H HiFidanne1979 skrev:
Hej,
Har problem med inläsning av alla sensorvärden från HAN porten.
Har följande setup:
-Landis&Gyr E360LTE mätare.
-Kör ESPHOME via Home Assistant
-Kört både med WemosD1 samt testat ESP32 board.(samma problem)
-Kopplat både direkt till RX(med inverterad ingång) samt via transistor utan inverterad ingång.
-CRC check=pass varje gång.

Problemet jag har är att alla värden inte uppdateras varje gång var 10sekund. Tittar jag i logfilen så saknas ofta sensorvärdena för dom senaste mätvärden för Spänning & Ström i bland kan det ta upp till 40minuter innan ett strömvärde uppdateras. Momentana effekt uppdateras var 10sec utan problem..se nedan skärmdump på logfilen
[bild]

[bild]


Någon annan som stött på samma problem?
Ja, nu körde jag min egen programvara, men den hade problem med att den inte hann processa alla värden när man körde strängfunktioner i C++ (som kopierar data sjukt mycket) och pga att stacken inte gillar överlast. Jag filtrerade därför ut det viktigaste i koden och skickade bara detta och då fungerar det.

Men om du kör andras mjukvara så är det svårt att lösa detta. Om det nu är samma problem.
 
Har sen ett tag tillbaka ny mätare från Eon : Landis+Gyr Modell: E360 F3_100 .
Har provat en massa olika program och kopplingar till olika esphome configurationer den som jag fick att funka är denna https://raw.githubusercontent.com/d.../assets/esp8266_p1meter_bb_PoweredByMeter.png
och använde mig av
https://github.com/psvanstrom/espho...9c_JHYoYLl8SRftJAakEbwDFMUXqi9CVfCF-fUfia-kSc som kod. Första natten fick jag kontakt dagen efter var den bruten startade då om min d1 mini och det funkade i ca 24h sen var jag tvungen att dra om kablarna efter det funkade det inte alls, provade då att starta om elmätaren och det funkade direkt dock bara i några timmar startade om elmätaren och det funkade i någon timme igen sen ingen data.

Jag har kontakt med min d1mini via home asistent och via esphome debug men får ingen data kör jag en "stor" debug så ser jag att den försöker få ut någon data kan det vara så att det är problem med min elmätare.
 
J Jsson83 skrev:
Då har vi fått bekräftat att Landis+Gyr har en bugg i sin firmware på deras E360 mätare gällande porten. Efter ett tag slutar mätaren skicka ut data på porten och måste då startas om, men sedan slutar den fungera efter ett tag igen.

Det jobbas på en ny firmware men de kan inte säga när den finns på plats, eller när den kan levereras ut till mätarna.
Någon tidigare i tråden tror jag har fått ny firmware som löste det, men vet inte om det bara var en test och inte en stor utrullning till alla mätre. Min kollega kom de ut och bytte hela mätaren hos (igen) för att få igång det. Så det är/har varit känt fel att deras mätare slutar leverera data. Vet faktiskt inte om det är löst då jag inte kopplat upp mig mot min ännu.
 
LudvigLindell
Är det någon som fått slimmelezer+ att fungera med aidon 6534 senaste uppdatering?

Den ger "invalid identification string" vid första raden av meddelandet.
/ADN9 6534
Om jag fattar rätt så förväntar den sig en 5a där 9an är och ger därmed felet.
 
Har en Landis+Gyr E60 och köpte denna för att prova
https://www.homewizard.com/p1-meter/

Man följer instruktionerna och kopplar in dongeln mha app i mobilen för att konfa upp dongeln så den går på ens wifi.

Sen kan man antingen använda appen (och ev betala 10kr/mån för att få se 3fas i appen) eller skicka en "Http get" till
<dongelns ip>/api/v1/data

Kör idag inte med HA utan med Hubitat och till Hubitat finns en drivare
https://raw.githubusercontent.com/Fanman76/Hubitat/master/HomewizardP1/hwp1_driver.groovy

Dock måste ändra
power
till
active_power_w
då de verkar ha ändrat namnet i nuvarande version av dongeln

Då får man ut dessa värden
"smr_version":22,
"meter_model":"LGF5E360",
"wifi_ssid":"ditt-wifi-namn",
"wifi_strength":74,
"total_power_import_t1_kwh":12743.14,
"total_power_import_t2_kwh":null,
"total_power_export_t1_kwh":7528.524,
"total_power_export_t2_kwh":null,
"active_power_w":-49,
"active_power_l1_w":48,
"active_power_l2_w":-131,
"active_power_l3_w":34,
"total_gas_m3":null,
"gas_timestamp":null

Det är ju inte alla värden som man kan få ut från HAN-porten , men de duger fint.
Har inte kollat på hur snabbt man kan få ut uppdateringar från den än.
 
  • Gilla
jonasjonas
  • Laddar…
LudvigLindell LudvigLindell skrev:
/ADN9 6534
Om jag fattar rätt så förväntar den sig en 5a där 9an är och ger därmed felet.
Nej, det har ingenting med det att göra. Dels kan tillverkarna sätta vilka benämningar de vill, dels har en uppdaterad AIDON fortfarande ADN9.

Det är troligt att nätägaren inte lyckats uppdatera mätaren, eller inte fått till rätt push-profil, så den fortfarande skickar ut en HDLC-frame istället för ASCII. Då kommer det hexadecimala värden som din läsare kräks på, direkt EFTER den korrekta ID-raden.

Föreslår att du går en rond till med nätägaren, och ber dem verifiera att de har senaste firmware i mätaren, OCH att den är inställd på "ASCII-baserat protokolläge D enligt 62056-21" eller "HAN-P1-ASCII"


"3.4 Dataformat enligt IEC62056-21 HAN-data skickas i ASCII-format enligt protokolläge D vid en fast överföringshastighet på 115 200.

/ADN9 Ident CR LF CR LF Data ! CRLF. "


https://www.bjerke-energi.se/wp-content/uploads/2021/09/Aidon-RJ12.pdf

(Notera att denna version av pdf inte helt stämmer ändå, mätaren verkar sända ID i ASCII före en HDLC-ram, och det finns ingen chcksumma med i deras exempel, vilket det gör i verkligheten, men för ditt problem har det ingen betydelse.)

Här är exempel, först på HDLC (från AIDONs pdf), Svensk Branschrek ver 1.2

Skärmdump av dokument med exempel på skickade data från en Aidon energimätare, inklusive hexadecimala värden.

Och detta nedan skickar min uppdaterade ut, Svensk Branschrek ver 2.0

/ADN9 6534
0-0:1.0.0(220515212920W)
1-0:1.8.0(00012154.212*kWh)
1-0:2.8.0(00000000.000*kWh)
1-0:3.8.0(00000244.863*kVArh)
1-0:4.8.0(00000226.391*kVArh)
1-0:1.7.0(0002.792*kW)
1-0:2.7.0(0000.000*kW)
1-0:3.7.0(0000.601*kVAr)
1-0:4.7.0(0000.000*kVAr)
1-0:21.7.0(0000.809*kW)
1-0:22.7.0(0000.000*kW)
1-0:41.7.0(0001.177*kW)
1-0:42.7.0(0000.000*kW)
1-0:61.7.0(0000.807*kW)
1-0:62.7.0(0000.000*kW)
1-0:23.7.0(0000.235*kVAr)
1-0:24.7.0(0000.000*kVAr)
1-0:43.7.0(0000.000*kVAr)
1-0:44.7.0(0000.207*kVAr)
1-0:63.7.0(0000.556*kVAr)
1-0:64.7.0(0000.000*kVAr)
1-0:32.7.0(234.9*V)
1-0:52.7.0(236.4*V)
1-0:72.7.0(235.8*V)
1-0:31.7.0(003.5*A)
1-0:51.7.0(005.0*A)
1-0:71.7.0(004.1*A)
!4D2A
 
Fick en ny elmätare installerad av Falu Energi & Vatten i våras, det verkar vara en Kamstrup Omnipower som i dagsläget inte har någon HAN-modul installerad.

Har jag förstått det rätt att Kamstrup Omnipower inte ger tillräckligt med spänning och ström i porten för att man ska kunna driva något utan extern strömförsörjning eller har jag missförstått det? Elskåpet är placerat utomhus bakom garaget och det finns inget eluttag eller liknande som kan ge strömförsörjning.

Vilka alternativ har jag om jag inte vill bygga ihop något själv och inte heller kan ge någon extra strömförsörjning, är det kört då? I så fall lutar det åt att jag skaffar en batteridriven sensor som läser av dioden som blinkar även om jag hellre hade kunnat ta ut det direkt.
 
M M_H skrev:
Har jag förstått det rätt att Kamstrup Omnipower inte ger tillräckligt med spänning och ström i porten för att man ska kunna driva något utan extern strömförsörjning eller har jag missförstått det? Elskåpet är placerat utomhus bakom garaget och det finns inget eluttag eller liknande som kan ge strömförsörjning.
Du har förstått det helt rätt, Omnipower har ingen strömförsörjning alls i HAN-porten.

Är du riktigt vetgirig så kan en elektriker förmodligen montera ett eluttag och en personskyddsbrytare i elskåpet (förutsatt att det finns plats i skåpet).
 
Jag har en Aidon 6534 med kommunikationsmodul 6442SE. Är verkligen nybörjare när det kommer till elektronik och programmering. Men med hjälp av en ESP8266 och psvanstrom/esphome-p1reader får jag nu in den datan jag behöver i HA.

Känns som jag hade lite tur att det bara fungerade direkt :)
Har Bjärke Energi som elnätsleverantör.
 
M M_H skrev:
Fick en ny elmätare installerad av Falu Energi & Vatten i våras, det verkar vara en Kamstrup Omnipower som i dagsläget inte har någon HAN-modul installerad.

Har jag förstått det rätt att Kamstrup Omnipower inte ger tillräckligt med spänning och ström i porten för att man ska kunna driva något utan extern strömförsörjning eller har jag missförstått det? Elskåpet är placerat utomhus bakom garaget och det finns inget eluttag eller liknande som kan ge strömförsörjning.

Vilka alternativ har jag om jag inte vill bygga ihop något själv och inte heller kan ge någon extra strömförsörjning, är det kört då? I så fall lutar det åt att jag skaffar en batteridriven sensor som läser av dioden som blinkar även om jag hellre hade kunnat ta ut det direkt.

Jag har samma mätare och bolag som dig. Jag köpte en sån här och det enda du behöver göra är att slå FEV en signal och be dem öppna HAN-porten. Ingen extern strömkälla behövs.

https://lectronz.com/products/pow-k-han-port-reader-for-kamstrup-meters
 
  • Gilla
M_H och 1 till
  • Laddar…
Min HAN-mätare hade börjat hänga sig och jag började felsöka den. Till slut kom jag fram till att det var minnesfel i den (ibland fick jag fel på MD5 när jag laddade upp ny mjukvara). Så det var bara att byta till en ny NodeMCU-mini D1 och försöka med den. Då vägrade den att ladda in kod överhuvudtaget. Hade inga fler med olödda pinnar och jag hade råkat spegelvänd denna, så jag fick löda loss trådarna från min gamla elmätare (blink-räknare). Den fungerade direkt.

Beställde därefter hem ytterligare två reserv-CPUer från Kina. Totalt 53kr med frakt... :thinking:
...det är verkligen alldeles för billigt...
 
Hej på er,

Jag ansluter till tråden. Det är några saker jag inte förstår kring vår mätare som ni kanske fattar.

Vi har en Aidon 6534. Jag har också förstått att det är en sak, med en slags modul som är något annat. Detta annat är där en bör kunna finna en HAN-port. Vår modul är då en Aiodon 6483SE RF500. Vår mätare saknar uppenbar HAN-port, men jag har förstått av en norsk manual att den har några stift som med hjälp av en slags adapter (jag inte kan hitta) kan erbjuda en sådan. Se bild 3.

Denna lilla adapter ser för mig ut som en enkel sladd som blir till en RJ12-kontakt. Betyder inte då detta att jag skulle kunna skippa en sådan adapter och koppla sladdar direkt till en ESP8266 från stiften
?
Måste jag egentligen ha något annat för att kunna mäta förbrukningen?

Vad är det jag missar, om något?

Jag kör för övrigt Home Assistant med en drös med diverse prylar, och har nu börjat så smått med esphome.
 
  • Instruktionsmanual för HAN-adapter från Aidon visar bilder på en adapterkabel och anslutning till en energimätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel Holm2 skrev:
Hej på er,

Jag ansluter till tråden. Det är några saker jag inte förstår kring vår mätare som ni kanske fattar.

Vi har en Aidon 6534. Jag har också förstått att det är en sak, med en slags modul som är något annat. Detta annat är där en bör kunna finna en HAN-port. Vår modul är då en Aiodon 6483SE RF500. Vår mätare saknar uppenbar HAN-port, men jag har förstått av en norsk manual att den har några stift som med hjälp av en slags adapter (jag inte kan hitta) kan erbjuda en sådan. Se bild 3.

Denna lilla adapter ser för mig ut som en enkel sladd som blir till en RJ12-kontakt. Betyder inte då detta att jag skulle kunna skippa en sådan adapter och koppla sladdar direkt till en ESP8266 från stiften
?
Måste jag egentligen ha något annat för att kunna mäta förbrukningen?

Vad är det jag missar, om något?

Jag kör för övrigt Home Assistant med en drös med diverse prylar, och har nu börjat så smått med esphome.
För att enbart mäta förbrukning så går det bra att bygga en blinkräknare (exempelvis med esphome). Till detta behövs en ESP, en resistor och ett fotomotstånd. Välj resistor utifrån fotomotståndets resistans och läs via dennanaloga porten på ESPn (mellan resistor och fotoresistorn som är kopplade i serie från 3,3V och gnd).

Tejpa fast fotoresistorn över blinkljuset på elmätaren så att inget ljus läcker in och räkna övergångar mellan mörkt och ljust. Klart.
 
  • Gilla
J_Da
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För att enbart mäta förbrukning så går det bra att bygga en blinkräknare (exempelvis med esphome). Till detta behövs en ESP, en resistor och ett fotomotstånd. Välj resistor utifrån fotomotståndets resistans och läs via dennanaloga porten på ESPn (mellan resistor och fotoresistorn som är kopplade i serie från 3,3V och gnd).

Tejpa fast fotoresistorn över blinkljuset på elmätaren så att inget ljus läcker in och räkna övergångar mellan mörkt och ljust. Klart.
Tack för svar. Jag har tänkt att det kanske får bli vägen. Hade dock helst inte haft kablar synliga men det är ju ändå helt klart genomförbart.
 
D Daniel Holm2 skrev:
Tack för svar. Jag har tänkt att det kanske får bli vägen. Hade dock helst inte haft kablar synliga men det är ju ändå helt klart genomförbart.
Jag hade under några år två telefontrådar (vit och gul mot beige fasad) och inte ens frugan klagade. All elektronik satt dock i tvättstugan, det var två trådar ut till fotoresistorn bara.
 
  • Gilla
Daniel Holm2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.