Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Det kan kanskje være av interesse for flere av dere som lager egne hardware-løsninger å se nærmere på denne OpenSource firmwaren: [länk]
Der finnes ferdig bygget binærkode for ESP8266, ESP32 og ESP32-S2.
Dersom hardwaren som benyttes inverterer datasignalet, så er der enkel mulighet for å invertere i Config/Meter menyen (benytter SoftwareSerial).
Firmwaren fungerer både på HAN-NVE port og P1-port, og har en rekke interessante features så som MQTT, Home Assistant autodetect, innlesing og visning av day-ahead strømpriser etc. Det siste fungerer dog kun på ESP32, da kapasiteten i ESP8266 er strukket til bristepunktet, slik at den ikke klarer å lese SSL API fra Entso-E.
Dette er firmwaren som benyttes i produktene som selges her: [länk]

Sagecom T211 som Ellevio använder finns inte med i listan "known hardware", testade ändå men får det inte att fungera, får i loggen "(printHanReadError)(C1) Unknown data format 8A"
Jag undrar om du vet om de kommer att lägga till Sagecom T211
Finns det kanske någon här som fått det att fungera med denna mätare?
 
zarkov zarkov skrev:
Vilket elbolag har du? Jag har problem att få en p1ib att snacka med min Kamstrup-mätare, jag har funderat på om det är baud-rate som spökar. Jag fick min mätare bytt av Varbergs energi i juni.
Enligt Varberg energi så har de ännu inte fått uppdateringen som möjliggör inställningen "HAN-push list: HAN-P1".
Arbete pågår. Jag återkommer när de hittat en lösning.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
bruka bruka skrev:
Sagecom T211 som Ellevio använder finns inte med i listan "known hardware", testade ändå men får det inte att fungera, får i loggen "(printHanReadError)(C1) Unknown data format 8A"
Jag undrar om du vet om de kommer att lägga till Sagecom T211
Finns det kanske någon här som fått det att fungera med denna mätare?
Har du forsøkt å invertere signalet? (Configuration -> Meter -> Invert signal)
Vet du hvilken datarate og paritet din måler benytter?
Om du legger ut skjermklipp fra din Telnet debug på https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/issues - så kan det tenkes andre brukere gjenkjenner din situasjon.
 
bruka bruka skrev:
Sagecom T211 som Ellevio använder finns inte med i listan "known hardware", testade ändå men får det inte att fungera, får i loggen "(printHanReadError)(C1) Unknown data format 8A"
Jag undrar om du vet om de kommer att lägga till Sagecom T211
Finns det kanske någon här som fått det att fungera med denna mätare?
Jag hade samma problem, laddade till och med ner källkoden och började felsöka och labba. Tröttnade till slut och kör nu Esphome med MQTT.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
B byggsorken skrev:
Jag hade samma problem, laddade till och med ner källkoden och började felsöka och labba. Tröttnade till slut och kör nu Esphome med MQTT.
B byggsorken skrev:
Jag hade samma problem, laddade till och med ner källkoden och började felsöka och labba. Tröttnade till slut och kör nu Esphome med MQTT.
Vad kör du för programvara på ESPn för att få det att fungera med MQTT?
 
T teo77 skrev:
Vad kör du för programvara på ESPn för att få det att fungera med MQTT?
Bygger ni inte eget? MQTT är ju inte särskilt svårt att fixa.
 
T teo77 skrev:
Vad kör du för programvara på ESPn för att få det att fungera med MQTT?
Jag använder esphome, som jag skrev. Använder svanströms p1-reader som länkats till många gånger här. Sedan modifierade jag koden att gå på mqtt istället för home assistant API.
 
Redigerat:
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Kan bekräfta att man kan få ascii ut Aidon 6534 men ny mjukvara.
Fick min uppdaterad idag av Varbergsortens Elkraft.
 
  • Gilla
Marcus-AA och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Kan bekräfta att man kan få ascii ut Aidon 6534 men ny mjukvara.
Fick min uppdaterad idag av Varbergsortens Elkraft.
Kom uppdateringen som en blixt från klar himmel, eller var den överneskommen. Jag funderar på om jag måste koda in ett larm för att fånga problem med avkodningen nämligen...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kom uppdateringen som en blixt från klar himmel, eller var den överneskommen. Jag funderar på om jag måste koda in ett larm för att fånga problem med avkodningen nämligen...
Kom som en blixt men jag hade mailat dom och och frågat om det gick att få ny mjukvara. Så jag var beredd men visste inte när det skulle ske. Men det är väl bara att låta koden kolla vad som kommer så kan man ha stöd för båda varianterna.
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Har du forsøkt å invertere signalet? (Configuration -> Meter -> Invert signal)
Vet du hvilken datarate og paritet din måler benytter?
Om du legger ut skjermklipp fra din Telnet debug på [länk] - så kan det tenkes andre brukere gjenkjenner din situasjon.
Tack för svar, jo jag har testat att invertera signalen, och enligt en annan ellevio kund här i tråden så skriver ellevio som svar till han på frågan om kommunikationen att det är "“8N1”: - 1 start bit - 8 data bits - No parity bit - 1 stop bit · Överföringshastigheten ska vara 115200 baud" men för säkerhetskull så har jag testat alla andra alternativ med både icke inverterad och inverterad signal, Jag har en mosfet med 4,7k 5 Volt pullup på signalen och 10K 3,3 Volt pulllup på pinnen till esp32.
Får detta vid inverterad:
(W) (printHanReadError)(C1) Unknown data format D6
(W) (printHanReadError)(C1) Boundry flag missing

Ska se om jag kan skriva ihop nåt till github om detta.
Elektroniskt schema som visar anslutning av en BS170 mosfet till en ESP32 pin med tillhörande resistorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Kom som en blixt men jag hade mailat dom och och frågat om det gick att få ny mjukvara. Så jag var beredd men visste inte när det skulle ske. Men det är väl bara att låta koden kolla vad som kommer så kan man ha stöd för båda varianterna.
Jo, men då jag utvecklade koden själv så finns viss risk för buggar oavsett, då kan jag lika gärna verifiera det när den nya kommer. Såg ASCII-formatet ut precis som i dokumentationen, eller hade de ställt till det? Webb-servern i ESP8266 orkar inte med att skicka över så mycket data så jag måste filtrera ned det till motsvarande det jag skickar över idag (bara ström, spänning och accumulerad energi, samt momentan effekt.

Det är nog lika bra att jag utvecklar ASCII-koden direkt och hanterar buggarna när de kommer. Jag får bara larma på att det är ett nytt format ändå, för säkerhets skull så att jag upptäcker det snabbt. Min statistik på hur effektiv jag är med omflyttningen till billiga timmar är beroende av att detta fungerar bra nämligen...
 
bruka bruka skrev:
Tack för svar, jo jag har testat att invertera signalen, och enligt en annan ellevio kund här i tråden så skriver ellevio som svar till han på frågan om kommunikationen att det är "“8N1”: - 1 start bit - 8 data bits - No parity bit - 1 stop bit · Överföringshastigheten ska vara 115200 baud" men för säkerhetskull så har jag testat alla andra alternativ med både icke inverterad och inverterad signal, Jag har en mosfet med 4,7k 5 Volt pullup på signalen och 10K 3,3 Volt pulllup på pinnen till esp32.
Får detta vid inverterad:
(W) (printHanReadError)(C1) Unknown data format D6
(W) (printHanReadError)(C1) Boundry flag missing

Ska se om jag kan skriva ihop nåt till github om detta.
[bild]
Om man gör softserial (som jag gör) då finns stöd för att invertera i ESPn. Det visade ju sig vara bra då min invertering med transistor och resistorer gjorde att signalen blev inverterad av någon anledning... :thinking:
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men då jag utvecklade koden själv så finns viss risk för buggar oavsett, då kan jag lika gärna verifiera det när den nya kommer. Såg ASCII-formatet ut precis som i dokumentationen, eller hade de ställt till det?
Funkar rakt av med psvanstroms kod så den följer nog standard.
 
Hej,
Har problem med inläsning av alla sensorvärden från HAN porten.
Har följande setup:
-Landis&Gyr E360LTE mätare.
-Kör ESPHOME via Home Assistant
-Kört både med WemosD1 samt testat ESP32 board.(samma problem)
-Kopplat både direkt till RX(med inverterad ingång) samt via transistor utan inverterad ingång.
-CRC check=pass varje gång.

Problemet jag har är att alla värden inte uppdateras varje gång var 10sekund. Tittar jag i logfilen så saknas ofta sensorvärdena för dom senaste mätvärden för Spänning & Ström i bland kan det ta upp till 40minuter innan ett strömvärde uppdateras. Momentana effekt uppdateras var 10sec utan problem..se nedan skärmdump på logfilen
Skärmdump av loggfil som visar sensorvärden som rapporteras från en HAN-port med varierande uppdateringsintervaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av loggfil med sensorvärden för elektrisk spänning och ström från en HAN-port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Någon annan som stött på samma problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.