyrkan har ju inte med typen av elmätare att göra, det är generellt svårt att få bra signal på en liten ESP, speciellt instängd i ett mätarskåp. Du får sätta en AP närmare mätaren.

P paralun skrev:
Jo men i det här fallet så kallar jag kabeln inkl FDIchipet på USB kontakten för slimme kabeln.
[länk]
Den kommer upp och jag kan lägga till den integrationen men entiteterna innehåller inget..
Provar kanske en gång till sen lägger jag ner detta

• Digital enhet identifierad, komponentinformation, konfigureringsalternativ, svart bakgrund, tekniskt gränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.