pacman42 pacman42 skrev:
Har ni koll på hur mycket en Aidon 6534 klarar av att driva? Jag försöker starta en NodeMCU mini mot den, men den vill inte boota. När jag sedan mäter olastade spänningen är den 11,5V.
Hur reglerar du spänningen?

M Marcus-AA skrev:
Hur reglerar du spänningen?
Det är ju spänningen från elmätaren, den går in i en regulator i Nodemcu som drar ned den till 3,3V. Jag är rätt säker på att regulatorn klarar sig, jag får över 9V från min FLVP också...

Jag trodde dock att elmätaren skulle orka mata en NodeMCU mini D1, jag har sett flera andra göra samma sak.

Jag har nu testat med extern spänningskälla och fick ut lite skräp, då nu är jag på gång i alla fall...

R Robin Wahlman skrev:
Jag sitter också och håller på och meckar med detta för tillfället.
Exakt hur strömsatte du Pin 1 ?

Jag har provat att mata Slimmezer+ med hjälp av USB-C och då så får jag 5v mellan pin 1 och 6 samt att pin 2 är hög.
Menar du att detta inte räcker utan att jag även måste ha en ytterligare extern strömförsörjning (med Y-splitter enligt Kamstrups schema )?

Jag är dock osäker på vilken strömstryka jag får genom att mata RJ12-porten från Slimmelezern. Denna måste ju enligt Kamstrups spec vara minst 250mA.

När vi ändå är inne på det, är det någon som kan peka på en kod som bekräftat funkar med Slimmelezer+ och Kamstrups RJ12 ?
Jag kör Kamstrup + Slimmelezer+ med denna https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader och det fungerar.

• Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
I
Fick precis en ny elmätare installerad av EON(Landis Gyr E360 LTE) vilket innebär att den gamla lösningen för realtidsavläsning/historik(IKEA) inte längre fungerar.

För att ersätta tidigare lösning behöver man som jag förstår det koppla någon form av läsare på nya elmätarens HAN port(som först måste aktiveras av EON). Läsaren ska därefter förmedla data till en server antingen lokalt eller på internet.

Tibbert har en produkt de kallar Pulse, den hämtar ut data och skickar det till deras servrar som i sin tur gör data tillgängligt via deras app. Vi kör dock inte Tibbert och jag vet inte än var jag står i att ge gratis data till Tibbert annars verkar denna lösning enklast och snabbast.

Så vad är alternativen? Fick länk1, länk2 med 4 olika typer av avläsare, den första kör Wifi men max 4m, i vårt fall är det nog snarare 10-15m. Man kan möjligen sätta ytterligare en accesspunkt. Det andra alternativet har en starkare Wifi möjlighet men den behöver extra ström, d.v.s elektriker måste komma ut och koppla in. Alternativet är annars att dra en LAN kabel men i detta fall är det en komplicerad process.

När man väl får någon av dessa lösningar att fungera så behöver man en mjukvara för att spara ner samt visa data. Vad jag förstår är Home assist omtyckt men kräver en lokal server, Homey verkar också ganska omtyckt men väldigt dyr.

Vilken väg skulle ni föreslå?

Aaaargh. Efter mycket debugging så har jag äntligen sett ett mönster i galenskapen jag får ur min Aidon 6534. Om jag gör bitvis NOT på det jag får ut så ser jag att det stämmer hyfsat med det som skall finnas i ramarna, men alla bitar ser ut att vara förskjutna ett steg. Dessutom saknas då ett antal bytes eftersom jag inte får en korrekt bit-checksumma på dem. Elektroniken ser dock korrekt ut. Jag måste nu kolla om min Aidon skickar ut bitarna utan att jag behöver invertera dem. Ett alternativ är att jag tar ett SW-serial bibliotek och inverterar bitarna innan det synkar mot flödet.

Edit: Jag hittade stöd för inverterade bitar i swSerial-libbet. Nu så...

Redigerat:
Nu fungerar det. Av någon anledning så inverterar alltså inte mitt kretskort signalen (trasig transistor kanske, jag har gjort tre kretskort med tre olika designer och olika transistorer).

Iom stödet i swSerial så hade jag klarat mig med en resistor...
...ett tips till andra som vill göra detta. Nu skall jag bara avkoda datat också!

pacman42 pacman42 skrev:
Aaaargh. Efter mycket debugging så har jag äntligen sett ett mönster i galenskapen jag får ur min Aidon 6534. Om jag gör bitvis NOT på det jag får ut så ser jag att det stämmer hyfsat med det som skall finnas i ramarna, men alla bitar ser ut att vara förskjutna ett steg. Dessutom saknas då ett antal bytes eftersom jag inte får en korrekt bit-checksumma på dem. Elektroniken ser dock korrekt ut. Jag måste nu kolla om min Aidon skickar ut bitarna utan att jag behöver invertera dem. Ett alternativ är att jag tar ett SW-serial bibliotek och inverterar bitarna innan det synkar mot flödet.

Edit: Jag hittade stöd för inverterade bitar i swSerial-libbet. Nu så...
Ramarna? Be nätägaren uppdatera mätaren så den lämnar vanlig ASCII istället. Lägg inte en massa jobb på det gamla formatet, det kommer försvinna på sikt.

/M

M Marcus-AA skrev:
Ramarna? Be nätägaren uppdatera mätaren så den lämnar vanlig ASCII istället. Lägg inte en massa jobb på det gamla formatet, det kommer försvinna på sikt.

/M
Nu har jag en fungerande lösning med avkodning och allt, så jag kommer inte att försöka få till en ändring just nu. Jag gillar detta formatet då det är väldigt enkelt att parsa. Jag är ingen fan utan textprotokoll egentligen, ineffektivt och mentalt krävande när man skriver stackar (parsning mm).

Jag kunde i min utveckling konstatera att strängar i C++ är väldigt tunga att processa. När jag skrev mina egna strängfuktioner med mer "native C" så blev CPUn klart mindre lastad. Jag är ingen fan av C++ i allmänhet, jag tycker att C fungerar bättre för denna typ av arbetsuppgifter. Och skall man koda mer komplicerade högnivå-saker så finns det många olika språk som är bättre lämpade än C++.

För ett par veckor sedan fick jag, efter eget önskemål, min mätare bytt till en ny Kamstrup Omnipower med P1/RJ12-port-modul. Jag har tidigare läst av mätaren varje timma via eget gränssnitt (optiska porten och IEC62056-21 mode A) under många år, men tänkte att det nu är dags att modernisera och bygga lite roliga realtidsdisplayer. En övergång till IEC IEC62056-21 mode D via nytt RJ12-gränssnitt hade varit mycket enkel.

Tyvärr visar det sig att jag från P1/RJ12-porten bara får 2400 baud IEC IEC62056-7-5 (HDLC), dvs inte 115200 baud IEC62056-21 mode D (DSRM 5.0.2, ASCII) enligt Svensk branschrekommendation v1.3 och senare. Enligt mitt elbolag finns det bara 3 st inställningar de kan påverka; HAN av/på, kryptering av/på samt "DLMS push 1". Där det senare enligt Kamstrups HAN-spec (GB kap 5.2) bara verkar vara den utökade datalistan.

Vissa inlägg ovan i denna tråd tyder dock på att det ska finnas en uppdatering från Kamstrup som stödjer IEC62056-21. Kan någon i så fall bekräfta och om möjligt guide mig till hur jag därefter kan guida mitt elbolag?

M m26872 skrev:
För ett par veckor sedan fick jag, efter eget önskemål, min mätare bytt till en ny Kamstrup Omnipower med P1/RJ12-port-modul. Jag har tidigare läst av mätaren varje timma via eget gränssnitt (optiska porten och IEC62056-21 mode A) under många år, men tänkte att det nu är dags att modernisera och bygga lite roliga realtidsdisplayer. En övergång till IEC IEC62056-21 mode D via nytt RJ12-gränssnitt hade varit mycket enkel.

Tyvärr visar det sig att jag från P1/RJ12-porten bara får 2400 baud IEC IEC62056-7-5 (HDLC), dvs inte 115200 baud IEC62056-21 mode D (DSRM 5.0.2, ASCII) enligt Svensk branschrekommendation v1.3 och senare. Enligt mitt elbolag finns det bara 3 st inställningar de kan påverka; HAN av/på, kryptering av/på samt "DLMS push 1". Där det senare enligt Kamstrups HAN-spec (GB kap 5.2) bara verkar vara den utökade datalistan.

Vissa inlägg ovan i denna tråd tyder dock på att det ska finnas en uppdatering från Kamstrup som stödjer IEC62056-21. Kan någon i så fall bekräfta och om möjligt guide mig till hur jag därefter kan guida mitt elbolag?
Vilket elbolag har du? Jag har problem att få en p1ib att snacka med min Kamstrup-mätare, jag har funderat på om det är baud-rate som spökar. Jag fick min mätare bytt av Varbergs energi i juni.

japp, vbg-energi.
Det ska sägas också att jag ännu inte bemödat mig med att avkoda HDLC-datan, men vid första anblick verkar den skilja sig något från Aidon-datan som jag sett lite här och var.

Redigerat:
Det skall oavsett börja/sluta med 0x7e

Hej jag har haft en hel del nytta av denna tråden så tack till alla som delat.
Då det inte skrivits så mycket om Jämtkraft och kamstrup mätare, tänkte jag återföra lite av mina egna erfarenheter.

Modellen som Jämtkraft använder heter Kamstrup omnipower.
Mätaren har ingen HAN-modul monterad från början.
För att få en HAN-modul ska man mejla eller ringa till kundtjänst.
För att undvika följdfrågor, kan man be om en HAN-P1 modul, och att dom aktiverar porten på mätaren samt väljer "HAN-push list": HAN-P1. Dom erbjuder bara HAN-P1 moduler (RJ12), och skickar den kostnadsfritt.

Har man köpt en egen RJ45 modul DLMS eller NVE så måste dom veta det när porten aktiveras.
(dom ska i så fall välja en annan "HAN-push list" inställning).

En egenhet med Kamstrupmätarna är att dom behöver extern 5v matning till HAN-modulen.
Jag har mätaren placerad i ett fasadskåp, så jag behövde komplettera det med en personskyddsautomat och ett DIN-uttag, för att kunna sätta in en usb-laddare i skåpet.

Så till min installation.
Jag använder Home Assistant med tillägget ESPhome.
För ESPhome använder jag ett ESP-kort från azdelivery "ESP8266 d1 mini"
Korten är mycket billiga och finns på tex Kjell & co eller Amazon.se.
(jag har även testa med ett ESP32 kort och det fungerar också bra, ta vad du har eller får tag på).
Koden hämtade jag från "psvanstrom/esphome-p1reader" på Github.

Det är inte nödvändigt att följa kopplingsschemat från psvanstrom om du använder ett ESP kort (även om det också fungerar).
ESP kortet spänningsätter jag via en vanlig usb laddare och micro usb kabel.
Skippa transistor och motstånden (används för att invertera och pull up).
Nu går det att konfigurera mjukvaran med intern pull up, och invertera RX, jag tror att de flesta ESP korten stödjer detta.

koppla RJ12 kontakten enligt nedan:
5V, till stift 1 (5V in) och 2 (Data Request).
RX, till stift 5 (data).
GND, till stift 3 (data GND) och 6 (Power GND)
Hur stiften ligger i RJ12 kontakten framgår tydligt i produktbladet som följer med HAN-P1 modulen.

Klipp från min yaml fil i ESPhome

uart:
..id: uart_bus
..rx_pin:
....number: 3
....inverted: true
....mode: INPUT_PULLUP
..baud_rate: 115200

Efter att porten aktiverats måste mätaren startas om, annars fungerar den inte.
Detta görs genom att göra mätaren (och huset) spänningslöst.
(Använd säkringarna, ej huvudbrytaren).

Saker som kan gå fel och är värda att tänka på:
Det är inte säkert att inställningarna laddas upp korrekt till mätaren.
Har du problem kan du be att dom laddar ner inställningarna efter uppladdning,
(för att se att dom blivit sparade i mätaren).
För mig råkade dom skriva till fel anläggnings ID, dvs aktivera fel mätare (vilket orsakade några timmars felsökning för mig). Ha därför ditt anläggnings id redo om du behöver kontakta Jämtkraft.
(Anläggnings ID står på en dekal i mätarskåpet och på fakturorna).

Jämtkraft ska göra följande inställningar i sitt program "VisionAir":
"HAN-push enabled": AKTIV
"Encryption enabled": EJ AKTIV
"HAN-push list": "HAN-P1" .

Redigerat:
  • Gilla
Vilhelm_ och 7 till
  • Laddar…
Det kan kanskje være av interesse for flere av dere som lager egne hardware-løsninger å se nærmere på denne OpenSource firmwaren: https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/
Der finnes ferdig bygget binærkode for ESP8266, ESP32 og ESP32-S2.
Dersom hardwaren som benyttes inverterer datasignalet, så er der enkel mulighet for å invertere i Config/Meter menyen (benytter SoftwareSerial).
Firmwaren fungerer både på HAN-NVE port og P1-port, og har en rekke interessante features så som MQTT, Home Assistant autodetect, innlesing og visning av day-ahead strømpriser etc. Det siste fungerer dog kun på ESP32, da kapasiteten i ESP8266 er strukket til bristepunktet, slik at den ikke klarer å lese SSL API fra Entso-E.

Redigerat av moderator:
AmsToMqttBridge är ett helt fantastiskt projekt och om jag jämför koden med mina IEC62056-7-5-telegram så kommer den lätt läsa ut den datan. Om jag mot förmodan inte kan få IEC62056-21 från min P1-port så letar jag dock i första hand efter någon bantad version som funkar till mina gamla 2560 med ethernet och mqtt.

• Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.