Surt att frakten är så dyr, 222 kronor :surprised:
 
F
L ljs-s skrev:
Precis köpt en, kan återkomma hur den funkar när jag fått hem och testat den.

Har du fått din? Jag har och den startar mycket riktigt en hotspot. Men jag vet inte vilket lösen..

Glöm det, var visst 12345678

Säg till om du lyckas ansluta den till ditt lokala wifi. När jag konfat det så verkar den inte vilja ansluta.
Skärmdump av inloggningsportal för Wi-Fi-nätverk med knappar för konfiguration, information och att lämna portalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://github.com/khoih-prog/ESP_WiFiManager#so-how-it-works
 
Redigerat:
F
F Fideliox skrev:
Har du fått din? Jag har och den startar mycket riktigt en hotspot. Men jag vet inte vilket lösen..

Glöm det, var visst 12345678

Säg till om du lyckas ansluta den till ditt lokala wifi. När jag konfat det så verkar den inte vilja ansluta.
[bild]
[länk]
Lyckades tillslut, flyttade access punkten närmare. Tildelade statisk ip men verkar inte gå att nå mätaren. Går ej att pinga.
 
F Fideliox skrev:
Har du fått din? Jag har och den startar mycket riktigt en hotspot. Men jag vet inte vilket lösen..

Glöm det, var visst 12345678

Säg till om du lyckas ansluta den till ditt lokala wifi. När jag konfat det så verkar den inte vilja ansluta.
[bild]
[länk]
Min är på väg, ska komma idag står det men posten har inte varit här ännu.
Gissar att denna är ESP baserad som nästan alla andra, då brukar de vilja ha 2.4 ghz wifi till N standard. Kan det vara så att du enbart har 5 ghz eller AC/Wifi-6 så det är därför den inte vill ansluta?
Du kan ju testa att göra mobilen till en hotspot för att se om det fungerar där.
 
F Fideliox skrev:
Lyckades tillslut, flyttade access punkten närmare. Tildelade statisk ip men verkar inte gå att nå mätaren. Går ej att pinga.
Aha, ja det är väl kanske inte världens bästa antenn som får plats där inne :) Hur långt hade du till accesspunkten när den inte ville ansluta? Min är ca 5m fågelvägen men har betongväggar...
 
Det ser ut for å være en ESP32-WROOM-32D modul som sitter i den: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/63137440#63137440
Den trekker mye strøm, særlig når den er i Accesspoint modus.
Jeg vil tro den bør ha ekstern strøm tilkoblet når den konfigureres for å klare å holde stabil spenning mens den er i AP modus. Står det noe i brukermanualen om det?
7QO4cwxLAjq7ajrm3OwlPLGb.jpg

Espressif har en nyere versjon (ESP32-S2) som er "single core" og dessuten ikke har Bluetooth. Den trekker derfor mindre strøm enn WROOM-32D. Det er en slik (ESP32-S2-MINI) som er benyttet i Pow-P1, men den også trenger ekstern spenning tilkoblet når den er i AP-modus.

For øvrig er ESP32-WROOM-32D "Not recommended for new designs" - så det er underlig at de har valgt den modellen.
https://www.espressif.com/sites/def...32-wroom-32d_esp32-wroom-32u_datasheet_en.pdf
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Jag hittade faktiskt en guude här: [länk]

Har fått igång den nu men lyckas inte koppla den till HA.
Här är HA's integration
Man måste då välja 5S för svenska mätare.
Sen använder du då "add integration" så slipper man allt manuellt pillrande.
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
 
F
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
F
Success!

Tyvärr verkar det inte gå att se belastning per fas.


Skärmdump av energiövervakningsapp med användningsgraf och distributionsvisualisering för 29 december 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mobilskärm visar elanvändningsdata: total förbrukning, produktion, individuella faser, inget producerat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F Fideliox skrev:
Success!

Tyvärr verkar det inte gå att se belastning per fas.


[bild]
Har du ställt ner tiden?
Skärmdump av enhetshanteringsgränssnitt med inställningsalternativ för digitala enheter och konfigurationsfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Fideliox skrev:
Success!

Tyvärr verkar det inte gå att se belastning per fas.
Kul att du fick till den. Jag hade också problem att få den att ansluta till wifi, jag fick sätta upp en ny accesspunkt i rummet bredvid för att den skulle vilja ansluta. Men där tog det roliga slut för mig...
Den verkar inte prata med min elmätare.
Energiförbrukningsmätare visar nollvärde, logotyp överst, halvcirkel grafisk mayyer, wattmätning, färggradient från grönt till orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han porten verkar inkopplad som den ska nu eftersom enheten lyser upp utan strömmatning och den ansluter till wifi. Men sen händer inget mer...
Jag kollar direkt på enhetens webgränssnitt som man hittar på port 82.
Händer inget i MQTT kön heller, den säger att den är ansluten men ger ingen feedback om energin.
Bytte du firmware eller körde du den som följde med?
Såg att det fanns en ny firmware jämfört med den som var installerad.
 
Uppdaterade till senaste firmwaren men det händer fortfarande inget.
Tycker det ser ut att vara rätt men inget händer som sagt... Får inga telegram från elmätaren enligt enheten...
Gränssnitt för smart elmätargateway med statusinformation och nätverksinställningar, markerat "Telegrams received" - 0.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
L ljs-s skrev:
Uppdaterade till senaste firmwaren men det händer fortfarande inget.
Tycker det ser ut att vara rätt men inget händer som sagt... Får inga telegram från elmätaren enligt enheten...
[bild]

L ljs-s skrev:
Uppdaterade till senaste firmwaren men det händer fortfarande inget.
Tycker det ser ut att vara rätt men inget händer som sagt... Får inga telegram från elmätaren enligt enheten...
[bild]

Har du testat firmware A? Jag fick massa fel där på B. Men ja, lite omständig att ansluta. Tillslut så angav jag enbart SSID och PW, sen satte jag statisk IP med MAC adressen, då gick det rätt bra.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
L ljs-s skrev:
Uppdaterade till senaste firmwaren men det händer fortfarande inget.
Tycker det ser ut att vara rätt men inget händer som sagt... Får inga telegram från elmätaren enligt enheten...
[bild]
Hade samma problem men de bad mig ändra fw då hoppade det igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.