482 833 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Tack jag får se om jag lyckas, men..T TEkonomen skrev:Hej,
Absolut, men jag gjorde precis det som står i länken jag bifogade
[länk]
Var noggrann bara och använd inte wireless när du ska flasha slimmelezern. Gör som han som skrivit guiden gjort, koppla in den med usb i datorn. När du gjort alla stegen så kommer du se den i HA. Då kan du bara koppla sensorerna mot energi/energy i HA. Min returnerar korrekta värden.
Det finns något syntaxfel i koden, men det verkar konstigt nog fungera ändå. Det tog ett bra tag, men efter några försök så fungerar det felfritt här. Jag kan bara hantera den via kod och esphome, inte längre med gränssnittet som den kommer med som stock. Huvudsaken för min del var att jag i realtid kan se lasten, vilket jag kan.
Jag ändrade något enstaka värde, allt annat stämde överens med guiden. Jag är ganska ny på det här och kanske kan förklara om du ställer någon fråga I detalj, men i övrigt skulle jag bara följa stegen och göra exakt som det står i länken. Berätta gärna hur det gick sen
Behöver döpa om mina sensorer snyggare.
Är din mätare uppdaterad? Gäller inte det där det gamla kundgränssnittet?
LudvigLindell skrev:
Hej,
Min mätare är uppdaterad till 2.0. Jag jämförde branschstandard med siffrorna som finns i p1reader.h och det mesta är identiskt och går att använda om din mätare också har samma standard.
Du behöver oavsett inte oroa dig för att paja något i läsaren. F*ckar du upp är det bara att flasha tillbaka den till fabrik genom slimmelezer hemsida.
Om det är fler än jag som har problem med strömförsörjningen direkt från Elmätaren så har jag hittat en genialt enkel lösning:
- https://hackaday.com/2022/10/28/esp8266-web-server-saves-60-power-with-a-1-ms-delay
Den verkar fungera, men det vet jag inte med säkerhet förrän om ett par veckor...
- https://hackaday.com/2022/10/28/esp8266-web-server-saves-60-power-with-a-1-ms-delay
Den verkar fungera, men det vet jag inte med säkerhet förrän om ett par veckor...
Jäklar, det här var en lång tråd!
Kom hit för att någon tipsat om den på github och jag har ett problem som jag inte hittar lösningen på där.
Kör kod som nämnts flera ggr här; psvanstrom/esphome-p1reader men har anpassat den för en ESP32-WROOM-32. (anpassningen handlar i princip bara om att välja annan bräda än ESP8266)
Kopplingsschema med strömförsörjning via USB istället för från RJ12 uttaget.
Tyvärr insåg jag lite sent att jag kunde skippat transistor för invertering men det ska väl inte spela någon roll.
Jag har en Sagemcom T211 sedan någon dag och allt funkar bra förutom att jag får upp:
CRC_PASS = NO kanske en gång på 5-6, resten YES.
Trixat med BUF_SIZE i p1reader.h filen och det blir bättre med 30 istället för original 60 men som sagt 1/6 blir CRC fel. (Dessutom verkar det variera beroende på om jag kör logger på DEBUG eller INFO)
Har gjort allt via ESPHome i HomeAssistant och alla sensorer är förstås där men kan ju inte lita på värdena när den failar så ofta.
Någon som kör ESP32 på Sagemcom som har några tips?
Kom hit för att någon tipsat om den på github och jag har ett problem som jag inte hittar lösningen på där.
Kör kod som nämnts flera ggr här; psvanstrom/esphome-p1reader men har anpassat den för en ESP32-WROOM-32. (anpassningen handlar i princip bara om att välja annan bräda än ESP8266)
Kopplingsschema med strömförsörjning via USB istället för från RJ12 uttaget.
Tyvärr insåg jag lite sent att jag kunde skippat transistor för invertering men det ska väl inte spela någon roll.
Jag har en Sagemcom T211 sedan någon dag och allt funkar bra förutom att jag får upp:
CRC_PASS = NO kanske en gång på 5-6, resten YES.
Trixat med BUF_SIZE i p1reader.h filen och det blir bättre med 30 istället för original 60 men som sagt 1/6 blir CRC fel. (Dessutom verkar det variera beroende på om jag kör logger på DEBUG eller INFO)
Har gjort allt via ESPHome i HomeAssistant och alla sensorer är förstås där men kan ju inte lita på värdena när den failar så ofta.
Någon som kör ESP32 på Sagemcom som har några tips?
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Tack!Egil Opsahl skrev:
Men om jag räknar rätt så blir effekten 5 x 0.001 = 0.005 W, det klarar väl i princip alla motstånd?
Eller tänker jag fel?
Tror mitt 4k7 motstånd är ett 0.25 W
Redigerat:
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Effekt i pullup-motstanden er ikke noe problem, nei.N nikler skrev:
Effekten i en 4k7 pullup til 5V er: P = U^2 / R = 5^2 / 4700 = 5,3 mW
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Med denne koblingen gjør du pullup til 5V og sender så signalet til en 3,3V device. Det vil trolig gå bra, men anbefales ikke. Det er bedre å gjøre pullup til 3,3V med en mindre motstand. Da får du et 0/3.3V signal inn på en 0/3.3V inngang på ESPen.N nikler skrev:
Og så må du (som du sier) håndtere invertering i koden.
Tack för feedback Egil.Egil Opsahl skrev:Med denne koblingen gjør du pullup til 5V og sender så signalet til en 3,3V device. Det vil trolig gå bra, men anbefales ikke. Det er bedre å gjøre pullup til 3,3V med en mindre motstand. Da får du et 0/3.3V signal inn på en 0/3.3V inngang på ESPen.
Og så må du (som du sier) håndtere invertering i koden.
Är det så här du menar?
Kan du rekommendera storlek på motståndet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Klar med varianten utan transistor.N nikler skrev:
Fungerar tyvärr sämre, kanske 1 på 7 som har en CRC som är OK.
Labbat lite med buffer size också, ingen större skillnad.
Vet inte riktigt vad nästa steg ska bli, som det ser ut nu får jag kanske gå tillbaks till min andra med transistor inverter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför invertera när du kan köra med softserial som investerar åt dig?N nikler skrev: