S svanstrom skrev:
Sjukt snyggt! Lägg gärna in en referens till det i README.md-filen i mitt projekt om du vill ([länk]), eller så kan jag göra det?
Tack! Du får gärna lägga till en länk. Det finns en länk till låda att 3Dprinta i min README.md nu med.

Jag har för övrigt 4st pcb över om någon är sugen. Kan nog lösa ett kit med komponenter med förutom esp07 är slut här hemma.

Redigerat:
  • Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Hrmmf! Fick just se att man kunde kolla när Ellevio planerade byta mätare i olika områden. Av alla områden i västsverige var mitt naturligtvis sist.

Hej!

Har precis fått hem Svanströms kort. Vad kör ni för programvara på ESP.n ni som har en Aidon 6534?
RJ-12 kontakt och installerad för typ 2-3 år sen.

MVH

/Jesper

Redigerat:
  • Gilla
Pky
  • Laddar…
Jesper Max Jesper Max skrev:
Hej!

Har precis fått hem Svanströms kort. Vad kör ni för programvara på ESP.n ni som har en Aidon 6534?
RJ-12 kontakt och installerad för typ 2-3 år sen.

MVH

/Jesper
Jag kör https://github.com/forsberg/esphome-p1reader/tree/branschrekommendation-1.2-tekniska-verken på min Wemos D1 mini. Koden börjar dock bli lite daterad så jag fick ändra ändra "readBytes" till Serial.readBytes i p1reader.h. Se även inlägg #541 för lite mer info.

E Eggeby skrev:
Jag kör [länk] på min Wemos D1 mini. Koden börjar dock bli lite daterad så jag fick ändra ändra "readBytes" till Serial.readBytes i p1reader.h. Se även inlägg #541 för lite mer info.
Tjena Eggeby,

Tack för ditt svar! Ska nog få till det då tror jag :) Mina Rj12kontakter anlände idag. Är det någon här som har fixat lock till 56mm varianten på lådan? Den som ligger på Thingiverse är i ett stycke.

/Jesper

G
Jag hoppar in i ämnet lite som en ninja. Har tjötat på mitt elbolag att få en ny mätare med HAN (eller P1 eller vad alla kallar det, är väl samma sak?) och nu fick jag det!!

Blev en Aidon 6534.
Och då jag lite tidigare fick tips om en dongel som kan kopplas in i HAN porten för att plocka ut info om förbrukning till min Home Assistant så gick jag och köpte mig en SlimmeLezer plus:
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/

Tänkte inte mer på det.. i min värld så är de där med Han/P1 universellt språk så länge man har koll på om det RJ 45 eller 12.. och denna mätaren är ju RJ12, står på uttaget: Aidon 6442 S RF, RJ12.

Kopplade in SlimmeLezern med kabeln som kom med. Inga problem.. 5V fanns, den fick ström, fick kontakt med mitt WIFI och fick igång allt. Men jag fick inte ut några värden!

Och när man tittar närmare så ska ju SlimmeLezern prata protokoll "DSMR 5" men så mycket läste jag inte på och kollade vad min Elmätare pratade för något...

Men är det så jäkla tråkigt att min elmätare nu pratar annat språk än detta DSMR? För än så länge har jag inte fått ut några värden. Och dom som då fått den att fungera här i Sverige med SlimmeLezer har väl annan mätare då som pratar "rätt" språk... bleh!

Uppskattar all hjälp :)

M mbqmbq skrev:
Då har jag fått snurr på RaspberryPI med Domoticz (med USBkabel från AliExpress). Nu är det bara att få den att skicka MQTT till Home Assistant (vet inte om jag kommer köra via NodeRed eller ej).

[bild]
Vilken kabel köpte du? Jag köpte en FTDI-kabel (RJ12->USB) på chans, men får inte ut nåt. Jag byglade pinne 1 & 2 med hjälp av en rj12-splitter. Behövde du pull-up för signalen?

G
S skracke skrev:
Hej!

Jag har en Aidon 6534 med kommunikationsmodul 6442SE som jag har kopplat ihop med en SlimmeLezer+ (beställde den från denna sida: [länk]).
Min elnätsleverantör är Härjeåns och lika som Tekniska verken så så skickar denna mätare ut meddelandet från HAN-porten (rj12) via en HDLC frame.
Efter en del strul och letande på nätet har jag äntligen fått allt att fungera med Erik Forsbergs kod: [länk]

För att koden ska fungera har jag ändrat följande i p1reader.h:
  • till
  • Alla förekomster av till
  • Alla förekomster av till
I filen p1reader.yaml har jag ändrat pinnarna för seriekommunikationen:
  • till
  • till
Va är det jag läser, har du en lösning! Har också samma Aidon och köpte en SlimmeLezer plus i tron att det bara var Plug And Play... så var det ju inte :)

Men jag är inte så bra på kodande, men du råkar inte ha en färdig kod att använda? Kan ju göra ett försök att göra dom ändringarna du beskriver och se hur det går :)

Men jag behöver lite hjälp med att få in detta i min SlimmeLezer.
Jag har installerat ESP Home på datorn..
Det står "Clone the repository and update the p1reader.yaml" men var gör jag detta?
När jag längre ner ska skriva esphone p1reader.yaml run så måste jag väl lagt denna fil någonstans?
Och var kommer koden i p1reader.h in? Var ändrar jag den? Laddar jag ner den filen också och lägger någonstans på datorn?

Redigerat:
Det beror på att Energiföretagen har släppt en rekommendation som gör avvikelser mot standarden. För att det skall funka måste din leverantör göra anpassningar mot Energiföretagens ändringar av standarden.

G Gjutjärn skrev:
Jag hoppar in i ämnet lite som en ninja. Har tjötat på mitt elbolag att få en ny mätare med HAN (eller P1 eller vad alla kallar det, är väl samma sak?) och nu fick jag det!!

Blev en Aidon 6534.
Och då jag lite tidigare fick tips om en dongel som kan kopplas in i HAN porten för att plocka ut info om förbrukning till min Home Assistant så gick jag och köpte mig en SlimmeLezer plus:
[länk]

Tänkte inte mer på det.. i min värld så är de där med Han/P1 universellt språk så länge man har koll på om det RJ 45 eller 12.. och denna mätaren är ju RJ12, står på uttaget: Aidon 6442 S RF, RJ12.

Kopplade in SlimmeLezern med kabeln som kom med. Inga problem.. 5V fanns, den fick ström, fick kontakt med mitt WIFI och fick igång allt. Men jag fick inte ut några värden!

Och när man tittar närmare så ska ju SlimmeLezern prata protokoll "DSMR 5" men så mycket läste jag inte på och kollade vad min Elmätare pratade för något...

Men är det så jäkla tråkigt att min elmätare nu pratar annat språk än detta DSMR? För än så länge har jag inte fått ut några värden. Och dom som då fått den att fungera här i Sverige med SlimmeLezer har väl annan mätare då som pratar "rätt" språk... bleh!

Uppskattar all hjälp :)

G
Tjoho! Fick det att fungera!
Följde @skracke's instruktioner.
Fick dock ändra .yaml koden name till slimmelezer samt board till d1_mini efter tips på HA forumet.
Hur som helst, allt fungerar! Kan dock inte surfa in på enheten vilket jag kunde innan direkt på IP numret... men är väl inga stora bekymmer!

G Gjutjärn skrev:
Tjoho! Fick det att fungera!
Följde @skracke's instruktioner.
Fick dock ändra .yaml koden name till slimmelezer samt board till d1_mini efter tips på HA forumet.
Hur som helst, allt fungerar! Kan dock inte surfa in på enheten vilket jag kunde innan direkt på IP numret... men är väl inga stora bekymmer!
När jag använde namnet slimmelezer i ESPHome så verkade det göra att det blev nån form av intern krock som gjorde att man tappade kontakten med mätaren efter varje omstart av Home Assistant. Jag tror det beror på att det finns nått internt i ESPHome som krockar med just namnet slimmelezer.

G
S skracke skrev:
När jag använde namnet slimmelezer i ESPHome så verkade det göra att det blev nån form av intern krock som gjorde att man tappade kontakten med mätaren efter varje omstart av Home Assistant. Jag tror det beror på att det finns nått internt i ESPHome som krockar med just namnet slimmelezer.
Jaha ok! Han på forumet menade på OTA update skulle faila annars. Vet inte, har inte haft problem än.

Just det, jag lade till i yaml filen:

web_server:
port: 80

Så kan man surfa in på ip adressen.

Har du förresten testat ändra sensorn Cumlative Active Import?

Den var ju innan i Yaml filen:

- name: "Cumulative Active Import"
unit_of_measurement: kWh
accuracy_decimals: 3

Och så kör man detta istället:

state_class: total_increasing
device_class: energy

Då borde man kunna köra sensorn i HA's interna energiövervakning?

Redigerat:
G
G Gjutjärn skrev:
Jaha ok! Han på forumet menade på OTA update skulle faila annars. Vet inte, har inte haft problem än.

Just det, jag lade till i yaml filen:

web_server:
port: 80

Så kan man surfa in på ip adressen.

Har du förresten testat ändra sensorn Cumlative Active Import?

Den var ju innan i Yaml filen:

Och så kör man detta istället:

state_class: total_increasing
device_class: energy

Då borde man kunna köra sensorn i HA's interna energiövervakning?
Eller Cumulative Active Import är ju aktuell kWh.. är det kanske aktuel effekt man ska köra in där? Alltså sensorn momentary_active_import ?

Kan man nu med nyare esphome mjukvara (uart inverted true) skippa transistor?
d1-mini-pro:
3.3V(16) i serie med 1kohm till RX(2) och P1:5.

cagger cagger skrev:
Kan man nu med nyare esphome mjukvara (uart inverted true) skippa transistor?
d1-mini-pro:
3.3V(16) i serie med 1kohm till RX(2) och P1:5.
Japp det funkar. Du kan även nyttja intern pullup och skippa externa komponenter helt.

• Gilla
kalvdans och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.