M Marcus-AA skrev:
Du märker ju om den är aktiverad genom att den lägger ut 5V på pinne 1. Eller är VF kinamätare annorlunda?
Spänning var det hela tiden.
 
C Candell skrev:
Spänning var det hela tiden.
Och du har byglat den till DRQ så mätaren börjar prata?

Från pin1 bygla till DRQ och pull-up till data.

/M
 
M Marcus-AA skrev:
Och du har byglat den till DRQ så mätaren börjar prata?

Från pin1 bygla till DRQ och pull-up till data.

/M
Jajamensan, men som du ser ovan så står det i klartext på Vattenfalls "Min Sida" att den inte är aktiverad än.
 
C Candell skrev:
Jajamensan, men som du ser ovan så står det i klartext på Vattenfalls "Min Sida" att den inte är aktiverad än.
Jag litar inte ett ögonblick på att kopplingen i VFs system fungerar…
 
Fick svar från VF kundservice att de hade problem att aktivera porten, så nyligen om att den var igång och allt hoppade igång utan problem. Massa felsökning i onödan men fint att det är uppe nu.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Hej alla.

Fick en ny elmätare (Sagemcom T211)installerad idag pga driftsättning av ny solcellsanläggning av Skånska Energi och då jag ej har någon smartmeter installerad så tänkte jag få ut lite extra data från elmätaren men verkar vara lite avancerat. Tråden är ju mycket lång så ursäkta att jag inte läst igenom hela men när man läser den i början så verkar de flesta vilja bygga sina egna "sändare" för detta gränssnitt men ärligt så förstår jag inte mycket alls om sådant så önskar bara köpa den färdigbyggd och bara koppla in och tänkte höra ifall denna som jag hittade att köpa är bra eller ni har annat tips till någon bättre.

Köp Smart elmätare - P1 / HAN (SmartP1) för 599 :- hos m.nu
 
Jamp Jamp skrev:
...men ärligt så förstår jag inte mycket alls om sådant så önskar bara köpa den färdigbyggd och bara koppla in och tänkte höra ifall denna som jag hittade att köpa är bra eller ni har annat tips till någon bättre.

Köp Smart elmätare - P1 / HAN (SmartP1) för 599 :- hos m.nu
Du kan jo ta en kikk på Pow-P1 som selges av amsleser(dot)no.
(Disclaimer: Det er mitt bolag som selger den.)
 
  • Gilla
Jamp
  • Laddar…
Bokotimon Bokotimon skrev:
Nu finns anmälan till ett event här:

[länk]

Välkommen!
Är det DSMR v 5.0.2 som Göteborg Energi kommer stödja?
Vet du om Lerum/Partille Energi kommer att använda samma mätare och protokoll?
 
P
B bakterie skrev:
Bara en anekdot i sammanhanget: För mig tog det ca tre månader från det att jag bett vattenfall aktivera porten tills den faktiskt blev aktiverad.
Vattenfall har väl fullt upp med att planera för fossilfritt stål, Hybris eller nått ska det visst heta.
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
gol gol skrev:
Är det DSMR v 5.0.2 som Göteborg Energi kommer stödja?
Vet du om Lerum/Partille Energi kommer att använda samma mätare och protokoll?
Det stämmer, har kämpat för att det skall bli 1 sek i stället för 10. Inte helt insatt i Partilles setup men troligtvis kör de samma. Även Mölndal Energi får samma mätare. :)
 
  • Gilla
henq och 2 till
  • Laddar…
Hittade den här tråden av en händelse, men den är för lång för att läsa igenom hela...

I höstas fick vi ny mätare på landet (Vattenfall) och då satte jag upp en avläsare på HAN-porten som jag byggt med en ESP-8266 modul och lite kringkretsar.
Detta har fungerat hyggligt sedan december när jag fick åka ut för att serva det hela (20 mil t.o.r).
Nu har Eon varslat att de skall byta mätare också här hemma (i Järfälla) och då tänkte jag sätta dit en avläsare på den också. Men med erfarenhet av att köra ESP-8266 på landet så skulle jag vilja använda en RaspberryPi Zero-W till avläsningen. Då kan man ju underhålla systemet via nätet (WiFi) på ett enkelt sätt.

Så nu undrar jag ifall någon här har sett ett RPi-Zero-baserat projekt på nätet som jag kan kolla på innan jag uppfinner hjulet igen alldeles själv?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Hittade den här tråden av en händelse, men den är för lång för att läsa igenom hela...

I höstas fick vi ny mätare på landet (Vattenfall) och då satte jag upp en avläsare på HAN-porten som jag byggt med en ESP-8266 modul och lite kringkretsar.
Detta har fungerat hyggligt sedan december när jag fick åka ut för att serva det hela (20 mil t.o.r).
Nu har Eon varslat att de skall byta mätare också här hemma (i Järfälla) och då tänkte jag sätta dit en avläsare på den också. Men med erfarenhet av att köra ESP-8266 på landet så skulle jag vilja använda en RaspberryPi Zero-W till avläsningen. Då kan man ju underhålla systemet via nätet (WiFi) på ett enkelt sätt.

Så nu undrar jag ifall någon här har sett ett RPi-Zero-baserat projekt på nätet som jag kan kolla på innan jag uppfinner hjulet igen alldeles själv?
Hej Bo,
Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, men du kan jo vurdere å fortsette å bruke ESP8266 (evt en ESP32), vår Open Source firmware. Vi har ferdig bygget kode for både ESP8266 og ulike versjoner ESP32.
Om du ønsker kan du også kjøpe hardware fra oss - på amsleser dot no (vi selger til Sverige på Lectronz). Men om du vil lage din egen hardware så kan du altså fritt benytte vår firmware:
https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
B Bo Berglund skrev:
Hittade den här tråden av en händelse, men den är för lång för att läsa igenom hela...

I höstas fick vi ny mätare på landet (Vattenfall) och då satte jag upp en avläsare på HAN-porten som jag byggt med en ESP-8266 modul och lite kringkretsar.
Detta har fungerat hyggligt sedan december när jag fick åka ut för att serva det hela (20 mil t.o.r).
Nu har Eon varslat att de skall byta mätare också här hemma (i Järfälla) och då tänkte jag sätta dit en avläsare på den också. Men med erfarenhet av att köra ESP-8266 på landet så skulle jag vilja använda en RaspberryPi Zero-W till avläsningen. Då kan man ju underhålla systemet via nätet (WiFi) på ett enkelt sätt.

Så nu undrar jag ifall någon här har sett ett RPi-Zero-baserat projekt på nätet som jag kan kolla på innan jag uppfinner hjulet igen alldeles själv?
Jag använder en Pico W till min HAN port på en EON mätare.
Picon är strömförsörjd från porten också, har inte hittat information om hur mycket ström man kan ta ut, men Picon klarar den..
Hittade kod och info här : https://github.com/HenrikSolver/picowhanport
Programmet sänder MQTT meddelanden med all data.
 
  • Gilla
Vilhelm_ och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Jag använder en Pico W till min HAN port på en EON mätare.
OK, men jag vill nog ha en Zero-W i stället så att det finns ett operativsystem att kommunicera med.
Jag vill komma bort från en controller , och om jag skall använda en sån så kan jag lika gärna ta en av mina ESP-8266 baserade moduler och bygga kring. Har aldrig använt Pi-Pico så då blir det något nytt att lära sig..
Så jag tänkte att det var mer flexibelt med en Pi-Zero och jag har redan använt en del såna som intelligenta sensorer.
Men inte mot en HAN-elmätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.