502 606 läst · 1 879 svar
503k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
B Bo Berglund skrev:OK, men jag vill nog ha en Zero-W i stället så att det finns ett operativsystem att kommunicera med.
Jag vill komma bort från en controller , och om jag skall använda en sån så kan jag lika gärna ta en av mina ESP-8266 baserade moduler och bygga kring. Har aldrig använt Pi-Pico så då blir det något nytt att lära sig..
Så jag tänkte att det var mer flexibelt med en Pi-Zero och jag har redan använt en del såna som intelligenta sensorer.
Men inte mot en HAN-elmätare.
Du kan använda C och Python i en Pico, nästan samma som en Zero.B Bo Berglund skrev:OK, men jag vill nog ha en Zero-W i stället så att det finns ett operativsystem att kommunicera med.
Jag vill komma bort från en controller , och om jag skall använda en sån så kan jag lika gärna ta en av mina ESP-8266 baserade moduler och bygga kring. Har aldrig använt Pi-Pico så då blir det något nytt att lära sig..
Så jag tänkte att det var mer flexibelt med en Pi-Zero och jag har redan använt en del såna som intelligenta sensorer.
Men inte mot en HAN-elmätare.
Dessutom är Pico mycket billigare nu och går att få tag på nu för runt 100:-.
Kolla länken jag la upp, det är Python och du kan säkert använda den i en Zero utan mycket modifikation.
Nu har jag fixat alltihop så att jag har en RPiZero W med senaste operativet och en hemmagjord app som läser av HAN-elmätaren och postar till en MQTT-broker.P Peter787 skrev:
Jag har aldrig använt Python, så det var inget alternativ. I stället har jag kört med Object-Pascal i FreePascal. Det är ett språk jag använt i 30-35 år...
Jag har också gjort en mätar-simulator som jag kan testa med och allt funkar nu.
Tänker köra appen som en service när väl mätaren är bytt om några veckor.
Redigerat:
Hej alla!
Kommer inom två veckor få en ny elmätare med HAN-port: Kamstrup Omnia e-meter (via Göteborgs energi).
Har sneglat på Slimmelezer+ och kan tänka mig att flasha själv om det krävs men vad finns annars som är enklast och billigast out-of-the-box?
Kommer inom två veckor få en ny elmätare med HAN-port: Kamstrup Omnia e-meter (via Göteborgs energi).
Har sneglat på Slimmelezer+ och kan tänka mig att flasha själv om det krävs men vad finns annars som är enklast och billigast out-of-the-box?
Ska snart få min nya mätare i GöteborgBokotimon skrev:
Kommer vi få ny data varje sekund out-of-the-box eller är det en inställning nånstans?
Om allt går som det skall med kommande uppdatering kommer aktivering via mina sidor innebära 1 sek. Den produktionssätts någon gång i slutet på maj. Alla aktiva portar kommer att uppdateras med rätt konfiguration.henq skrev:
Du har väl inte missat vårt event?
https://www.goteborgenergi.se/foretag/elmatar-hackaton
Jag har också skapat en grupp på Facebook för oss med OMNIA eMeter. Än så länge bara 2 medlemmar.henq skrev:
Det kommer bli fler.henq skrev:
Jag har labbat med porten via en USB till P1 kabel och har inte så bra koll på färdiga donglar än. Det kommer fler på marknaden inom kort misstänker jag. RISE kommer till vårt event, de har bra input om du vill bygga något själv.
De Kamstrup 382 vi har på Göteborg Energi har INTE någon fysisk port alls. På 382M finns en fysisk men obrukbar CCC-port.
OMNIA emeter är den första modellen som har fullt stöd för DSMR 5.0.2.
OMNIA emeter är den första modellen som har fullt stöd för DSMR 5.0.2.
M Marcus-AA skrev:Det verkar vara 5mA man måste sänka, enligt DSMR-specen.
Jag tror vi kan sammanfatta Kamstrups olika generationer så här;
162, 382 och 351 har RJ10 (4p4c) enligt detta
[bild]
Kamstrup OmniPower-moduler har RJ11 (6p4c) enligt DSMR2.2, alltså inget anslutet på 1 och 6, bara en större kontakt jmfrt den ovan.
[bild]
Kamstrup Omnia E-meter har fullt modern RJ12 6p6c med (EDIT5V 250mA mellan 1 och 6.
/M
De som såldes i NL med DSMR2 verkar heta 382JxC (DSMR 2.2).Bokotimon skrev:
De var ju väldigt tidiga med HAN-port där.