483 556 läst · 1 879 svar
484k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Hej igen!Fn87 skrev:
Fattar inte riktigt hur man gör det där med Mqtt. Har installerat Mqtt i HA men vad gör man sen? Går det beskriva lite mer precis?
Tack på förhand!
/Jesper
https://github.com/gskjold/AmsToMqttBridge/wiki/MQTT-configuration
Din Publish topic är det som HA kan lyssna på.
Du anger den I Listen to topic/Lyssna på ämne i mqtt så kommer du se data live. Specen finns ju på samma sida.
Låt säga att din publish topic är elmatare och du vill skapa en sensor för l1 current. Då ska du skapa en sensor för elmatare/meter/l1/current.
Alternativ använder du denna istället: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant och ställer in den på att lyssna på din publish topic. Funkar den så är det absolut enklast.
Du anger den I Listen to topic/Lyssna på ämne i mqtt så kommer du se data live. Specen finns ju på samma sida.
Låt säga att din publish topic är elmatare och du vill skapa en sensor för l1 current. Då ska du skapa en sensor för elmatare/meter/l1/current.
Alternativ använder du denna istället: https://github.com/toreamun/amshan-homeassistant och ställer in den på att lyssna på din publish topic. Funkar den så är det absolut enklast.
Mqtt verkar va ok nu men HAN lyser rött!?!, har dubbelkollat med elbolaget och han porten är aktiverad. Använder GPIO3 i setupen som det ska vara antar jag med naesstroms kort. HJÄLP!Fn87 skrev:[länk]
Alternativ använder du denna istället: [länk] och ställer in den på att lyssna på din publish topic. Funkar den så är det absolut enklast.
Jag kör en slimmelezer+ hemma med Esphome som fungerade så bra så jag köpte en till att ha I stugan. Men där vill jag köra med Mqtt och testade AmsToMqttBridge och kunde konstatera samma problem. Jag slog på debug allt vad som gick men blev inte klokare. Embeddedutvecklare som jag är drog jag ner källkoden och slängde in lite print funktioner och kompilerar om. Vad jag kan se så tolkas datat ikte rätt. Datat läses in rätt men någonstans i tolkningen går det fel.Jesper Max skrev:
Jag lyckades inte lösa det här sist jag var i stugan och har inte lätt tillgång till min mätare hemma så jag får försöka fixa detta under Kristihimmelsfärdshelgen.
Jag har Ellevio, så det är samma mätare (Sagenkom T211) både hemma och i stugan.
B byggsorken skrev:Jag kör en slimmelezer+ hemma med Esphome som fungerade så bra så jag köpte en till att ha I stugan. Men där vill jag köra med Mqtt och testade AmsToMqttBridge och kunde konstatera samma problem. Jag slog på debug allt vad som gick men blev inte klokare. Embeddedutvecklare som jag är drog jag ner källkoden och slängde in lite print funktioner och kompilerar om. Vad jag kan se så tolkas datat ikte rätt. Datat läses in rätt men någonstans i tolkningen går det fel.
Jag lyckades inte lösa det här sist jag var i stugan och har inte lätt tillgång till min mätare hemma så jag får försöka fixa detta under Kristihimmelsfärdshelgen.
Jag har Ellevio, så det är samma mätare (Sagenkom T211) både hemma och i stugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder