M455E M455E skrev:
Hej,
Jag har fått en KAIFA MA304H4PSE installerad av Mälarenergi. Kontaktade kundtjänst och bad dom att aktivera P1 porten. Fick svar att jag inte hade en P1 port utan en RJ45. Trodde jag hade sett fel och tänkte inte mer på det mer än att jag måste sälja min P1 mätare. Testade idag koppla in en RJ45 och upptäcker att det är en RJ12. Men P1 läsaren verkar inte funka.

Någon annan med en KAIFA med RJ12 ifrån Mäkarenergi?

(har förstås frågat kundtjänst igen)
Det står M-bus, så en P1 mätare vil ikke fungere.
Er du sikker på at det er RJ12 kontakt?
denne siden finner jeg:
Text om RJ45-moduluttag, ej för vanlig nätverksutrustning, sitter under gummilucka.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Det står M-bus, så en P1 mätare vil ikke fungere.
Er du sikker på at det er RJ12 kontakt?
På denne siden finner jeg:
[bild]
Jeg finner[/
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Det står M-bus, så en P1 mätare vil ikke fungere.
Er du sikker på at det er RJ12 kontakt?
På denne siden finner jeg:
[bild]
Okej, när jag lyser in i kontakten med ficklampa ser jag att den har 8 pinnar. Alltså är det en RJ45. Problemet var att den gamla RJ45 kontakten jag testade med var trasig och inte gick in.

Är alltså en HAN/RJ45. någon som vill köpa en HomeWizard P1 och P1 splitter?
https://www.homewizard.com/p1-meter/
 
M455E M455E skrev:
Okej, när jag lyser in i kontakten med ficklampa ser jag att den har 8 pinnar. Alltså är det en RJ45. Problemet var att den gamla RJ45 kontakten jag testade med var trasig och inte gick in.

Är alltså en HAN/RJ45. någon som vill köpa en HomeWizard P1 och P1 splitter?
[länk]
Jag kan köpa dem.

Jag skulle också fråga Mälarenergi varför de installerar mätare som inte följer den svenska branschrekommendationen och när de kommer byta till mätare som gör det...

/M
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Jag kan köpa dem.

Jag skulle också fråga Mälarenergi varför de installerar mätare som inte följer den svenska branschrekommendationen och när de kommer byta till mätare som gör det...

/M
Jag skulle tro att dom började installera dessa innan branschrekommendationen kom och dom vill säkerligen inte ha flera olika varianter i deras nät (förståeligt). P1 är bara rekommendation. Med deras elmätare så uppfyller dom lagen.

Har skickat dig ett privatmeddelande ang. HomeWizarden.
 
Jag får inte det här att fungera. Som flera andra köpte jag en Slimmelezer - trodde som andra att den skulle vara plug n play, vilket den inte var. Får inga värden när jag kopplar upp mig mot den och installerat senaste mjukvaran på hemsidan.

Testade efter det den lösning som finns på länken. Den hänvisar tillbaka till ett inlägg här och github. Jag får det ändå inte att fungera. https://community.home-assistant.io...e-6442se-swedish-branschrekommendation/414522

Mätare: Aidon 6422 (S)
Nätägare: Eskilstuna Energi och Miljö

Porten är aktiverad enligt dem.

Jag skulle vilja börja om från början och göra rätt. När jag försöker flasha via USB genom esphome via HA så lyckas jag inte. Den står bara och tuggar på preparing. Har någon ett tips på någon guyd jag kan följa?
 
T TEkonomen skrev:
Jag får inte det här att fungera. Som flera andra köpte jag en Slimmelezer - trodde som andra att den skulle vara plug n play, vilket den inte var. Får inga värden när jag kopplar upp mig mot den och installerat senaste mjukvaran på hemsidan.

Testade efter det den lösning som finns på länken. Den hänvisar tillbaka till ett inlägg här och github. Jag får det ändå inte att fungera. [länk]

Mätare: Aidon 6422 (S)
Nätägare: Eskilstuna Energi och Miljö

Porten är aktiverad enligt dem.

Jag skulle vilja börja om från början och göra rätt. När jag försöker flasha via USB genom esphome via HA så lyckas jag inte. Den står bara och tuggar på preparing. Har någon ett tips på någon guyd jag kan följa?
Aidon 6422 har jag aldrig hört talas om. Du kanske menar en 6534 + modul 6442 ?

Om inte Slimmelezer fungerar rakt av mot dessa är det högst troligt att mätaren har gammal firmware och därför kör HDLC (enligt Branschrek 1.3). Det du då skall göra är att kontakta nätägaren och be dem bekräfta detta samt uppdatera mätaren till en firmware från i år, då kommer den att bli kompatibel med gällande branschrek (2.0).

Att försöka modifiera läsarutrustningen är bakvänt, alla kommer efter hand att stödja gällande standard.

Jag har postat detaljer om detta i tråden, sök på Aidon 6534 så hittar du.


Ett annat alternativ är att köpa "P1ib"-dongeln från Remnehed istället, den har stöd för båda moderna (har dock inte testat HDLC, mina 2 mätare fick jag uppdaterade i mars).

/M
 
Et annet alternativ er Pow-P1 fra amsleser.no, den støtter også begge dataformatene.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Aidon 6422 har jag aldrig hört talas om. Du kanske menar en 6534 + modul 6442 ?

Om inte Slimmelezer fungerar rakt av mot dessa är det högst troligt att mätaren har gammal firmware och därför kör HDLC (enligt Branschrek 1.3). Det du då skall göra är att kontakta nätägaren och be dem bekräfta detta samt uppdatera mätaren till en firmware från i år, då kommer den att bli kompatibel med gällande branschrek (2.0).

Att försöka modifiera läsarutrustningen är bakvänt, alla kommer efter hand att stödja gällande standard.

Jag har postat detaljer om detta i tråden, sök på Aidon 6534 så hittar du.


Ett annat alternativ är att köpa "P1ib"-dongeln från Remnehed istället, den har stöd för båda moderna (har dock inte testat HDLC, mina 2 mätare fick jag uppdaterade i mars).

/M

Tack för svar. Jag har googlat lite och EEM ska den ha 2.0. Jag ska testa flasha om mjukvaran en gång till och se var jag hamnar, men out of the box fungerade den inte alltså. När jag loggar in i dashboarden får jag inga värden, bara massa N/A.

Ska testa de ändringar som finns på forumet, så återkommer jag. Gick nog lite snabbt vid tangenterna igår, det är precis som du skriver Aidon 6534 + modul 6442.

https://www.eem.se/privat/om-eem/aktuellt/2022/ny-mjukvara-till-han-porten/
 
T TEkonomen skrev:
Tack för svar. Jag har googlat lite och EEM ska den ha 2.0.
[länk]
Ja ser ju ut så, förutsatt att de satt rätt profil också...

Det had varit så mycket enklare att plugga in en ren USB-läsare och se vad som faktiskt kommer ut ur läsaren, för att veta hur man skall gå vidare.

/M
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
R rlo skrev:
Fick det att fungera med Gävle energis Kamstrup med RJ12 interfacet och sen slimmelezer+ nu.
Behövde först löda ihop kabel enligt ovan.
Installerade sedan [länk] och ändrade konfig för mätaren till Baud 2400 Parity 8N1 och sedan under GPIO inställningarna satte jag GPIO för HAN till GPIO13.
Sitter i samma sits fick nyss en Omnipower installerad av Gävle Energi och skaffade P1 modul och en slimmelezer+ i tron om att det skulle vara någorlunda plug-and-play.

Har du (eller någon annan som förstår) möjlighet att beskriva lite närmare hur man ska löda kabeln för att få till det? Är lite novis på detta. Är tanken att jag ska löda tråden som går till pin 1 i rj12 kontakten som sitter i elmätaren till någonstans på slimmelezern där jag får ut 5v?

Har provat att flasha den enligt detta https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/issues/45

Får dock bara "tomma" mätvärden: var 10e sek enligt detta som ser ut såhär " [09:43:08][D][data:265]: 0-00 "
 
Redigerat:
B boten skrev:
Sitter i samma sits fick nyss en Omnipower installerad av Gävle Energi och skaffade P1 modul och en slimmelezer+ i tron om att det skulle vara någorlunda plug-and-play.

Har du (eller någon annan som förstår) möjlighet att beskriva lite närmare hur man ska löda kabeln för att få till det? Är lite novis på detta. Är tanken att jag ska löda tråden som går till pin 1 i rj12 kontakten som sitter i elmätaren till någonstans på slimmelezern där jag får ut 5v?

Har provat att flasha den enligt detta [länk]

Får dock bara "tomma" mätvärden: var 10e sek enligt detta som ser ut såhär " [09:43:08][D][data:265]: 0-00 "
Utfordringen med Kamstrup Omnipower er at HAN-P1 modulen ikke kan levere tilstrekkelig strøm for å drive en slik leser. Om du studerer side 3 av databladet for HAN-P1 vil du se at den må ha en ekstern strømforsyning (spesifisert 5V/1A) for å drive f.eks. din Slimmelezer. Og det er dårlig forklart hvordan det skal kobles, de henviser til en "Active P1 splitter" fra Homewizard.
Om du gjør et nettsøk på "Pow-P1" vil du finne en løsning som i stedet henter driftsspenning "bakom" HAN-modulen, der er det tilstrekkelig effekt tilgjengelig. (Disclaimer: Jeg har konstruert og selger Pow-P1 - og det er mulig admin vil slette denne meldingen...)
 
B boten skrev:
Sitter i samma sits fick nyss en Omnipower installerad av Gävle Energi och skaffade P1 modul och en slimmelezer+ i tron om att det skulle vara någorlunda plug-and-play.

Har du (eller någon annan som förstår) möjlighet att beskriva lite närmare hur man ska löda kabeln för att få till det? Är lite novis på detta. Är tanken att jag ska löda tråden som går till pin 1 i rj12 kontakten som sitter i elmätaren till någonstans på slimmelezern där jag får ut 5v?

Har provat att flasha den enligt detta [länk]

Får dock bara "tomma" mätvärden: var 10e sek enligt detta som ser ut såhär " [09:43:08][D][data:265]: 0-00 "
Ja gamla Kamstrup-grejer verkar inte ens kunna försörja sin egen DRQ, vetifan hur de tänkte där.

Du spänningsförsörjer slimmelezern idag då via microUSB förmodar jag eftersom den "fungerar", dvs läser "KAM"-meddelandet?

Du får öppna upp kabeln som går till mätaren och koppla in +5V därifrån till pin2.

Smidigast är väl att köpa en sån här att sätta mellan ditt power supply och slimmelezern, sen klipper du den ena kontakten och löder på den +5V till pin2 på RJ12-kabeln.

https://www.pricerunner.se/pl/263-4799460/Kablar/DeLock-USB-Micro-B-USB-Micro-B-M-F-0.2m-priser

/M
 
B boten skrev:
Sitter i samma sits fick nyss en Omnipower installerad av Gävle Energi och skaffade P1 modul och en slimmelezer+ i tron om att det skulle vara någorlunda plug-and-play.

Har du (eller någon annan som förstår) möjlighet att beskriva lite närmare hur man ska löda kabeln för att få till det? Är lite novis på detta. Är tanken att jag ska löda tråden som går till pin 1 i rj12 kontakten som sitter i elmätaren till någonstans på slimmelezern där jag får ut 5v?

Har provat att flasha den enligt detta [länk]

Får dock bara "tomma" mätvärden: var 10e sek enligt detta som ser ut såhär " [09:43:08][D][data:265]: 0-00 "
Får hem mina prylar nästa vecka och här har du en uppkoppling för P1-DSMR som jag kollat på.
Har massvis med hemautomation själv men har aldrig stött på någon liknande röra som med Kamstrup och Gävle Energi.
http://domoticx.com/p1-poort-slimme-meter-hardware/
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Utfordringen med Kamstrup Omnipower er at HAN-P1 modulen ikke kan levere tilstrekkelig strøm for å drive en slik leser. Om du studerer side 3 av databladet for HAN-P1 vil du se at den må ha en ekstern strømforsyning (spesifisert 5V/1A) for å drive f.eks. din Slimmelezer. Og det er dårlig forklart hvordan det skal kobles, de henviser til en "Active P1 splitter" fra Homewizard.
Om du gjør et nettsøk på "Pow-P1" vil du finne en løsning som i stedet henter driftsspenning "bakom" HAN-modulen, der er det tilstrekkelig effekt tilgjengelig. (Disclaimer: Jeg har konstruert og selger Pow-P1 - og det er mulig admin vil slette denne meldingen...)
Problemet är väl större än att den inte kan driva läsaren, den verkar inte lämna någon 5V alls, så det går inte att aktivera DRQ-pinnen?

Även de läsare som har extern försörjning verkar ju förutsätta att det räcker att bygla pin1>pin2 för att få mätaren att börja skicka data, och det är det som här måste ske externt ?

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.