P preform skrev:
Hej,
Finner denna tråd väldigt givande och intressant.

Är utvecklare C/C++ men har liten eller ingen elektronikutbildning. Jag skulle nog kunna efterapa era hårdvarulösningar men skulle vilja kunna mer om elektronik. Kan någon rekommendera någon site, bok eller utbildning som gör att en sådan som jag kan förstå bättre de komponenter ni använder utanför eventuella färdiga kort. Motstånd begriper jag men transistorer och FET är som stora svarta hål för mig.
Jo nu är det ju ett antal lösningar och det mesta finns ju dokumenterat på Github inkl vilken hårdvara som används plus då mjukvaran.
https://github.com/search?q=p1+meter
Gjorde en enkel sökning men det mesta finns där och förvaltas av jordklotets "nördar".
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är det ju ett antal lösningar och det mesta finns ju dokumenterat på Github inkl vilken hårdvara som används plus då mjukvaran.
[länk]
Gjorde en enkel sökning men det mesta finns där och förvaltas av jordklotets "nördar".
Tack paralun för ditt svar och Ja det är sådana beskrivningar tillsammas med denna tråd som jag tittat på. Men det nämns olika lösningar med olika elektroniska komponenter på den hemmabyggda delen och det är kunskap om denna typ av komponenter jag vill ta till mig. Hade jag tid hade jag gått en 2 årig yrkesutbildning för att lära mig desiga kort och välja hårdvara efter behov. Men då jag inte har tid med detta, var kan jag hitta kunskap för självstudier på fritiden? Jag skulle väldigt gärna kunna tillämpa sådana elektronik kuskaper till andra hobbyprojekt och inte bara göra som andra föreslår utan att förtå hur det fungerar elektroniskt.
 
P preform skrev:
Tack paralun för ditt svar och Ja det är sådana beskrivningar tillsammas med denna tråd som jag tittat på. Men det nämns olika lösningar med olika elektroniska komponenter på den hemmabyggda delen och det är kunskap om denna typ av komponenter jag vill ta till mig. Hade jag tid hade jag gått en 2 årig yrkesutbildning för att lära mig desiga kort och välja hårdvara efter behov. Men då jag inte har tid med detta, var kan jag hitta kunskap för självstudier på fritiden? Jag skulle väldigt gärna kunna tillämpa sådana elektronik kuskaper till andra hobbyprojekt och inte bara göra som andra föreslår utan att förtå hur det fungerar elektroniskt.
Jo en återkommande lösning är den här med esphome.
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader
Kollar du sidan en bit ner så förklaras hårdvaran.

Många kör sedan med en RaspberryPi och HomeAssistant och det är tusentals rader kod.
https://github.com/home-assistant/home-assistant.io

Det finns inget enkelt sätt att hitta utan allt är utifrån ditt eget intresse.

Sen är då hela github då fyllt med kod från eldsjälar som själv vill kontrollera en hårdvara och oftast en öppen licens för källkoden och vem somhelst kan laborera med den eller göra en egen variant (fork).
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P preform skrev:
Hej,
Är utvecklare C/C++ men har liten eller ingen elektronikutbildning. Jag skulle nog kunna efterapa era hårdvarulösningar men skulle vilja kunna mer om elektronik.
Jag är precis som du utvecklare (Java/Kotlin) och inte utbildad inom elektronik men tycker det är fascinerande. Jag är långt ifrån bra på elektronik, men jag har ändå lyckats förbättra min förståelse med dessa böcker av Charles Pratt och Fredrik Jansson, dom är riktigt bra skrivna och innehåller i princip allt man vill veta som nybörjare om olika komponenter och hur de fungerar:

Encyclopedia of Electronic Components Volume 1
Encyclopedia of Electronic Components Volume 2
Encyclopedia of Electronic Components Volume 3
 
  • Gilla
preform och 1 till
  • Laddar…
Tack svanstrom, det ser ut att vara precis den typen av information jag sökte. Har någon fler förslag tas de emot ödmjukast.
 
H Henriken skrev:
Jag klantade mig litegrann - det verkar som om Slimmelezer+ baserar sig på ESPHome som har en fork av den där koden i sin Dsmr-modul, Rätt repo verkar vara [länk] och jag borde nog lagt min issue hos ESPHome istället. Jag ska göra det. Men, Kooijman som gjort det ursprungliga libbet svarade direkt att jag verkade ha rätt och har redan uppdaterat den!

Jag tog istället Svanströms ursprungliga p1reader och den yaml som Slimmelezer lagt upp under issues och flashade lezer:n med den istället och det fungerade direkt, rätt av, den kollade inte baud-siffran. Hela förfarandet med ESPHome verkar vara 90% ren magi men det funkade. Och TV hade uppgraderat till EFS2, det trillade in ASCII precis som det skulle.

Så: Har du Tekniska Verkens elmätare så funkar inte Slimmelezer+ utan att byta ut firmware, men det är inte omöjligt att göra det, och det finns nån förhoppning om att det kommer att komma en firmware-uppgradering på den också. Men det första man bör göra är att att få kundtjänst att byta till EFS2-dataprofil.
"glmnet" verkar ha stängt av "issues" och accepterar bara pull requests, försökte du kontakta? Är ju irriterande att grejer inte fungerar för de tolkat specen fel...

/M
 
Bokotimon Bokotimon skrev:
Nu blir det av, ett event på Göteborg Energi inriktning HAN-porten. Möt likasinnade nördar som mig och förbered dig inför kommande mätarbyte. #HAN #Kundgränssnitt #P1


[länk]
Kul ide!
 
S
Bokotimon Bokotimon skrev:
Nu blir det av, ett event på Göteborg Energi inriktning HAN-porten. Möt likasinnade nördar som mig och förbered dig inför kommande mätarbyte. #HAN #Kundgränssnitt #P1


[länk]
Vilken USB adapter använder ni? Tänkte köpa en likadan till min elmätare (från Göteborg Energi).
 
S
Bokotimon Bokotimon skrev:
Vi fixar kablar till eventet om du hänger på men du kanske vill ha en tidigare?

Kolla här: [länk]
Ja, precis, vill ha till min egen mätare. Tack för länken!
 
Enligt Vattenfall har de aktiverat P1 porten på min S34U18, men enligt min voltmeter har jag 0V på TX. Eftersom den är inverterad borde den väl ligga på +5V mest konstant om den sänder var 10e sekund? Är det nån idé att fortsätta felsöka mina kopplingar?

Har både testat med en Wemos D1 Mini kopplad enligt Svanström's schema med signalinvertering, och en annan D1 Mini med enbart pull-up-resistor,byglade RTS-5V samt GND-DGND och mjukvaruinvertering. Båda bootar fint, men sen nada.
 
Mäter du direkt i uttaget utan pull-up? I så fall kommer du nog aldrig få annat än 0V då utgången såvitt jag vet är open-collector.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Mäter du direkt i uttaget utan pull-up? I så fall kommer du nog aldrig få annat än 0V då utgången såvitt jag vet är open-collector.
Tack för rappt svar! Finns det då något bra sätt att verifiera om porten verkligen igång utan mer avancerade verktyg än en multimeter? Gissar om jag mäter med en pullup inkopplad så får jag 3.3V oavsett?
 
Möjligen kan man se att spänningen "fladdrar" till lite var 10e sekund, en del multimetrar har en stapel utöver siffrorna som ibland kan reagera på snabba förlopp.
Men annars är spänning på TX med en pull-up installerad knappast en användbar indikation på att porten är aktiverad, den lär som du säger vara hög oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.