P paralun skrev:
Det är ganska enkelt. Mot elmätaren behöver du en RJ12 kabel med 6 parter som man klipper av och skalar.
Sen slimme meter kabeln är då en RJ11 med tre parter som du klipper på lämpligt ställe.

Mot elmätaren och RJ12 kabeln så ska då Pin 1 vara +5V och Pin 6 jord.

Sen resterande tåtar sammanfogas då mellan RJ11 och RJ12 kabeln och det är själva DSMR bussen.

[bild]
[bild][bild]
Aha så jag behöver ingen omvandlare? Har köpt en sån här men jag behöver bara två sladdar och koppla de som du säger alltså?
https://www.amazon.se/dp/B08GWRHMFW...B08GWRHMFW&psc=1&ref_=pd_bap_m_grid_rp_0_1_sc

Edit: Eller jo så klart måste ju ha in den i raspberry pin också! Nu börjar det klarna
 
G Gur Ra skrev:
Aha så jag behöver ingen omvandlare? Har köpt en sån här men jag behöver bara två sladdar och koppla de som du säger alltså?
[länk]
Ja slimme kabeln (i USB kontakten) innehåller FTDI-chipet som DSMR bussen använder.
Sen behöver du ju en +5V matning som jag skrev via lämplig spänningsomvandlare.
För att få ihop tåtarna använde jag de här: (man måste vara noggrann!)
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../kopplingslister-klammor/skarvklammor-008066/
 
P paralun skrev:
Det är ganska enkelt. Mot elmätaren behöver du en RJ12 kabel med 6 parter som man klipper av och skalar.
Sen slimme meter kabeln är då en RJ11 med tre parter som du klipper på lämpligt ställe.

Mot elmätaren och RJ12 kabeln så ska då Pin 1 vara +5V och Pin 6 jord.

Sen resterande tåtar sammanfogas då mellan RJ11 och RJ12 kabeln och det är själva DSMR bussen.

[bild]
[bild][bild]
Och du har testat att den inte fungerar utan extern 5V inmatad ? USB-kablaran löser ju själva DRQ-signal på pin2, så den är ju avklarad.
 
P paralun skrev:
Sen behöver du ju en +5V matning som jag skrev via lämplig spänningsomvandlare.
5V kan du ju ta från USB. Tror tom att det finns +5V-pad på kortet i USB-omvandlaren.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Och du har testat att den inte fungerar utan extern 5V inmatad ? USB-kablaran löser ju själva DRQ-signal på pin2, så den är ju avklarad.
Det har jag faktiskt inte provat, ska dra ur spänningsomvandlaren och kolla vad som händer om mätaren slutar sända. (men optokopopplaren får ju då ingen spänning) Kollar!
 
Utan 5V så slutar måtaren att sända! OBS en Kamstrup Omnipower!
Svart bakgrund, vit text, övervakningsgränssnitt för elmätning med okänd energi- och effektförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och igång igen med 5V
Skärmdump av energi- och effektförbrukningsdata från en elmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Utan 5V så slutar måtaren att sända!
[bild]

Och igång igen med 5V
[bild]
OK, då vet vi och jag är överbevisad. Helt osannolikt korkad konstruktion från Kamstrup, speciellt med tanke på att de har en version av P1 till andra äldre mätare som bara har pinne 2-5, dvs lämnar ingen 5V men inte heller behöver försörjas utifrån, Obegripligt faktiskt.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
OK, då vet vi och jag är överbevisad. Helt osannolikt korkad konstruktion från Kamstrup, speciellt med tanke på att de har en version av P1 till andra äldre mätare som bara har pinne 2-5, dvs lämnar ingen 5V men inte heller behöver försörjas utifrån, Obegripligt faktiskt.
Jovisst och nu fick jag lägga ner lite tid innan jag blev klok på hur det funkar och korkat är det!
Ser en annan tråd med en Tibberpulse och Kamstrup med samma utmaning.....
 
M Marcus-AA skrev:
5V kan du ju ta från USB. Tror tom att det finns +5V-pad på kortet i USB-omvandlaren.
Öppen USB-till-seriell-adapter med kretskort, elektroniska komponenter och anslutna kablar.

Så ser den ut, pullup och DRQ ligger redan på +5V, så du behöver bara koppla ihop pin 2 och pin 1, du behöver ingen extern adapter. Det går ju att göra med en liten adapterkabel.

Möjligen även bygla ihop pin 3 (data GND) och pin 6 (pwr GND), om det inte är samma redan inne i Omnipower-modulen.

/M
 
  • Gilla
Daniel Holm2 och 2 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
[bild]

Så ser den ut, pullup och DRQ ligger redan på +5V, så du behöver bara koppla ihop pin 2 och pin 1, du behöver ingen extern adapter. Det går ju att göra med en liten adapterkabel.

/M
Ok, jag har pillrat nog med min egen och övergått till "moddning" i stället.
Sen kan jag servera hon som bestämmer i huset vad det kostar att diska, tvätta mm ;)
 
F
engs engs skrev:
Ska få elmätaren utbytt snart och den nya ska ha möjlighet för kunderna att läsa ut data direkt på en kommunikationsport. Lokala nätägaren ska köra med nederländska P1-standarden över en RJ12.

Efter att ha läst lite översiktligt verkar det som många nätägare började med norska HAN-portslösningen (MBUS) först men nu verkar P1 vara något som rekommenderas av branchorganisationen och många går över till denna.

Någon som testat en sådan lösning? Dvs en enhet för att läsa av momentaneffekt etc från elmätaren över ett kommunikationsgränssnitt och inte en "blink räknare" eller någon klamp-lösning.

I synnerhet så vore det intressant att veta om någon lyckats med just P1 också,
Tibber har en lösning men bara för RJ45 / HAN-port som är stort i Norge men mest verkar bli en parantes i Sverige. [länk]
"Typerna P1 (RJ11/RJ12) är ej kompatibla med dagens Tibber Pulse men vi håller i detta nu på att ta fram en lösning för mätare med dessa portar och hoppas på att lansera det i framtiden"

"Hoppas" låter inte direkt som att de har en lösning på gång å det snaraste.

Hittat några Nederländska varianter på P1-läsare men osäker om de fungerar här, verkar finnas flera versioner av protokollet och ofta verkar de vara för en tidigare version än vad jag misstänker man får med en ny mätare här.

[länk]
[länk] 2017/Ei_R2017_08.pdf

Någon som testat denna? https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han
Har HA redan.
 
F Fideliox skrev:
Någon som testat denna? [länk]
Har HA redan.
Precis köpt en, kan återkomma hur den funkar när jag fått hem och testat den.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
F
L ljs-s skrev:
Precis köpt en, kan återkomma hur den funkar när jag fått hem och testat den.

Då är rean slut...jag köper en jag med :crysmile:
 
F Fideliox skrev:
Någon som testat denna? [länk]
Har HA redan.
Kollade på den nederlänska sidan och den ska funka för Aidon. (Kamstrups skräp mer oklart)

Kör man Edge eller Chrome är det bara att översätta till svenska.
https://smartgateways.nl/overzicht-slimme-meters/

Sen att det då är olika firmware!
 
F
P paralun skrev:
Kollade på den nederlänska sidan och den ska funka för Aidon. (Kamstrups skräp mer oklart)

Kör man Edge eller Chrome är det bara att översätta till svenska.
[länk]

Sen att det då är olika firmware!

Ja körde också translate, borde fungera likt Shelly pluggar. Då denna kör på wifi så kopplar man säkert upp egen hotspot som man sen konfar genom. Hittade inga recensioner på den så blir en spännande leksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.