Vi sitter i denna soppa på grund av att en myndighet inte ville peka på en fysisk standard. Beroende på när nätbolagen genomfört sin upphandling har de fått olika standarder. De som var tidigt ute fick norska varianten men de stora bolagen var lite sena och följde Energiföretagens rekommendation. Kamstrup senaste modell som har fullt stöd för DSMR och följer rekommendationen har nyligen släppts på marknaden. Fördelen med den är att den följer DSMR 5.0.2 och skickar data varje sekund. :)
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Bokotimon Bokotimon skrev:
Vi sitter i denna soppa på grund av att en myndighet inte ville peka på en fysisk standard. Beroende på när nätbolagen genomfört sin upphandling har de fått olika standarder. De som var tidigt ute fick norska varianten men de stora bolagen var lite sena och följde Energiföretagens rekommendation. Kamstrup senaste modell som har fullt stöd för DSMR och följer rekommendationen har nyligen släppts på marknaden. Fördelen med den är att den följer DSMR 5.0.2 och skickar data varje sekund. :)
Jo men det är ju mycket märkligt att ansvarig myndighet, https://www.energimyndigheten.se/ inte reagerat, sen har då nätbolagen själva fått koka ihop den här soppan. Får hem mina prylar nästa vecka och blir grymt förbannad om det inte fungerar.
 
M Marcus-AA skrev:
Även om det fysiskt sitter en 6p6c är det ju då logiskt en 6p4c-koppling, så det stämmer ju då. Kanske har funnits båda varianterna, det blir ju samma sak. Både RJ11 och RJ12 går att stoppa i, men ger ingen DRQ-signal till pin 2 om den är byglad från pin1.

Så du bekräftar bara min sammanfattning, tack.

/M
Jag var tvungen att dubbelkolla men det går faktiskt fem banor från RJ12-kontakten på min modul. Enligt vad jag kunnat läsa i den här tråden och annars på nätet så används inkommande +5V på första stiftet för att driva en utsidan av en optokopplare som kopplar över datasignalen från elmätaren till kundens utrustning.
 
Nätbolagen har agerat utifrån de förutsättningar som de har haft. Det tar många år att svänga om marknaden efter politiska ändringar. Nästa gång som det blir en upphandling har vi förhoppningsvis en annan sits. Även om porten finns kan mätarens programvara behöva uppdateras. Det är ett hästjobb på vissa modeller.
 
Bokotimon Bokotimon skrev:
Nätbolagen har agerat utifrån de förutsättningar som de har haft. Det tar många år att svänga om marknaden efter politiska ändringar. Nästa gång som det blir en upphandling har vi förhoppningsvis en annan sits. Även om porten finns kan mätarens programvara behöva uppdateras. Det är ett hästjobb på vissa modeller.
Jo men det är klart olyckligt att det blivit sådan här röra. De stora smarthomebolagen har ju enats i Matter om en ny standard och naturligtvist så borde alla mätare vara anpassade.
https://csa-iot.org/members/
 
P paralun skrev:
Jo men det är klart olyckligt att det blivit sådan här röra. De stora smarthomebolagen har ju enats i Matter om en ny standard och naturligtvist så borde alla mätare vara anpassade.
[länk]
Vill vi ha våra elmätare på Internet? Det tar inte lång tid innan hackare ställer till det för oss. Att ha en dum lokal dongel kan jag tycka är en förnuftig lösning. En stor drivkraft för Matter är att de stora leverantörerna vill komma åt vår enheter och leverera en komplett lösning i molnet. Det går givetvis att köra lokalt också och vi ser hur Home Assistant siktar på att stödja Matter.

/Magnus
 
  • Gilla
Bokotimon och 1 till
  • Laddar…
M mbqmbq skrev:
Vill vi ha våra elmätare på Internet? Det tar inte lång tid innan hackare ställer till det för oss. Att ha en dum lokal dongel kan jag tycka är en förnuftig lösning. En stor drivkraft för Matter är att de stora leverantörerna vill komma åt vår enheter och leverera en komplett lösning i molnet. Det går givetvis att köra lokalt också och vi ser hur Home Assistant siktar på att stödja Matter.

/Magnus
Skulle personligen aldrig tillåta remote styrning utifrån och in genom min brandvägg.
Eller tja mot vite på 10M efter skatt om jag blir hackad via den som kräver det, skulle jag tillåta det. Märkligt nog är det ingen leverantör som längre kräver remote access då jag skickar över avtalet ("lånat" grundavtalet från ett tidigare jobb) :cool:
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
M mbqmbq skrev:
Vill vi ha våra elmätare på Internet?
Jag skulle inte bry mig om det är som nu, push-data enbart (det finns inte ens en fysisk pinne för data-in på HAN-porten).
 
D Dilato skrev:
Jag skulle inte bry mig om det är som nu, push-data enbart (det finns inte ens en fysisk pinne för data-in på HAN-porten).
Mange er urolige over situasjoner hvor forbruksdata lagres i en cloud et sted der ute. Dersom uvedkommende får tilgang vil de for eksempel kunne avdekke fra forbruksmønsteret om beboer er bortreist på ferie (boligen står tom).
 
M mbqmbq skrev:
Vill vi ha våra elmätare på Internet? Det tar inte lång tid innan hackare ställer till det för oss. Att ha en dum lokal dongel kan jag tycka är en förnuftig lösning. En stor drivkraft för Matter är att de stora leverantörerna vill komma åt vår enheter och leverera en komplett lösning i molnet. Det går givetvis att köra lokalt också och vi ser hur Home Assistant siktar på att stödja Matter.
Jo nu tillhör jag då de som roar mig med att säga till Google att tända/släcka osv har ingen större rädsla för de kommersiella drakarna. Sen har jag då flera RaspberryPi varav en då kör HomeAssistant.
Att nu de stora drakarna lyckas få ihop en standard med Matter gjorde mig klart förvånad och glad.
Sen tycker jag elnätsbolagen problem med GDPR är rena tramset. Slutligen så är det ju mest de åt "nördhållet" som man "mekar" med lösningar när det här borde vara något för alla husägare oavsett teknisk kunskap. Min sladd kommer idag så vi får se om jag knäcker gåtan med Kamstrup Omnipower.
(i strultopp för alla mina smarthome lösningar)
 
  • Gilla
kaningetva
  • Laddar…
Elmätarskrället besegrad iaf....
Kamstrup Omnipower, HAN-P1 vald hos Gävle Energi

DSMR kabel:
https://www.amazon.se/dp/B07JGKJ6SM/ref=pe_24982401_506182521_TE_item?th=1

Sen ser man kabelnumreringen här:
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/#

Klippte en RJ12 kabel och klippte sedan RJ11 DSMR kabeln, 3 parter.
Pin1, 5V samt Pin 6, jord matas från en nätadapter 5V till den klippta RJ12 kabeln.
Pin 2, Pin3 samt Pin 5 sammanfogas.

Valde sedan DSMR Slimme Meter integrationen i HomeAsisstant och det funkar! :geek:
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Sen ska man kanske lämna det så här som ett monument över "öppna elmätare"....? ;)
 
  • Elektriskt skåp med mätare, säkringar och kablar; rörigt med verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vilhelm_ och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet om man kan ha "flytande" diagramrutor i HomeAssistant? dvs att man kan flytta runt diagramrutan och även ha flera öppna samtidigt skulle vara skoj.

Klart kraftfullt är det iaf och även fast en Kamstrup Omnipower skickar med 10s intervall så får man en helt annan bild, så här ser det ut när diskmaskinen jobbar.

Sen måste jag lära mig moddning av gränssnittet men det är ju bara kul...;)
 
  • Skärmdump av användargränssnitt för elförbrukning med diagram och mätvärden, innehåller även temperaturinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bokotimon och 1 till
  • Laddar…
Finns det några HAN-ports intressenter i Göteborg här?

Jag har kört HAN-port tester för leverantörer och funderar nu på om det finns intresse för privatpersoner att göra tester hos oss på Göteborg Energi? Tyvärr kan vi inte erbjuda ett tidigare mätarbyte än den planering som leverantören har gjort. Det finns dock testmätare hos oss med aktiverade portar och en uppdateringsfrekvens på 1 sekund som jag kan boka för tester.
 
  • Elektronisk enhet med etikett "HAN [RJ12]" och QR-kod, delvis synlig kontakt, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mjpswe och 2 till
  • Laddar…
LudvigLindell
T TEkonomen skrev:
yes, testade alla stegen på nytt och den här gången kollade jag igenom branschstandard dokumentet och såg till att allt stämde i koden.

[länk]

allt som behövs finns på sidan 22 i denna
[länk]

Fick det att funka efter några försök.
Skulle du kunna förklara hur du gick till väga? Jag har samma problem, får bara N/A för alla värden och lyckas inte hitta någon lösning på problemet.
 
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
Skulle du kunna förklara hur du gick till väga? Jag har samma problem, får bara N/A för alla värden och lyckas inte hitta någon lösning på problemet.
Hej,

Absolut, men jag gjorde precis det som står i länken jag bifogade

https://community.home-assistant.io...e-6442se-swedish-branschrekommendation/414522

Var noggrann bara och använd inte wireless när du ska flasha slimmelezern. Gör som han som skrivit guiden gjort, koppla in den med usb i datorn. När du gjort alla stegen så kommer du se den i HA. Då kan du bara koppla sensorerna mot energi/energy i HA. Min returnerar korrekta värden.

Det finns något syntaxfel i koden, men det verkar konstigt nog fungera ändå. Det tog ett bra tag, men efter några försök så fungerar det felfritt här. Jag kan bara hantera den via kod och esphome, inte längre med gränssnittet som den kommer med som stock. Huvudsaken för min del var att jag i realtid kan se lasten, vilket jag kan.

Jag ändrade något enstaka värde, allt annat stämde överens med guiden. Jag är ganska ny på det här och kanske kan förklara om du ställer någon fråga I detalj, men i övrigt skulle jag bara följa stegen och göra exakt som det står i länken. Berätta gärna hur det gick sen :)

Behöver döpa om mina sensorer snyggare.
 
  • Energianvändning och produktion över tid; solenergiproduktion; elnätanvändning; hemförbrukning; applikationsskärmdump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.