H Henriken skrev:
MEN jag har eventuellt hittat något. Slimmelezer verkar använda Aurdino DSMR-parser och i den källkoden hittar jag nåt intressant:

Om jag nu läser det där rätt så innebär det att Slimmelezer+ aldrig kommer att spotta ur sig nåt annat än "Invalid identification string" om inte tecken nummer fyra på headern är antingen 5 eller 3. Jag har 9. Den siffran indikerar baud rate 115200. Men det måste vara därför det är så svårt att få igång den utan att flasha den med p1meter eller liknande. För mig känns det som hela den där kontrollen är onödigt strikt.
Intressant, det förklarar ju varför den koden aldrig skulle fungera med en modern mätare. Men vet vi att den koden används i Slimmelezern?

Bra gjort, jag har tidigiare skrivit att det inte kan vara det som är felet men det får jag nog ta tillbaka. Har dock inte sett någon annan kod som försöker verifiera identifierings-strängen.

Jag såg github-issuen, kan bifoga lite data där.

/M

M Marcus-AA skrev:
Intressant, det förklarar ju varför den koden aldrig skulle fungera med en modern mätare. Men vet vi att den koden används i Slimmelezern?

Bra gjort, jag har tidigiare skrivit att det inte kan vara det som är felet men det får jag nog ta tillbaka. Har dock inte sett någon annan kod som försöker verifiera identifierings-strängen.

Jag såg github-issuen, kan bifoga lite data där.

/M
Jag klantade mig litegrann - det verkar som om Slimmelezer+ baserar sig på ESPHome som har en fork av den där koden i sin Dsmr-modul, Rätt repo verkar vara https://github.com/glmnet/arduino-dsmr och jag borde nog lagt min issue hos ESPHome istället. Jag ska göra det. Men, Kooijman som gjort det ursprungliga libbet svarade direkt att jag verkade ha rätt och har redan uppdaterat den!

Jag tog istället Svanströms ursprungliga p1reader och den yaml som Slimmelezer lagt upp under issues och flashade lezer:n med den istället och det fungerade direkt, rätt av, den kollade inte baud-siffran. Hela förfarandet med ESPHome verkar vara 90% ren magi men det funkade. Och TV hade uppgraderat till EFS2, det trillade in ASCII precis som det skulle.

Så: Har du Tekniska Verkens elmätare så funkar inte Slimmelezer+ utan att byta ut firmware, men det är inte omöjligt att göra det, och det finns nån förhoppning om att det kommer att komma en firmware-uppgradering på den också. Men det första man bör göra är att att få kundtjänst att byta till EFS2-dataprofil.

• Gilla
svanstrom och 1 till
  • Laddar…
I read through the last 20 pages of the thread and I am still confused about what I need in addition to an esp32 to read data from HAN P1 port on Kamstrup OMNIA?

https://www.goteborgenergi.se/Files/Webb20/Kategoriserad information/Informationsmaterial/Brochyrer/Elnät/OMNIA e-meter data sheet_SE.pdf?TS=637540853167871432
https://www.goteborgenergi.se/kundservice/nya-smarta-elmatare/elmatare-omnia-e-meter

This looks interesting but don't think it is compatible https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
With this one has to solder individual components https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader perhaps there is an easier kit available?

Ideally, it would be esphome flashable. Any advice?

kirill2 kirill2 skrev:
This looks interesting but don't think it is compatible [länk]
Yes, it is compatible.
This firmware is used in the Pow-P1 that is currently operative in a number of Swedish households.

(Disclaimer: I am a partner in Utilitech AS, that has developed that firmware and sells Pow-K+ (for Kamstrup meters), Pow-U (for M-bus meters) and Pow-P1 (for meters with the port called "P1" in the Nordic countries). Please see amsleser (dot) no. (I do not know if administrator here allows links)

F
Jag har riktigt dålig wifi anslutning till min slimme meter i elskåpet. Elskåpet sitter på andra sidan väggen här ovanför kaffebryggare.

Kökshörn med skåp, arbetsbänk, kaffemaskin, fönster och textilgardin i ljust tema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan man borra hål rakt igenom till skåpet eller det får man inte? :p

F Fideliox skrev:
Jag har riktigt dålig wifi anslutning till min slimme meter i elskåpet. Elskåpet sitter på andra sidan väggen här ovanför kaffebryggare.

[bild]

"hold your horses"......;)

Det kan ju bli alldeles galet med fula håltagningar, vad kör du med för nätverksprylar i huset?

Sen ett elskåp är då en "isolerad" bur och visst kan man göra hål till det skåpet på "rätt" ställen men man måste ju först välja vilken lösning man väljer. Sen kan man ju även gå igenom köksskåpet isf väggen vad du nu tänkte göra?

F
P paralun skrev:
"hold your horses"......;)

Det kan ju bli alldeles galet med fula håltagningar, vad kör du med för nätverksprylar i huset?

Sen ett elskåp är då en "isolerad" bur och visst kan man göra hål till det skåpet på "rätt" ställen men man måste ju först välja vilken lösning man väljer. Sen kan man ju även gå igenom köksskåpet isf väggen vad du nu tänkte göra?
Behövs bara ett mycket litt hål! Ca 2 meter bakom där bilden är tagen fick jag sätta på access point för att det skulle fungera överhuvudtaget. Tidigare hade jag vår AP i mitten av huset.

Såklart man kan skaffa fler accesspunkter men känns kasst att ha en för en enda enhet liksom. Har också funderat på att skruva hål i botten av elskåpet och sätta typ en plastlåda med mätaren i men det ser ju rätt fattigt ut.

F Fideliox skrev:
Behövs bara ett mycket litt hål! Ca 2 meter bakom där bilden är tagen fick jag sätta på access point för att det skulle fungera överhuvudtaget. Tidigare hade jag vår AP i mitten av huset.

Såklart man kan skaffa fler accesspunkter men känns kasst att ha en för en enda enhet liksom. Har också funderat på att skruva hål i botten av elskåpet och sätta typ en plastlåda med mätaren i men det ser ju rätt fattigt ut.
Ok, du tänker dig då att WiFi-signalen ska passera det lilla hålet med en bättre placerad AP?

Funderar på det som Egil skrev tidigare.
"Den eneste spesifikasjon jeg har sett på maksimal kabellengde for P1 interface er i dokumentasjonen for Aidon elmätare, som sider maksimalt 3 meter. Det er antakelig noe konservativt, men du kan ta det som en indikasjon."

Jag funderade då på ett hål bakkant köksskåpet och att dongeln skulle sitta i köksskåpet.

Men det kommer nog fler tips, inte självklart hur man bäst löser det!

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
F Fideliox skrev:

[bild]

Hva med en slik liten Wifi-forsterker som du plugger i en stikkontakt som du kanskje har på denne veggen?

F
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Hva med en slik liten Wifi-forsterker som du plugger i en stikkontakt som du kanskje har på denne veggen?
Ja precis bakom kaffebryggare har jag eluttag så där kunde man ju satt en förstärkare.

Hade önskat att mätaren hade en antennsladd man kunde klämt i luckan istället. :crysmile:

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
En till fundering för att slippa extra kostnader, har du någon gammal router som är oanvänd?
Man kan ställa om många till AP/Repeater läge isf router.
Exakt modell isåfall så ser man det snabbt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja precis bakom kaffebryggare har jag eluttag så där kunde man ju satt en förstärkare.

Hade önskat att mätaren hade en antennsladd man kunde klämt i luckan istället. :crysmile:
Vi vurderer å lage en versjon med antennsladd. Men det er et stykke opp og fram... Og det vil jo øke prisen.

Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Yes, it is compatible.
This firmware is used in the Pow-P1 that is currently operative in a number of Swedish households.

(Disclaimer: I am a partner in Utilitech AS, that has developed that firmware and sells Pow-K+ (for Kamstrup meters), Pow-U (for M-bus meters) and Pow-P1 (for meters with the port called "P1" in the Nordic countries). Please see amsleser (dot) no. (I do not know if administrator here allows links)
Egil! Jag börjar bli väldigt intresserad av att köpa din Pow-K+ mätare eftersom jag inte får igång någon av mina egna lösningar här hemma.
Det verkar ju dock som min OMNIPOWER mätare skickar ut data enligt HAN-NVE men jag har fått en HAN-P1-modul installerad. Kommer Pow-K+ fungera eller kan det bli konflikt mellan NVE och P1?

G Gur Ra skrev:
Egil! Jag börjar bli väldigt intresserad av att köpa din Pow-K+ mätare eftersom jag inte får igång någon av mina egna lösningar här hemma.
Det verkar ju dock som min OMNIPOWER mätare skickar ut data enligt HAN-NVE men jag har fått en HAN-P1-modul installerad. Kommer Pow-K+ fungera eller kan det bli konflikt mellan NVE och P1?
Hej @Gur Ra,
Trävligt! :D
Firmwaren i Pow-K+ er den samme som brukes i Pow-P1 (som brukes på P1 elmätare med fast HAN P1 port). Det er slik vi har sett det kun en liten forskjell i dataformatene (payloaden). HAN-P1 modulen sender ut på 115 200 baud, men slik vi forstår det mottar den fra måleren på 2400 baud, som er standardoppsettet for Pow-K+. Og om det viser seg nødvendig kan Pow-K+ omkonfigureres til å lese på 115 200 baud.
Ditt nettbolag skal dessuten kunne endre konfigurasjon på din Kamstrup Omnipower til HAN-NVE format om du foretrekker det. De aller fleste nettselskap aksepterer slike endringer (som de sender til din elmätare via nettbolagets avlesingssystem).

I arbeidet med Pow-P1 fikk vi i fjor vår hjelp av prototypetestere i Sverige og Østerrike (siden vi ikke selv har tilgang på elmätare med P1 port), og i forbindelse med noe debugging fikk disse endret konfigurasjon på sine elmätare flre ganger. Så vi vet det går å endre, men det har vel kommet signaler i denne tråden om at enkelte nettselskap er blitt "snåle" på å gjøre slikt.

Det er per i dag ca 60 stk Pow-K+ i drift i Sverige, ca 600 totalt i Norge og Danmark - samt noen få i andre land i Europa.

Hej,
Finner denna tråd väldigt givande och intressant.

Är utvecklare C/C++ men har liten eller ingen elektronikutbildning. Jag skulle nog kunna efterapa era hårdvarulösningar men skulle vilja kunna mer om elektronik. Kan någon rekommendera någon site, bok eller utbildning som gör att en sådan som jag kan förstå bättre de komponenter ni använder utanför eventuella färdiga kort. Motstånd begriper jag men transistorer och FET är som stora svarta hål för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.