LudvigLindell
J Jonas Kvarnstrom skrev:
Tack, måste ha missat den texten på något sätt! Gick ändå tillbaka och tittade på de senaste inläggen men kanske jag dubbelscrollade någon gång.

Jag tyckte inte det var helt självklart från den information som TV skickade ut att det de uppdaterade till var samma format som esphome-p1reader läser, i och med att det inte nämndes vid namn ("gällande version av energibranschens rekommendation" säger mig inte så mycket). Kanske det var några skillnader så jag också behövde byta till någon helt annan läsare, eller kanske någon kände till att implementationen var buggig eller t.ex. saknade vissa data som fanns med i det gamla formatet. Då ville jag inte riskera att stå där utan avläsning när elmätaren uppdaterades, så jag tänkte jag lika gärna kunde fråga och vara på den säkra sidan.

Men då ska det alltså fungera med [länk] så allt jag behöver göra är att vara redo med uppdateringen den dag de byter över.
Min förhoppning är då att Slimmelezer+ fungerar utan någon mjukvaruförändring i och med denna uppdatering. Då behöver jag inte lägga någon tid på att få det att fungera innan dess.
 
T tuomaz skrev:
Nej, jag har inte fått det att fungera. Blir spännande att höra hur det går för dig. Be ditt elnätsbolag bekräfta att din mätare har korrekt firmware + att de har satt "HAN push list" till "HAN P1 (värde 2)".
Kan meddela att jag får precis samma som du. Data var 10e sekund, men bara /KAM5
 
W Worabbi skrev:
Kan meddela att jag får precis samma som du. Data var 10e sekund, men bara /KAM5
Tråkigt att det inte fungerar för dig heller, men skönt att höra att jag inte är ensam med detta problem. Jag har haft kontakt med Kamstrup och mitt elbolag. Kamstrup säger bara att de har 100-tals fungerande installationer och att det är något fel på mina grejer. Mitt elbolag har varit sjyssta och försökt hjälpa så gott det går, men hittills ingen framgång.

Jag förstår inte vad som kan vara fel. I och med att vi lyckas läsa /KAM5 (som är mätarens identifikation) tyder det på att det fysiska gränssnittet är korrekt??
 
T tuomaz skrev:
Tråkigt att det inte fungerar för dig heller, men skönt att höra att jag inte är ensam med detta problem. Jag har haft kontakt med Kamstrup och mitt elbolag. Kamstrup säger bara att de har 100-tals fungerande installationer och att det är något fel på mina grejer. Mitt elbolag har varit sjyssta och försökt hjälpa så gott det går, men hittills ingen framgång.

Jag förstår inte vad som kan vara fel. I och med att vi lyckas läsa /KAM5 (som är mätarens identifikation) tyder det på att det fysiska gränssnittet är korrekt??
Ja jag förstår inte heller. Inte nätbolaget heller, i alla fall så långt.

Jag har ingen serial2usb heller, så har ingen annan enhet jag kan försöka läsa ut med än SlimmeLezer
 
T tuomaz skrev:
Tråkigt att det inte fungerar för dig heller, men skönt att höra att jag inte är ensam med detta problem. Jag har haft kontakt med Kamstrup och mitt elbolag. Kamstrup säger bara att de har 100-tals fungerande installationer och att det är något fel på mina grejer. Mitt elbolag har varit sjyssta och försökt hjälpa så gott det går, men hittills ingen framgång.

Jag förstår inte vad som kan vara fel. I och med att vi lyckas läsa /KAM5 (som är mätarens identifikation) tyder det på att det fysiska gränssnittet är korrekt??
Hittade lösningen nu. Man är tvungen att mata 5v på pin 1 på RJ12 kontakten för att få ut någon data. När jag gjorde det så kom det helt plötsligt mer information. Så det räcker alltså inte att köra mer ström från USB porten. Gjorde bara en temporär koppling för att testa. Så har ingen snygg permanent lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
tuomaz och 1 till
  • Laddar…
W Worabbi skrev:
Hittade lösningen nu. Man är tvungen att mata 5v på pin 1 på RJ12 kontakten för att få ut någon data. När jag gjorde det så kom det helt plötsligt mer information. Så det räcker alltså inte att köra mer ström från USB porten. Gjorde bara en temporär koppling för att testa. Så har ingen snygg permanent lösning.
Fick samma tips av min kontakt på nätbolag! Han hade fått informationen från en annan kund. Moddade min kabel och det fungerar.

Ändå skumt, jag tolkar specen som att P1-porten ska kunna strömförsörja en avläsare likt Slimmelezern och inte att P1-porten vill ha ström där.
 
Är det någon med en slimmelezer som fått uppdateringen till tekniska verkens mätare än?
 
Enligt en tråd på FB så beror det på att det sitter optokopplare i HAN-modulen för att separera nätbolagets utrustning galvaniskt från kundens, de behöver då matning även på kund-sidan.

Jag tycker dock det borde gå att göra på något lättare sätt än att alla skall behöva ghetto-modda var sin kabel. De kunde väl skickat med en adapter med usb-ingång i så fall, istället för att hänvisa till en RJ12-splitter. Hur skall man få in matningen i den, liksom?
 
T tuomaz skrev:
Fick samma tips av min kontakt på nätbolag! Han hade fått informationen från en annan kund. Moddade min kabel och det fungerar.

Ändå skumt, jag tolkar specen som att P1-porten ska kunna strömförsörja en avläsare likt Slimmelezern och inte att P1-porten vill ha ström där.
Bor du i Umeå kanske det var från mig
Öppnade modulen och såg att pin 1 och 6 inte ens är ansluten till kontakten. Så av någon anledning har de valt att inte ansluta det till mätaren.
 
W Worabbi skrev:
Bor du i Umeå kanske det var från mig
Öppnade modulen och såg att pin 1 och 6 inte ens är ansluten till kontakten. Så av någon anledning har de valt att inte ansluta det till mätaren.
Jag bor i Umeå! Tack! Bra funnet av dig.
 
T tuomaz skrev:
Fick samma tips av min kontakt på nätbolag! Han hade fått informationen från en annan kund. Moddade min kabel och det fungerar.

Ändå skumt, jag tolkar specen som att P1-porten ska kunna strömförsörja en avläsare likt Slimmelezern och inte att P1-porten vill ha ström där.
Det beror på när mätaren är framtagen, en del mätare togs fram innan standarden var aktuell.
 
LudvigLindell
R Rackarnsunge skrev:
Är det någon med en slimmelezer som fått uppdateringen till tekniska verkens mätare än?
Jag är också nyfiken på detta. Jag får följande i loggen.

/ADN9 6534
^
Invalid identification string
 
LudvigLindell
T tuomaz skrev:
Tråkigt att det inte fungerar för dig heller, men skönt att höra att jag inte är ensam med detta problem. Jag har haft kontakt med Kamstrup och mitt elbolag. Kamstrup säger bara att de har 100-tals fungerande installationer och att det är något fel på mina grejer. Mitt elbolag har varit sjyssta och försökt hjälpa så gott det går, men hittills ingen framgång.

Jag förstår inte vad som kan vara fel. I och med att vi lyckas läsa /KAM5 (som är mätarens identifikation) tyder det på att det fysiska gränssnittet är korrekt??
När ni fick /KAM5

Var det något ytterligare felmeddelande på det också? Jag får /ADN9 6534 följt av invalid identification string.
 
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
När ni fick /KAM5

Var det något ytterligare felmeddelande på det också? Jag får /ADN9 6534 följt av invalid identification string.
Nej, det var bara /KAM5 om jag kommer ihåg rätt
 
  • Gilla
LudvigLindell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.