Hjälp önskas...
Hur f** fixar man till det enkelt med läsa av HAN-PORT (RJ45) på Kaifa MA304H4D (mbus)?
Finns det nån färdig? Nej har inte Tibber.
Jag vill läsa av via wifi skickat till nån Android app.
Vilken hårdvara behöver jag?
Raspberry Pi?
+manual för bygge?
+programering?
+kablar?
Jag har försökt läsa i forumet men för en okunnig så ser det rörigt och inte lätt ut.
Om det hjälper så har jag Greenely som elhandelbolag och Mälarenergi.
 
Chocke Chocke skrev:
Hjälp önskas...
Hur f** fixar man till det enkelt med läsa av HAN-PORT (RJ45) på Kaifa MA304H4D (mbus)?
Finns det nån färdig? Nej har inte Tibber.
Jag vill läsa av via wifi skickat till nån Android app.
Vilken hårdvara behöver jag?
Raspberry Pi?
+manual för bygge?
+programering?
+kablar?
Jag har försökt läsa i forumet men för en okunnig så ser det rörigt och inte lätt ut.
Om det hjälper så har jag Greenely som elhandelbolag och Mälarenergi.
Din läsare kör "norgevarianten" och du behöver en mbus-sticka om du inte ska löda själv. Jag kör med https://github.com/turbokongen/hass-AMS i kombination med home assistant och en liknande denna ("usb mbus slave" funkar som sökord): https://www.aliexpress.com/item/32894249052.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.768e5e1bnEjrkL&algo_pvid=ac496cdb-5af8-4347-a21e-66d2e8a45eba&algo_exp_id=ac496cdb-5af8-4347-a21e-66d2e8a45eba-0&pdp_ext_f={"sku_id":"65753154366"}&pdp_npi=2@dis!SEK!179.55!165.2!!!19.06!!@2100bdd716618790223216464e86e9!65753154366!sea&curPageLogUid=Mz9LZ31jDIDl

Sedan måste man plocka ut de rätta trådarna från RJ45-porten bara, enklast är vä att slakta en nätverkskabel. Beställa öppning av porten kunde man tydligen göra här nu, tror jag är nytt:

https://www.malarenergi.se/kunskapsbanken/el/han-porten/
 
  • Gilla
Chocke
  • Laddar…
S sandos skrev:
Din läsare kör "norgevarianten" och du behöver en mbus-sticka om du inte ska löda själv. Jag kör med [länk] i kombination med home assistant och en liknande denna ("usb mbus slave" funkar som sökord): [länk]

Sedan måste man plocka ut de rätta trådarna från RJ45-porten bara, enklast är vä att slakta en nätverkskabel. Beställa öppning av porten kunde man tydligen göra här nu, tror jag är nytt:

[länk]
Du har alltså detta över wifi?
Jag har min central i mitt fristående garage en bit från huset. Så behöver på nåt sätt få det skickat via wifi.
(eller jag fattar inte)
 
Chocke Chocke skrev:
Du har alltså detta över wifi?
Jag har min central i mitt fristående garage en bit från huset. Så behöver på nåt sätt få det skickat via wifi.
(eller jag fattar inte)
Ja, HA + hass-AMS går att köra på en raspberry pi, så då får man ju wifi-biten. Det är ju dock lite "tungt" bara för att läsa av en elmätare, men jag kör faktiskt en separat HA installation bara för detta, men det är ju mest för att jag är så hemma med just Home Assistant.
 
Jag kan rekommendera denna modul om du har ett "norskt interface": https://amsleser.no/

Superhjälpsam support när mitt mätare började strula (pga nätbolaget mest troligt).

Kolla dock att din mätare är supportad innan du beställer.
 
Jesper Max Jesper Max skrev:
Hej!

Har precis fått hem Svanströms kort. Vad kör ni för programvara på ESP.n ni som har en Aidon 6534?
RJ-12 kontakt och installerad för typ 2-3 år sen.

MVH

/Jesper
W Worabbi skrev:
Hittade lösningen nu. Man är tvungen att mata 5v på pin 1 på RJ12 kontakten för att få ut någon data. När jag gjorde det så kom det helt plötsligt mer information. Så det räcker alltså inte att köra mer ström från USB porten. Gjorde bara en temporär koppling för att testa. Så har ingen snygg permanent lösning.
Jag sitter också och håller på och meckar med detta för tillfället.
Exakt hur strömsatte du Pin 1 ?

Jag har provat att mata Slimmezer+ med hjälp av USB-C och då så får jag 5v mellan pin 1 och 6 samt att pin 2 är hög.
Menar du att detta inte räcker utan att jag även måste ha en ytterligare extern strömförsörjning (med Y-splitter enligt Kamstrups schema )?

Jag är dock osäker på vilken strömstryka jag får genom att mata RJ12-porten från Slimmelezern. Denna måste ju enligt Kamstrups spec vara minst 250mA.

När vi ändå är inne på det, är det någon som kan peka på en kod som bekräftat funkar med Slimmelezer+ och Kamstrups RJ12 ?
 
G gucket skrev:
Se här: [länk]

Verkar vara väldigt låg ström från Kamstrup.
Jo enligt tidigare i tråden ska den inte ens ge det minsta utan måste matas externt. Därav frågan om det räcker att mata P1-porten genom RJ12 kabeln från Slimmelezer+ som i sin tur matas med hjälp av USB C
 
R Robin Wahlman skrev:
Jo enligt tidigare i tråden ska den inte ens ge det minsta utan måste matas externt. Därav frågan om det räcker att mata P1-porten genom RJ12 kabeln från Slimmelezer+ som i sin tur matas med hjälp av USB C
Sitter med exakt samma fråga nu. Funderar på om det går att ta ström genom att brygga 5v från usb ingången till pin 1 för att inte behöva splitta en rj11 kabel.
 
R rlo skrev:
Sitter med exakt samma fråga nu. Funderar på om det går att ta ström genom att brygga 5v från usb ingången till pin 1 för att inte behöva splitta en rj11 kabel.
som sagt, när jag gör det och mäter på pin 1 så får jag 5V. Frågan är ju bara om man når upp till 250mA oxå.
 
R Robin Wahlman skrev:
som sagt, när jag gör det och mäter på pin 1 så får jag 5V. Frågan är ju bara om man når upp till 250mA oxå.
Blev otålig och byggde ihop en RJ12 med strömförsörjning. Fungerade bra och jag kan prata med mätaren. Verkar som att min mätare har något konstigt protokoll för jag får ut data ifrån den som delvis går att läsa efter att jag ändrade baud-rate till 2400. Men det parsas inte rätt av något av biblioteken jag har hittat. Det är en Kamstrup OMNI från Gävle Energi.
 
R rlo skrev:
Blev otålig och byggde ihop en RJ12 med strömförsörjning. Fungerade bra och jag kan prata med mätaren. Verkar som att min mätare har något konstigt protokoll för jag får ut data ifrån den som delvis går att läsa efter att jag ändrade baud-rate till 2400. Men det parsas inte rätt av något av biblioteken jag har hittat. Det är en Kamstrup OMNI från Gävle Energi.
Fick det att fungera med Gävle energis Kamstrup med RJ12 interfacet och sen slimmelezer+ nu.
Behövde först löda ihop kabel enligt ovan.
Installerade sedan https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge och ändrade konfig för mätaren till Baud 2400 Parity 8N1 och sedan under GPIO inställningarna satte jag GPIO för HAN till GPIO13.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
S
gol gol skrev:
Är du säker på att Tibber Pulse verkligen stöder den elmätare du kommer att få?
Jag har beställt Tibber Pulse och har ny elmätare Ellevio T211 Sagemcom . Försöker aktivera kundgränssnittet (porten) hos Ellevio men lyckas inte. Använder "Mina sidor" för att aktivera Lokalt kundgränssnitt på elmätaren. Händer inget.. men det kom upp en notis att tjänsten inte är tillgänglig. Vad är fel. Varför händer inget?
 
Har ni koll på hur mycket en Aidon 6534 klarar av att driva? Jag försöker starta en NodeMCU mini mot den, men den vill inte boota. När jag sedan mäter olastade spänningen är den 11,5V.

Tänkte testa med batteribackup nu, men vill gärna ha lite feedback så att jag inte bränner något...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.