482 855 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Jo det var ett besvärligt fall och jag betvivlar att de har en egen version av Kamstrup Omnipower.G Gur Ra skrev:
Nu kollade jag lite och Falu Energi ska samarbeta med Borlänge Energi.
Ring Borlänge Energi och fråga (som oventande) om du kan välja NVE eller P1?
https://fev.se/om-oss/nyheter-och-p...nar-en-ny-generation-elmatare-tas-i-bruk.html
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
I Sverige startet enkelte nettselskap utrulling av Kamstrup Omnipower basert på den norske NVE standarden før Sverige hadde konkludert med sin egen standard. Jeg finner det derfor plausibelt at målere som ble rullet ut tidlig har firmware som ikke kan omstilles til P1. Så vidt jeg vet er det teknisk mulig å gjøre OTA firmware oppgradering på målerene, men det medfører antakelig kostnader for nettselskapet - samt oppgradering også av deres "backoffice" software (den det ble vist skjermklipp av lengre oppe).P paralun skrev:
Der var en situasjon i Danmark i fjor vinter der enkelte små nettselskap vegret seg for å gjøre en slik oppdatering som muliggjorde "push" data fra målerene. De ble tvunget til å gjøre det, da "pull" ikke oppfylte myndighetskravene, fordi det trengtes en Kamstrup-proprietær protokoll for å hente ut data. Jeg tror (men det er kun min gjetning) at nølingen skyldtes økonomi. Det kan være dere har en tilsvarende situasjon her.
Jo det vete tusan om det stämmer med Energimarknadsnspektionens intentioner att man ska tvingas vara fast i ett protokoll. Sen tror jag inte det medför några större kostnader mer än "mantid" att uppgradera ett firmware.Egil Opsahl skrev:I Sverige startet enkelte nettselskap utrulling av Kamstrup Omnipower basert på den norske NVE standarden før Sverige hadde konkludert med sin egen standard. Jeg finner det derfor plausibelt at målere som ble rullet ut tidlig har firmware som ikke kan omstilles til P1. Så vidt jeg vet er det teknisk mulig å gjøre OTA firmware oppgradering på målerene, men det medfører antakelig kostnader for nettselskapet - samt oppgradering også av deres "backoffice" software (den det ble vist skjermklipp av lengre oppe).
Der var en situasjon i Danmark i fjor vinter der enkelte små nettselskap vegret seg for å gjøre en slik oppdatering som muliggjorde "push" data fra målerene. De ble tvunget til å gjøre det, da "pull" ikke oppfylte myndighetskravene, fordi det trengtes en Kamstrup-proprietær protokoll for å hente ut data. Jeg tror (men det er kun min gjetning) at nølingen skyldtes økonomi. Det kan være dere har en tilsvarende situasjon her.
Falu Energi är den första nätägaren jag stöter på som inte kan det isåfall.
https://ei.se/
Redigerat:
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Det er jeg enig i, men Kamstrup er ikke kjent for å "gi ved dørene" om man trenger å kjøpe noe som ikke kom med i den opprinnelige kontrakten. Det er ikke nødvendigvis sammenheng mellom kostnad og pris.P paralun skrev:
Jovisst men det finns ju krav uppställda av energimarknadsinspektionen för smarta elmätare.Egil Opsahl skrev:
Nu har jag inte tid att kolla hur det är med NVE/P1?
https://ei.se/bransch/matning-av-el/funktionskrav-elmatare
Ett till svar efter att ha kollat hos energimarknadsinspektionen. Nätägaren gör precis vad de vill fram till 2025.Egil Opsahl skrev:
"Kravet på ett kundgränssnitt på elmätaren gäller från den 1 januari 2025 (funktionskraven). Enligt reglerna ska en elmätare utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard, det vill säga ett standardiserat gränssnitt som används i ett medlemsland i Europeiska unionen och hålls uppdaterat. Ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard är kostnadsfritt efter 1 januari 2025. Är mätaren utrustad enligt reglerna och kundens utrustning har en annan typ av port eller anslutning ska kunden kunna köpa en eventuell adapter på marknaden, det vill säga bekosta det själv. Ei kan inte pröva om ett specifikt gränssnitt följer reglerna innan reglerna träder i kraft."
Troligen för att det blir en massa mer data att hantera för en nätägare från varje abbonnent.J Johannes56 skrev:
Sen kan du ju iaf se strömmen per fas om du kollar i manualen för din smarta elmätare.
https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han
Bara jag som upplever att wifi radion är ganska kass på denna? Sen är det nog inte optimalt inuti ett plåtskåp på utsidan. Min AP sitter ca 12 meter ifrån, inga innerväggar, bara yttervägg och skåp och det är ofta den tappar. Flyttade ca 5 m närmare och det blev bättre men dålig plats rent estetiskt för AP.
Bara jag som upplever att wifi radion är ganska kass på denna? Sen är det nog inte optimalt inuti ett plåtskåp på utsidan. Min AP sitter ca 12 meter ifrån, inga innerväggar, bara yttervägg och skåp och det är ofta den tappar. Flyttade ca 5 m närmare och det blev bättre men dålig plats rent estetiskt för AP.
Jag har rätt bra mottagning på wifi, för att vara en så liten sak åtminstone.. Men fick den igår å har inte fått den att funka ännu, vad kör du för Firmware å vad för mätare ?F Fideliox skrev:[länk]
jag kör P1 modulen i en Kamstrups Omnipower mätare, med extern spänning, och "SWEDEN - VERSION B" men ännu ingen luck
Skrivit tidigare i tråden. Landis Gyr och Firmware A. Är lite jox att få igång men finns en guide här:DeployHuman skrev:
https://smartgateways.nl/wp-content...martGateways.nl-Smart-Meter-Gateway-EN-v7.pdf
En till bra fråga som aldrig fått något svar. Jag också letar efter att tydligt ESPHome exempel lämplig for Wemos D1 mini. (ej pro, om det har betydelse)C cazet skrev:hoppas på lite hjälp med programvaran jag ska bygga en läsare enligt
[länk]
jag har alla komponeter till projektet valfritt NodeMcu/Wemos D1 mini finns bägge att välja
lödningen e inget problem men få in någon mjukvara e problemet
jag har en raspberry med ESPHome ver:2021.12.0 installerad och de e totalt stopp i kolan på hur jag ska få till det