471 931 läst · 1 842 svar
472k läst
1,8k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Det verkar ju som Kamstrup på riktigt tidiga mätare haft en förlaga till DSMR- P1 som de satt en RJ11 i, dvs enbart 4 pinnar. Den har alltså inte ens anslutningar för +5V. Sen har DSMR lagt till 5V-matning och den tillhörande jorden, och utökat till RJ12 med 6 pinnar.M Marcus-AA skrev:Problemet är väl större än att den inte kan driva läsaren, den verkar inte lämna någon 5V alls, så det går inte att aktivera DRQ-pinnen?
Även de läsare som har extern försörjning verkar ju förutsätta att det räcker att bygla pin1>pin2 för att få mätaren att börja skicka data, och det är det som här måste ske externt ?
/M
Där har vi väl anledningen till att Omnipower ser ut som de gör. Tack och lov kommer ju nya mätare från dem som lämnar detta problem bakom sig.
http://domoticx.com/pinout-p1-poort-kamstrup-162-382-en-351/
https://www.amazon.se/Raspberry-Kamstrup-slimme-holländsk-kommunikationskabel/dp/B07KXWV53N
/M
Testa det jag gjorde ovanför ditt meddelande. Jag gjorde exakt som beskriver och om du gjort allt rätt borde du inte kunna logga in i slimlezzers dashboard via wifi för att se att du inte får värden.B boten skrev:Sitter i samma sits fick nyss en Omnipower installerad av Gävle Energi och skaffade P1 modul och en slimmelezer+ i tron om att det skulle vara någorlunda plug-and-play.
Har du (eller någon annan som förstår) möjlighet att beskriva lite närmare hur man ska löda kabeln för att få till det? Är lite novis på detta. Är tanken att jag ska löda tråden som går till pin 1 i rj12 kontakten som sitter i elmätaren till någonstans på slimmelezern där jag får ut 5v?
Har provat att flasha den enligt detta [länk]
Får dock bara "tomma" mätvärden: var 10e sek enligt detta som ser ut såhär " [09:43:08][D][data:265]: 0-00 "
När din p1reader är online ska du bara kunna lägga till den i enheter som esphome. Den borde nästan dyka upp av sig själv?
Jag ändrade lite i koden för att snygga till värden, men tittar du även på pdf:n jag länkade kan du jämföra värden i koden för p1reader.h och snygga till p1reader.yaml som du vill ha den. Har kört senaste 2 veckorna tillsammans med greenely-tillägg. Funderar på att byta ut det till nordpool och lägga på alla påslag istället för att ha lite skev data. Skiljer sig bara några öre men dyra dagar kan det bli någon krona missvisande mot greenely-appen. Nåja. Skriv igen om det inte funkade.
Edit: det finns något syntax-fel i koden jag aldrig rättare, men det verkade gå att flasha utan problem ändå. Men jag flashade inte OTA utan via usb.
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 135 inlägg
Jeg har ikke HAN-P1 modul tilgjengelig for å måle på den - men fra databladet kan det se ut for at det er som du sier: At den ikke leverer 5V:M Marcus-AA skrev:Problemet är väl större än att den inte kan driva läsaren, den verkar inte lämna någon 5V alls, så det går inte att aktivera DRQ-pinnen?
Även de läsare som har extern försörjning verkar ju förutsätta att det räcker att bygla pin1>pin2 för att få mätaren att börja skicka data, och det är det som här måste ske externt ?
/M
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I så fall må pinne 2 (Data request) som du sier spenningssettes fra ekstern 5V for at den skal sende data. Det må også være tilstrekkelig sterk pullup på pinne 5, da det er en open collector utgang. Mange DIYere overser dette punktet, og får da enten ikke data - eller får "gibberish".
Det verkar vara 5mA man måste sänka, enligt DSMR-specen.Egil Opsahl skrev:
Jag tror vi kan sammanfatta Kamstrups olika generationer så här;
162, 382 och 351 har RJ10 (4p4c) enligt detta
Kamstrup OmniPower-moduler har RJ11 (6p4c) enligt DSMR2.2, alltså inget anslutet på 1 och 6, bara en större kontakt jmfrt den ovan.
Logga in
Skapa konto
Kamstrup Omnia E-meter har fullt modern RJ12 6p6c med (EDIT 5V 250mA mellan 1 och 6.
/M
Redigerat:
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 135 inlägg
Godt oppsummert!
Den svenske branchrekommendationen henviser til den nederlandske "P1 Companion Standard, version 5.0.2” hvor det er spesifisert 5V / 250 mA:
Stemmer det at pinne 1 på nye Kamstrup Omnia kun kan levere 100 mA?M Marcus-AA skrev:
Den svenske branchrekommendationen henviser til den nederlandske "P1 Companion Standard, version 5.0.2” hvor det er spesifisert 5V / 250 mA:
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 135 inlägg
Godt - takk for oppklaring!M Marcus-AA skrev:
Det betyr at Pow-P1 vil kunne benyttes på fremtidige Kamsstrup Omnia uten eksternt power.
For å benyttes på Kamstrup Omnipower må den ha ekstern spenning via micro USB konnektoren. RJ12 pinne 1 og 2 er sammenkoblet.
Bara för att förvirra lite så har jag en Kamstrup Omnipower 684 (nyare version av 382?) med lös HAN-modul. Modulen har en RJ12-kontakt med 6p6c men ingen spänning mellan pinne 1 och 6 vad jag kunnat mäta.M Marcus-AA skrev:Det verkar vara 5mA man måste sänka, enligt DSMR-specen.
Jag tror vi kan sammanfatta Kamstrups olika generationer så här;
162, 382 och 351 har RJ10 (4p4c) enligt detta
[bild]
Kamstrup OmniPower-moduler har RJ11 (6p4c) enligt DSMR2.2, alltså inget anslutet på 1 och 6, bara en större kontakt jmfrt den ovan.
[bild]
Kamstrup Omnia E-meter har fullt modern RJ12 6p6c med (EDIT 5V 250mA mellan 1 och 6.
/M
Även om det fysiskt sitter en 6p6c är det ju då logiskt en 6p4c-koppling, så det stämmer ju då. Kanske har funnits båda varianterna, det blir ju samma sak. Både RJ11 och RJ12 går att stoppa i, men ger ingen DRQ-signal till pin 2 om den är byglad från pin1.zarkov skrev:
Så du bekräftar bara min sammanfattning, tack.
/M
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 135 inlägg
Det er vel for så vidt konsistent med det @Marcus-AA skrev lengre oppe: "Kamstrup OmniPower-moduler har RJ11 (6p4c) enligt DSMR2.2, alltså inget anslutet på 1 och 6, bara en större kontakt jmfrt den ovan."zarkov skrev:
Enheter tilsluttet Kamstrup Omnipower med HAN-P1 modul må ha ekstern spenning.
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 135 inlägg
Det ser ikke ut for at denne har HAN-port, men ta kontakt ditt nettbolag - de vil kunne avklare.D Draven skrev:
Her ser du eksempel på en Landis+Gyr med HAN port: https://hanporten.se/matare/
Har läst igenom alla era svar, flertalet några gick rakt över mitt huvud Men fortsatte även googla och hittade en enkel lösning.B boten skrev:Sitter i samma sits fick nyss en Omnipower installerad av Gävle Energi och skaffade P1 modul och en slimmelezer+ i tron om att det skulle vara någorlunda plug-and-play.
Har du (eller någon annan som förstår) möjlighet att beskriva lite närmare hur man ska löda kabeln för att få till det? Är lite novis på detta. Är tanken att jag ska löda tråden som går till pin 1 i rj12 kontakten som sitter i elmätaren till någonstans på slimmelezern där jag får ut 5v?
Har provat att flasha den enligt detta [länk]
Får dock bara "tomma" mätvärden: var 10e sek enligt detta som ser ut såhär " [09:43:08][D][data:265]: 0-00 "
Tydligen så kan man helt enkelt brygga pin1 och pin2 på slimmelezern för att den ska skicka 5v till elmätaren. Jag satte lite lödtenn på baksidan av kretskortet mellan 1 o 2 och tillsammans med firmwaren jag länkade i min fråga så funkar den klockrent med esphome/homeassistant.
Tar inget ansvar för om det är en bra idé ifall någon väljer att prova, men det fungerade för mig