483 517 läst · 1 879 svar
484k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Hej igen !
Har fått snurr på grejjerna med mycket hjälp.
Nu har jag dock problemet att D1minin verkar gå ner i viloläge eller nåt.
Hur kan man ändra detta?
/Jesper
Har fått snurr på grejjerna med mycket hjälp.
Nu har jag dock problemet att D1minin verkar gå ner i viloläge eller nåt.
Hur kan man ändra detta?
/Jesper
Hej!
Jag har en Kamstrup Omnipower med P1/RJ12-modul och en ny firmware inställd till "HAN push list: HAN P1 (värde 2)". Notera att det också finns stöd för HAN-NVE (Norsk?) (värde 0) och DLMS (värde 1), men min mätare är alltså inställd på värde 2, P1.
Kör med en Slimelezer+ med mjukvara från https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader, konfad för Slimelezer från https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/issues/45.
Det kommer data var 10:e sekund, men endast detta:
[09:59:56][D][data:265]: /KAM5
[09:59:57][D][data:265]:
[10:00:06][D][data:265]: /KAM5
[10:00:07][D][data:265]:
[10:00:16][D][data:265]: /KAM5
[10:00:17][D][data:265]:
Vad kan vara fel? Något jag kan testa att ändra?
Jag har en Kamstrup Omnipower med P1/RJ12-modul och en ny firmware inställd till "HAN push list: HAN P1 (värde 2)". Notera att det också finns stöd för HAN-NVE (Norsk?) (värde 0) och DLMS (värde 1), men min mätare är alltså inställd på värde 2, P1.
Kör med en Slimelezer+ med mjukvara från https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader, konfad för Slimelezer från https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/issues/45.
Detta är ju mätarens introduktion som skall komma först, se mitt exempel på förra sidan.T tuomaz skrev:Hej!
Kör med en Slimelezer+ med mjukvara från [länk], konfad för Slimelezer från [länk].
ADN9 6534 (För min Aidon-mätare)
KAM =Kamstrup
Antingen skickar mätaren ingen data, eller så kan inte interfacet tolka datan pch visar den inte? Vet vi om det du ser är en rådatalogg från ingången eller om den är parsed på ngt sätt?
Det bästa är att verifiera mätaren med ett enkelt USB-interface som är helt transparent in i datorn, då vet man exakt vad som händer på porten.
/ M
Jag har testat lite varianter med hur den läser från serieporten (originalkoden finns här: https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/blob/main/p1reader.h). Ingen framgång än så länge, det enda som kommer är "/KAM5". Ser inte att det skulle ge något annat resultat att läsa det via nån annan serieport än den på Slimelezern.
Det jag funderar på om det kan ha att göra med att hålla pin 2 hög (för att få läsaren att skicka data), men Marcel (tillverkaren av Slimelezern säger att den hålls hög).
Det finns en delay() på rad 304 som det kanske är idé att testa variera...
Det jag funderar på om det kan ha att göra med att hålla pin 2 hög (för att få läsaren att skicka data), men Marcel (tillverkaren av Slimelezern säger att den hålls hög).
Fick du igång detta? Har en Slimelezer+ påväg i posten och har också en kamstrup omnipower.T tuomaz skrev:Jag har testat lite varianter med hur den läser från serieporten (originalkoden finns här: [länk]). Ingen framgång än så länge, det enda som kommer är "/KAM5". Ser inte att det skulle ge något annat resultat att läsa det via nån annan serieport än den på Slimelezern.
Jag har sedan i höstas en Slimmelezer+. Men jag har lyckats göra något med den så jag får inte kontakt med den. Kommer dock inte ihåg vad jag gjorde då var ett tag sedan samt jag inte är den mest tekniska personen. Den fungerade iallafall utmärkt innan och vad adderad i Home Assistans men då original uppsättningen i den inte har med alla mätpunkter som vi har i Sverige så ville jag försöka få till det och i samband med det så gick något snett. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig på traven här? Mätaren är en Landis&gyr E360.
När jag strömsätter Slimmelezern så blinkar den till blått men jag kan inte se att den kopplar upp sig mot nätverket så jag får liksom inte kontakt med den, tänkte att man kanske kunde flasha tillbaka till originalprogramvaran men får inte rätt på det.
När jag strömsätter Slimmelezern så blinkar den till blått men jag kan inte se att den kopplar upp sig mot nätverket så jag får liksom inte kontakt med den, tänkte att man kanske kunde flasha tillbaka till originalprogramvaran men får inte rätt på det.
Om den inte har nätverk så kommer den broadcasta ett ssid själv some heter slimmelezer. Annars får du flasha den med en usb kabel med datorn.T tpsoft skrev:Jag har sedan i höstas en Slimmelezer+. Men jag har lyckats göra något med den så jag får inte kontakt med den. Kommer dock inte ihåg vad jag gjorde då var ett tag sedan samt jag inte är den mest tekniska personen. Den fungerade iallafall utmärkt innan och vad adderad i Home Assistans men då original uppsättningen i den inte har med alla mätpunkter som vi har i Sverige så ville jag försöka få till det och i samband med det så gick något snett. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig på traven här? Mätaren är en Landis&gyr E360.
Medlem
· Östergötland
· 32 inlägg
Jag får el via Tekniska Verken i Linköping och har en Aidon-mätare. Sedan ett knappt år tillbaka kör jag https://github.com/forsberg/esphome-p1reader/tree/branschrekommendation-1.2-tekniska-verken för att få över data till Home Assistant och det har fungerat utmärkt.
Nu har jag fått mail om att Tekniska Verken börjar uppgradera programvaran i elmätarna 'så att den följer gällande version av energibranschens rekommendation, ”Branschrekommendation för lokalt kundgränssnitt för elmätare” utgiven av Energiföretagen Sverige'.
Jag gissar att det betyder att de byter från det ovanligare dataformatet som gjorde att jag behövde använda den speciella grenen (och modifiera en rad till "auto_meter_sensor = new P1Reader(id(uart_bus), true);"), och istället använder ett vanligare format. Men är det någon som vet om det räcker att ändra tillbaka den här raden, eller finns det fler olika format än två?
Eller borde jag använda någon annan gren eller någon helt annan mjukvara?
Eller borde jag kanske be dem att inte uppgradera elmätaren? Det finns ett formulär att fylla i för att de ska låta bli att uppgradera.
Nu har jag fått mail om att Tekniska Verken börjar uppgradera programvaran i elmätarna 'så att den följer gällande version av energibranschens rekommendation, ”Branschrekommendation för lokalt kundgränssnitt för elmätare” utgiven av Energiföretagen Sverige'.
Jag gissar att det betyder att de byter från det ovanligare dataformatet som gjorde att jag behövde använda den speciella grenen (och modifiera en rad till "auto_meter_sensor = new P1Reader(id(uart_bus), true);"), och istället använder ett vanligare format. Men är det någon som vet om det räcker att ändra tillbaka den här raden, eller finns det fler olika format än två?
Eller borde jag kanske be dem att inte uppgradera elmätaren? Det finns ett formulär att fylla i för att de ska låta bli att uppgradera.
Sitter i samma båt så följer svar här också.J Jonas Kvarnstrom skrev:Jag får el via Tekniska Verken i Linköping och har en Aidon-mätare. Sedan ett knappt år tillbaka kör jag [länk] för att få över data till Home Assistant och det har fungerat utmärkt.
Det är väl samma uppdatering som jag skrev om i https://www.byggahus.se/forum/threa...mn-verkar-florera.384608/page-50#post-4751577J Jonas Kvarnstrom skrev:Jag får el via Tekniska Verken i Linköping och har en Aidon-mätare. Sedan ett knappt år tillbaka kör jag [länk] för att få över data till Home Assistant och det har fungerat utmärkt.
Självklart skall du uppdatera, ingen kommer på sikt att orka hålla liv en gammal implementation. Alla nya produkter kommer bara stödja 2.0.
Den branchen du länkar till är 16 månader gammal nu och redan 43 uppdateringar efter. Det bör besvara din fråga....
EDIT: Du skall ju då ändra till originalkoden på https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader som är den som uppdateras oftast och passar alla mätare.
/M
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 32 inlägg
Tack, måste ha missat den texten på något sätt! Gick ändå tillbaka och tittade på de senaste inläggen men kanske jag dubbelscrollade någon gång.M Marcus-AA skrev:
Jag tyckte inte det var helt självklart från den information som TV skickade ut att det de uppdaterade till var samma format som esphome-p1reader läser, i och med att det inte nämndes vid namn ("gällande version av energibranschens rekommendation" säger mig inte så mycket). Kanske det var några skillnader så jag också behövde byta till någon helt annan läsare, eller kanske någon kände till att implementationen var buggig eller t.ex. saknade vissa data som fanns med i det gamla formatet. Då ville jag inte riskera att stå där utan avläsning när elmätaren uppdaterades, så jag tänkte jag lika gärna kunde fråga och vara på den säkra sidan.
Men då ska det alltså fungera med https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader så allt jag behöver göra är att vara redo med uppdateringen den dag de byter över.