482 761 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Står i inlägget, AIDON 6534 med 6442 SE och uppdaterad fw.F Fideliox skrev:
Om någon data saknas är det sannolikt ett problem med läsaren eller presentationsmjukvaran, för vilket datainnehåll som skall skickas har ju varit spikat länge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo och sen har jag inte riktigt förstått logiken när nåt bli blockat eller ej. Det kanske någon vet?F Fideliox skrev:
Hursomhelst så är det mycket användbart och man kan finstudera när olika hushållsapparater är igång.
Har en gammal frys jag ska kolla upp vad den egentligen drar.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Använder extern ström till min. Men det tar en jäkla tid innan jag får fram mätaren i webbläsaren. Bytte telefon. Här om dagen och tog 2 dagar innan den kom fram.M Mickegse skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Kolla med Smart gateway supporten de är grymt snabba och svara.L ljs-s skrev:Nu var jag till brorsan och testade, vet inte riktigt om jag vart något klokare...
Fick igång den och lämnade den ca 30-60 minuter innan det jag var tvungen och gå hem, den hade mottagit 2 st telegram varav 2 st felande tyckte den. Den visade inget utslag på den grafiska mätaren i webgränssnittet men den blinkade sakta blått som den skulle iaf...
Brorsan kör sin tibber pulse där som sagt och den verkar ju fungera utan problem...
Ska se om jag kan se hur jag se vilken firmware version jag har på min Aidon mätare sen.
Medlem
· Östergötland
· 57 inlägg
Det är inte bara 5 V som är 0,3 V över det nominella (och utanför +- 5%). Även logiknivån har en offset på 0,3 V och det beror på vad omslagspunkten på nästa steg är om det fungerar bra eller ligger på marginalen. En inverterare med en transistor och ett basmotstånd slår om vid 0,6 V och då blir det en störmarginal på 0,3 V för låg nivå. Hög nivå får 4,7 V i marginal och den fördelningen är alldeles åt pipsvängen. Något som ligger mitt emellan vore idealsikt och lätt att åstadkomma. Ett motstånd och en kondensator fixar snygga omslag med lagom stig/fall-tid så att nästa steg inte får transienter på ingången. Onödigt snabba omslag (1 -> 0) och långa kablar är en giftig kombination.M Mickegse skrev:
Arbetar på en variant med Aidon 6534+6442SE -> inverterare -> Arduino -> ethernet. Kort kabel till inverterare och 10 meter oskärmad gammal beige telefonkabel till Arduino. Inga störningar alls och "telegrammen" visas korrekt på "serial monitor", resten av programmeringen återstår.
Vilken logiknivå? Datapinnen är ju höga sidan på en optokopplare och den externa utrustningen får själv göra pullup på den. Det finns inga andra nivåer än VCC, sen är du ju själv ansvarig för logiknivåer.M Metalltiger skrev:Det är inte bara 5 V som är 0,3 V över det nominella (och utanför +- 5%). Även logiknivån har en offset på 0,3 V och det beror på vad omslagspunkten på nästa steg är om det fungerar bra eller ligger på marginalen. En inverterare med en transistor och ett basmotstånd slår om vid 0,6 V och då blir det en störmarginal på 0,3 V för låg nivå. Hög nivå får 4,7 V i marginal och den fördelningen är alldeles åt pipsvängen. Något som ligger mitt emellan vore idealsikt och lätt att åstadkomma. Ett motstånd och en kondensator fixar snygga omslag med lagom stig/fall-tid så att nästa steg inte får transienter på ingången. Onödigt snabba omslag (1 -> 0) och långa kablar är en giftig kombination.
Arbetar på en variant med Aidon 6534+6442SE -> inverterare -> Arduino -> ethernet. Kort kabel till inverterare och 10 meter oskärmad gammal beige telefonkabel till Arduino. Inga störningar alls och "telegrammen" visas korrekt på "serial monitor", resten av programmeringen återstår.
/M
Medlem
· Östergötland
· 57 inlägg
Nej, optokopplaren sitter mellan "metrology core" och "system module" i snittet för galvanisk isolation till H1-porten. Utgången är open collector och det enda pullup kan göra är att höja 0-nivån, inte sänka den.
Jag har ingen aning vad du snackar om nu. Så här ser en P1-port ut. Naturligtvis skall pullup höja nivån, dessutom tillräckligt för att driva optokopplarens ingång.M Metalltiger skrev:
Spänningsnivåerna är dessutom väldigt förlåtande, hög är 4-5,5V och låg allt under 1V.
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Det er korrekt det @Marcus-AA skriver her.M Marcus-AA skrev:
Om datasignalet skal videre til en ESP inngang (0-3,3V) kan man med fordel gjøre pull til 3,3V og så ta signalet rett til GPIO (det kan inverteres i firmwaren). Pass på å ha tilstrekkelig "pull", ca 1 mA har vist seg å være god dimensjonering (f.eks. 4k7 til 5V / 3k til 3,3V).