cagger cagger skrev:
Kan man nu med nyare esphome mjukvara (uart inverted true) skippa transistor?
d1-mini-pro:
3.3V(16) i serie med 1kohm till RX(2) och P1:5.
Jag kör så hemma nu och det funkar kanon!

R Rubby skrev:
Jag kör så hemma nu och det funkar kanon![/QUOr man senaste versionen?
Var hittar jag senaste versionen?

R Rubby skrev:
Jag kör denna hemma:
[länk]
Jag har den installerad men får inte in någon data i den från min Sagemcom T211...
Har test att koppla RX från porten till RX på kortet och även till GPIO 13 (D7) och satt den till UART2 (GPIO13)..
Använder inget motstånd.

G Gjutjärn skrev:
Jaha ok! Han på forumet menade på OTA update skulle faila annars. Vet inte, har inte haft problem än.

Just det, jag lade till i yaml filen:

web_server:
port: 80

Så kan man surfa in på ip adressen.

Har du förresten testat ändra sensorn Cumlative Active Import?

Den var ju innan i Yaml filen:

- name: "Cumulative Active Import"
unit_of_measurement: kWh
accuracy_decimals: 3

Och så kör man detta istället:

state_class: total_increasing
device_class: energy

Då borde man kunna köra sensorn i HA's interna energiövervakning?
G Gjutjärn skrev:
Jaha ok! Han på forumet menade på OTA update skulle faila annars. Vet inte, har inte haft problem än.

Just det, jag lade till i yaml filen:

web_server:
port: 80

Så kan man surfa in på ip adressen.

Har du förresten testat ändra sensorn Cumlative Active Import?

Den var ju innan i Yaml filen:

Och så kör man detta istället:

state_class: total_increasing
device_class: energy

Då borde man kunna köra sensorn i HA's interna energiövervakning?

Köpte en slimmelezer V1 precis när de släpptes med samma tanke som dig. Insåg först efteråt att det var en bastardlösning aidon/tekniska verken kör med.

Skulle du kunna dela dina filer så jag kan testa? Vet inte om jag behöver göra något annorlunda iom att jag har en äldre slimmelezer dock.

G
R Rackarnsunge skrev:
Köpte en slimmelezer V1 precis när de släpptes med samma tanke som dig. Insåg först efteråt att det var en bastardlösning aidon/tekniska verken kör med.

Skulle du kunna dela dina filer så jag kan testa? Vet inte om jag behöver göra något annorlunda iom att jag har en äldre slimmelezer dock.
Absolut! Här är dom två filer jag använde:
https://sprend.com/download?C=c9d18a9597eb4940b23c6ad36c0a1c2c

G Gjutjärn skrev:
Absolut! Här är dom två filer jag använde:
[länk]
Taget. Är din mätare från tekniska verken?

G
R Rackarnsunge skrev:
Taget. Är din mätare från tekniska verken?
Ja det är en Aidon 6534. Färsk installerad för en vecka sedan. Det fanns en uppdatering att skjuta ut till den sa mitt Elbolag.. men jag vågade inte be dom skicka ut den då jag nu fått allt att fungera :p

G Gjutjärn skrev:
Ja det är en Aidon 6534. Färsk installerad för en vecka sedan. Det fanns en uppdatering att skjuta ut till den sa mitt Elbolag.. men jag vågade inte be dom skicka ut den då jag nu fått allt att fungera :p
Haha, förstår. Jag har en "gammal" slimmelezer och har inte fått det att funka, så hade gärna haft en mätare enligt nutida standard. Menar du att det inte är TV som uppdaterar mätaren, eller är det så att du har en likadan och bor i en annan del av landet?

G
R Rackarnsunge skrev:
Haha, förstår. Jag har en "gammal" slimmelezer och har inte fått det att funka, så hade gärna haft en mätare enligt nutida standard. Menar du att det inte är TV som uppdaterar mätaren, eller är det så att du har en likadan och bor i en annan del av landet?
Nej det verkar som att mitt elbolag kunde skicka ut ett uppdatering till den. Så det är nog dom som initierar den uppdateringen! Det är ju även dom som "Öppnar" upp porten och skickar ut 5V på pin 1 och 6 osv.. så dom har väl full kontroll över mätaren!

G Gjutjärn skrev:
Nej det verkar som att mitt elbolag kunde skicka ut ett uppdatering till den. Så det är nog dom som initierar den uppdateringen! Det är ju även dom som "Öppnar" upp porten och skickar ut 5V på pin 1 och 6 osv.. så dom har väl full kontroll över mätaren!
Okej! Märkligt. Jag kunde aktivera min port på tekniska verkens hemsida, och den ger ju ström. Vilket elbolag har du?

G
R Rackarnsunge skrev:
Okej! Märkligt. Jag kunde aktivera min port på tekniska verkens hemsida, och den ger ju ström. Vilket elbolag har du?
Ok men då har du Tekniska Verken som leverantör? Jag har min kommuns egna elbolag. Dom äger ju mätaren. Men kör väl då TV's mätare. Jag kan inte göra några inställningar inne på mina sidor, så det är väl en förmån om man då har TV som elleverantör tänker jag.

G Gjutjärn skrev:
Ok men då har du Tekniska Verken som leverantör? Jag har min kommuns egna elbolag. Dom äger ju mätaren. Men kör väl då TV's mätare. Jag kan inte göra några inställningar inne på mina sidor, så det är väl en förmån om man då har TV som elleverantör tänker jag.
Leverantör/bolag/nätägare... Mycket terminologi! ;) Men ja, TV äger min mätare. Får ringa och höra, men om du kan få uppdatering så borde ju även jag kunna få det, då jag förutsätter att aidon har ett finger med i spelet. Om du inte vill outa dig här får du gärna skicka ett meddelande till mig med vem som äger din mätare så jag har lite ammunition när jag snackar med TV.

Körde in Amstomqqt i min d1 mini.
Verkar funka fint men hur gör man för att få in den i Home Assistant? Nån som kan förklara?

MVH

/Jesper

Du väljer din MQTT server i Home assistant som mål för din enhet och sen sätter du upp MQTT sensorer manuellt i home assistant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.