zarkov zarkov skrev:
Ja, den har jag provat. Med 115200 bps (som Marcel använder) så får jag inte ut ett jota.
Klart surt...
En sak är att du kan ringa, helst maila ditt energibolag och fråga kundtjänsten om de kan skicka vidare mailet till någon av mätarfolket eller att någon ringer upp. Hon jag hade kollade med mätarfolket så det blev helt klart med HAN-NVE och byte till HAN-P1, mätaren måste då sedan startas om efter att de pushat ut ändringen.
Risken är annars att kundtjänsten bara svarar på det de ser på sin skärm dvs ingenting egentligen.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja, den har jag provat. Med 115200 bps (som Marcel använder) så får jag inte ut ett jota.
Nej, detta är ju en HDLC-ram, inte ASCII-data som DSMR.

Det finns 2 troliga anledningar, antingen pushar mätaren NVE-standard trots att det sitter ett P1-interface i den, ELLER så är det samma problem som med AIDON, att det finns många ut med gammal firmware som kör SVBR 1.2 och därmed Mode-E. Men att hastigheten är fel (norsk) tyder på det förstnämnda.

/M

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
J
Vill ha något enkelt för att sätta i sommarstugan. Helst funka över wifi med app. Tibber har bara två timmars historik.
Har en mätare som heter su34u18. Med rj12.

tack

J plywoodskiva skrev:
Vill ha något enkelt för att sätta i sommarstugan. Helst funka över wifi med app. Tibber har bara två timmars historik.

tack
Den här ska/borde funka
https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han

Vattenfall S34U18 (Sanxing SX631)

Sanxing SX631 (Vattenfall) SMR 5,0 SVERIGE VERSION B NEJ

J
P paralun skrev:
Den här ska/borde funka
[länk]

Vattenfall S34U18 (Sanxing SX631)

Sanxing SX631 (Vattenfall) SMR 5,0 SVERIGE VERSION B NEJ
Funkar det med denna utan extern ström? Har inget HA i stugan. Funkar kubowatt bra?

• Elmätare med LCD-display, märkning för Vattenfall, plomberad, tekniska specifikationer, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J plywoodskiva skrev:
Funkar det med denna utan extern ström? Har inget HA i stugan. Funkar kubowatt bra?
Ingen aning men det står så på M's sida. Du måste själv lägga ner tid på läsa på och fundera, inget blir "serverat" i den här djungeln av elmätare.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J plywoodskiva skrev:

tack
Du kan jo vurdere Pow-P1 fra amsleser dot no. Den har foreløpig ikke app-tilgang, men du kan sette opp Port forwarding i din wifi router slik at du kan nå den fra internett.

M Marcus-AA skrev:
Nej, detta är ju en HDLC-ram, inte ASCII-data som DSMR.

Det finns 2 troliga anledningar, antingen pushar mätaren NVE-standard trots att det sitter ett P1-interface i den, ELLER så är det samma problem som med AIDON, att det finns många ut med gammal firmware som kör SVBR 1.2 och därmed Mode-E. Men att hastigheten är fel (norsk) tyder på det förstnämnda.

/M
Jag hittade en moddad ESPhome-kod för HDLC men jag får inte igång den, det går bra att kompilera men enheten dyker inte upp på mitt wifi och startar inte sin AP.

https://community.home-assistant.io...6442se-swedish-branschrekommendation/414522/5

Jag har också pratat med en kille på Varberg energi som bekräftade just det du trodde, nämligen att mätaren var inställd på NVE och inte P1. Han vågade dock inte ändra utan att dubbelkolla med en kollega så jag bad honom göra det och så släpper jag mina försök att få igång HDLC-avläsning så länge. Om de byter push-lista så bör ju stock FW fungera.

Redigerat:
zarkov zarkov skrev:
Jag hittade en moddad ESPhome-kod för HDLC men jag får inte igång den, det går bra att kompilera men enheten dyker inte upp på mitt wifi och startar inte sin AP.

[länk]
Vi har mange brukere på denne firmwaren, som leser alle formater.
https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/

• Gilla
bruka
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Vi har mange brukere på denne firmwaren, som leser alle formater.
[länk]
Ja, jag har tittat på det också. Nu när jag vet att mätaren är inställd på fel push-lista ser jag dock en fördel med att byta så att ev lastbalanserare och annan utrustning fungerar som de skall i framtiden.

• Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag har också pratat med en kille på Varberg energi som bekräftade just det du trodde, nämligen att mätaren var inställd på NVE och inte P1. Han vågade dock inte ändra utan att dubbelkolla med en kollega så jag bad honom göra det och så släpper jag mina försök att få igång HDLC-avläsning så länge. Om de byter push-lista så bör ju stock FW fungera.
Samma sak som för mig..... hursomhelst så skickar mätarfolket ut ändringen OTA och sen var det bara att starta om mätaren dvs man måste bryta inkommande matning i någon minut.

P paralun skrev:
Samma sak som för mig..... hursomhelst så skickar mätarfolket ut ändringen OTA och sen var det bara att starta om mätaren dvs man måste bryta inkommande matning i någon minut.
Nu är det igång. Mätkillen ringde tillbaka efter en stund och bekräftade att han bytt till svensk push-list, jag behövde inte ens slå av huvudbrytaren för att min Slimmelezer skulle hoppa igång.

• Gilla
sunqan och 4 till
  • Laddar…
J
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Du kan jo vurdere Pow-P1 fra amsleser dot no. Den har foreløpig ikke app-tilgang, men du kan sette opp Port forwarding i din wifi router slik at du kan nå den fra internett.

Intressant! Men lite dyr.

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Någon i Sverige som testat denna?

[länk]

Bolaget säger den "bör" fungera på min Svenska mätare.
Har en sån som sitter i EONs Landis-Gyr E360 och fungerar utmärkt.
Jag kör mot det lokala api:t i den dongeln

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.