N nikler skrev:
Den första gjorde jag med transistor för då visste jag inte att det gick att göra via mjukvaran, gjorde en till nu (resultat på bilden ovan) där jag inverterade genom softserial. Den funkade tyvärr sämre.
Såg du strömbesparingen jag hittade (några inlägg upp)? Min blev stabilare med den, det verkar som om webbservern och interrupten krockar mindre.

Jag körde med inverter med transistor men det visade sig att jag behövde invertera tillbaka med softserial...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Såg du strömbesparingen jag hittade (några inlägg upp)? Min blev stabilare med den, det verkar som om webbservern och interrupten krockar mindre.

Jag körde med inverter med transistor men det visade sig att jag behövde invertera tillbaka med softserial...
Tittade kort på den nu men det var väl till en ESP8266, jag kör en ESP32 med kräm via USB?
 
N nikler skrev:
Tittade kort på den nu men det var väl till en ESP8266, jag kör en ESP32 med kräm via USB?
OK. Då var det ja...
 
N nikler skrev:
Klar med varianten utan transistor.
Fungerar tyvärr sämre, kanske 1 på 7 som har en CRC som är OK.
Labbat lite med buffer size också, ingen större skillnad.
Vet inte riktigt vad nästa steg ska bli, som det ser ut nu får jag kanske gå tillbaks till min andra med transistor inverter.
[bild]
Hvilken firmware bruker du? Anbefaler denne, som brukes i Pow-K, Pow-U og Pow-P1: https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Hvilken firmware bruker du? Anbefaler denne, som brukes i Pow-K, Pow-U og Pow-P1: [länk]
Jag använder den här:
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader
Ska titta på den den du tipsar om, tack.
Just nu ser det bättre ut, stängde av debug logging, bara info logging nu, märkligt att det verkar vara en faktor för kvaliteten.
Ska bevaka det en stund, om det fortsatt ser bra ut så är jag nöjd.
 
I min belgiska bostad byttes mätaren igår till en med HAN port. Tillbehören ska komma så småningom
 
N nikler skrev:
Jag använder den här:
[länk]
Ska titta på den den du tipsar om, tack.
Just nu ser det bättre ut, stängde av debug logging, bara info logging nu, märkligt att det verkar vara en faktor för kvaliteten.
Ska bevaka det en stund, om det fortsatt ser bra ut så är jag nöjd.
N nikler skrev:
Jag använder den här:
[länk]
Ska titta på den den du tipsar om, tack.
Just nu ser det bättre ut, stängde av debug logging, bara info logging nu, märkligt att det verkar vara en faktor för kvaliteten.
Ska bevaka det en stund, om det fortsatt ser bra ut så är jag nöjd.
EDIT:
Gjort flera stickprov under dagen, är faktiskt helt stabilt nu, inte sett en enda miss.
Mitt tips till andra som kör https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader och har problem.
Testa med de här inställningara;
i p1reader.yaml:
uart:
id: uart_bus
rx_pin:
number: 3
inverted: true
baud_rate: 115200
rx_buffer_size: 1024

Samt (kanske viktigast)
logger:
level: INFO


I p1reader.h:
#define BUF_SIZE 30

Ändrad ritning med utgångspunkt från en av de som finns på psvanstrom githubsidan finns längre upp i den här tråden.

@svanstrom kan det vara så att det är du som har skapat projektet på github? Såg ditt namn här i flödet så inte osannolikt tänker jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
jaash och 1 till
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Hvilken firmware bruker du? Anbefaler denne, som brukes i Pow-K, Pow-U og Pow-P1: [länk]
Jag hade ju problem med min esp32 tidigare i tråden. Det visade sig att det var min esp32a som var trasig, troligen esd problem efter allt testande av mig. Jag bytte iaf till en ny esp32 och kopplade utan transistor enl schema på bild (fast en esp32 istf den esp8266 som är i schemat) Sen inverterade jag i mjukvaran.
Har funkat bra nu i över en månad. Extern spänningsmatning och 3-4 meter lång kabel till HAN porten för att få bra wifi. Det är ellevios sagecom t211 som sitter i skåpet.
Fritzing-diagram av en mikrokontroller ansluten till en RJ11-telefonkontakt, inkluderar motstånd och kablage.
 
  • Gilla
tumiro och 2 till
  • Laddar…
Behövde du inte trixa med buffer size i p1reader.h filen?
Jag fick sätta den till 30 som du ser.
Och det fungerar oavsett om du har DEBUG eller INFO?
Annan fråga, kunde du inte bara kortslutit pinne 1 o 2 på RJ11 kontakten?
Trodde också man behövde jorda pinne 6.
 
N nikler skrev:
Behövde du inte trixa med buffer size i p1reader.h filen?
Jag fick sätta den till 30 som du ser.
Och det fungerar oavsett om du har DEBUG eller INFO?
Annan fråga, kunde du inte bara kortslutit pinne 1 o 2 på RJ11 kontakten?
Trodde också man behövde jorda pinne 6.
Kör AmsToMqttBridge så där behöver jag inte trixa direkt i koden.
Pinne 6 är ju jord till 5 V matningen från mätaren som jag inte använder och det går ju lika bra att skicka 3,3 V på pinne 2.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
bruka bruka skrev:
Jag hade ju problem med min esp32 tidigare i tråden. Det visade sig att det var min esp32a som var trasig, troligen esd problem efter allt testande av mig. Jag bytte iaf till en ny esp32 och kopplade utan transistor enl schema på bild (fast en esp32 istf den esp8266 som är i schemat) Sen inverterade jag i mjukvaran.
Har funkat bra nu i över en månad. Extern spänningsmatning och 3-4 meter lång kabel till HAN porten för att få bra wifi. Det är ellevios sagecom t211 som sitter i skåpet.
[bild]
Du
bruka bruka skrev:
Jag hade ju problem med min esp32 tidigare i tråden. Det visade sig att det var min esp32a som var trasig, troligen esd problem efter allt testande av mig. Jag bytte iaf till en ny esp32 och kopplade utan transistor enl schema på bild (fast en esp32 istf den esp8266 som är i schemat) Sen inverterade jag i mjukvaran.
Har funkat bra nu i över en månad. Extern spänningsmatning och 3-4 meter lång kabel till HAN porten för att få bra wifi. Det är ellevios sagecom t211 som sitter i skåpet.
[bild]
Om andre vil kopiere dette så skal de være klar over at 10k pullup ikke vil fungere på alle elmätare. Noen må ha kraftigere pullup, dvs mindre motstand. Jeg anbefaler 3k for pull til 3,3V.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som har fått igång en ESP eller liknande med Sundsvalls elnät?
Fick en sån här elmätare i början av året:
Aidon elmätare, närbild, tekniska specifikationer, statusindikator lysande, knappar, etiketter, reflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aidon 6442 S eller 6534 beroende på var man läser, som jag har bett sundsvall elnät aktivera han-porten på när den kom.
Schematisk översikt och beskrivning av en 6-pinnars PIN-layout med funktioner och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://hanporten.se/svenska/porten/
Mäter jag mellan pin 1 och 6 så får jag inte ut någon spänning. Jag har testat 2 olika projekt för ESP men ingen av dom har fungerat. Det var ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg vilka jag testade.
Enligt kundservice för nätägaren ska porten vara aktiverad.
Nån som råkat fått till det för Sundsvall energi och kan ge något tips? Eller någon som har samma elmätare?

Kör med en ESP som läser blinkningarna så länge men skulle gärna vilja använda HANporten så man får ut lite mer data.
 
L ljs-s skrev:
Är det någon som har fått igång en ESP eller liknande med Sundsvalls elnät?
Fick en sån här elmätare i början av året:
[bild]
Aidon 6442 S eller 6534 beroende på var man läser, som jag har bett sundsvall elnät aktivera han-porten på när den kom.
[bild]
[länk]
Mäter jag mellan pin 1 och 6 så får jag inte ut någon spänning. Jag har testat 2 olika projekt för ESP men ingen av dom har fungerat. Det var ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg vilka jag testade.
Enligt kundservice för nätägaren ska porten vara aktiverad.
Nån som råkat fått till det för Sundsvall energi och kan ge något tips? Eller någon som har samma elmätare?

Kör med en ESP som läser blinkningarna så länge men skulle gärna vilja använda HANporten så man får ut lite mer data.
Jeg kjenner ikke spesifikt til Sundsvall Energi, men dersom du ikke har spenning mellom pinne 1 og 6 så er enten porten ikke aktivert - eller så er det en feil på din elmätare. Er det kan hende mulig å be nettbolaget komme og kontrollmåle din elmätare?
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Jeg kjenner ikke spesifikt til Sundsvall Energi, men dersom du ikke har spenning mellom pinne 1 og 6 så er enten porten ikke aktivert - eller så er det en feil på din elmätare. Er det kan hende mulig å be nettbolaget komme og kontrollmåle din elmätare?
Ja jag misstänkte det och har tidigare ringt och bett de dubbelkolla och porten ska vara aktiverad. De lät inte jätte pigga på att skicka ut någon och kontrollera... Jag kanske får göra ett nytt försök med deras kundservice.
Kundservice hävdade att det inte skulle matas ut någon spänning på porten då den endast var till för avläsning, så jag kanske hade otur med att hitta rätt mottagare av problemet hos dem :)
 
L ljs-s skrev:
Är det någon som har fått igång en ESP eller liknande med Sundsvalls elnät?
Fick en sån här elmätare i början av året:
[bild]
Aidon 6442 S eller 6534 beroende på var man läser, som jag har bett sundsvall elnät aktivera han-porten på när den kom.
[bild]
[länk]
Mäter jag mellan pin 1 och 6 så får jag inte ut någon spänning. Jag har testat 2 olika projekt för ESP men ingen av dom har fungerat. Det var ett tag sen så jag kommer inte riktigt ihåg vilka jag testade.
Enligt kundservice för nätägaren ska porten vara aktiverad.
Nån som råkat fått till det för Sundsvall energi och kan ge något tips? Eller någon som har samma elmätare?

Kör med en ESP som läser blinkningarna så länge men skulle gärna vilja använda HANporten så man får ut lite mer data.
Jag har en exakt likadan uppsättning och den fungerar. I mitt fall har de den gamla firmwaren med HDLC-ramar. Notera att den stänger av 5V- spänningen i ett par timmar om den överlastas, så du kan ha drabbats av detta. Jag kör med "delay(1);" i main-loopen (se mitt inlägg om detta högre upp) för att inte min ESP skall överbelasta 5V-porten. Den är lätt att överbelasta när man experimenterar. Och när jag fick vad jag trodde var ett stabilt bygge så var det ändå på gränsen. Sedan jag lade in delay i koden så fungerar den klockrent!.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.