483 488 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Funderat på detta sedan home assistant släppte sin satsning på energimätning. De släppte ju detaljer till något de kallade för Glow.
Men nu får jag modulen utbytt till en med HAN RJ12 så det blir den vägen ändå
Men nu får jag modulen utbytt till en med HAN RJ12 så det blir den vägen ändå
Hej,
Jag har nu laborerat med att få in värderna från min Landis Gyr E360 till Homeassistant i flera dagar dock utan lyckat resultat.
Kopplingen mellan HA och esp får jag att fungera och entiteterna laddas osv men värderna uppdateras ej, i värsta fall förblir dom okända.
Jag har använt mig av både p1reader samt p1mini från github som jag sedan flashat min Wemos D1 Mini 4.0 med, dock får jag det inte att rapportera. P1mini konfigurationen har jag fått att rapportera värden 1 gång direkt efter att jag brutit spänningen och sedan startat upp mätaren igen.
Och ja HAN porten är aktiverad i EON portalen
Jag har väl till att börja med egentligen 2 frågor om någon vänlig själ kunde svara på dessa:
1. @endor2 när du säger att du mätte TX från mätaren och fick 0.3V utslag på multimetern när den skickade telegram, gav den då denna signal utan att du spänningssatte "Pin 2 DATA REQUEST" på mätaren?
2. Jag är ny inom esphome så ni får ursäkta om jag är lite rookie men när jag flashat färdigt min d1 mini i cmd så kan jag inte läsa ut något från loggen, iaf inte i klartext.. Se bild nedan.. varför blir det så?
/Robin
Jag har nu laborerat med att få in värderna från min Landis Gyr E360 till Homeassistant i flera dagar dock utan lyckat resultat.
Kopplingen mellan HA och esp får jag att fungera och entiteterna laddas osv men värderna uppdateras ej, i värsta fall förblir dom okända.
Jag har använt mig av både p1reader samt p1mini från github som jag sedan flashat min Wemos D1 Mini 4.0 med, dock får jag det inte att rapportera. P1mini konfigurationen har jag fått att rapportera värden 1 gång direkt efter att jag brutit spänningen och sedan startat upp mätaren igen.
Jag har väl till att börja med egentligen 2 frågor om någon vänlig själ kunde svara på dessa:
1. @endor2 när du säger att du mätte TX från mätaren och fick 0.3V utslag på multimetern när den skickade telegram, gav den då denna signal utan att du spänningssatte "Pin 2 DATA REQUEST" på mätaren?
2. Jag är ny inom esphome så ni får ursäkta om jag är lite rookie men när jag flashat färdigt min d1 mini i cmd så kan jag inte läsa ut något från loggen, iaf inte i klartext.. Se bild nedan.. varför blir det så?
/Robin
Det ser ut som att du behöver invertera bitarna.R Rockarn skrev:Hej,
2. Jag är ny inom esphome så ni får ursäkta om jag är lite rookie men när jag flashat färdigt min d1 mini i cmd så kan jag inte läsa ut något från loggen, iaf inte i klartext.. Se bild nedan.. varför blir det så?[bild]
/Robin
Softserial är ett serieportsbibliotek för de pinnar som inte har inbyggd serieport. Jag använde elektronik för att invertera signalen när jag byggde mitt kort, sedan insåg jag att signalen då var inverterad. Jag lödde då över en tråd till en annan pinne och testade biblioteket softserial på denna. Samma resultat. Jag tänkte då att jag skulle gå in i biblioteket och koda om så att nollor blev ettor och vice versa. Men när jag började läsa koden så insåg jag att det redan fanns en flagga när man sätter upp 115200 baud för att kunna invertera signalen, så det blev att ändra denna från false till true och då fungerade min kod helt plötsligt.R Rockarn skrev:
Okej, men detta är koden jag använde mig av, och den är väl ändå redan inverterad? Eller var menar du att man ska ändra inverteringen i koden?pacman42 skrev:Softserial är ett serieportsbibliotek för de pinnar som inte har inbyggd serieport. Jag använde elektronik för att invertera signalen när jag byggde mitt kort, sedan insåg jag att signalen då var inverterad. Jag lödde då över en tråd till en annan pinne och testade biblioteket softserial på denna. Samma resultat. Jag tänkte då att jag skulle gå in i biblioteket och koda om så att nollor blev ettor och vice versa. Men när jag började läsa koden så insåg jag att det redan fanns en flagga när man sätter upp 115200 baud för att kunna invertera signalen, så det blev att ändra denna från false till true och då fungerade min kod helt plötsligt.
https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini
Du verkar ha koll på detta med esphome, du vet inte varför loggningen blir så konstig i cmd? Tänker mig att man kan finna något intressant där.. borde väl ändå stå mer i klartext om du förstår vad jag menar?
Jag har noll koll på ESPHOME, men jag har programmerat många ESP8266r med Arduinos ramverk.R Rockarn skrev:Okej, men detta är koden jag använde mig av, och den är väl ändå redan inverterad? Eller var menar du att man ska ändra inverteringen i koden?
[länk]
Du verkar ha koll på detta med esphome, du vet inte varför loggningen blir så konstig i cmd? Tänker mig att man kan finna något intressant där.. borde väl ändå stå mer i klartext om du förstår vad jag menar?
Om du provar att skriva INPUT_PULLUP istället för INPUT_PULLDOWN där det står det så tror jag att du har löst ditt problem. Det bör invertera inkommande signal.
Jag har en Raspberry Pi Zero W över som jag vill använda på det sätt du beskriver men är osäker om det fungerar med min elmätare som är en Kamstrup Omnipower och inte en Kaifa. Vilken mätare har du? Om inte en Kamstrup Omnipower, vet du om samma tutorial fungerar för en sådan?A AHedlund skrev:
Vad har du för HAN-modul till din mätare? För att guiden skall fungera måste du ha en modul med RJ45-uttag (8 pinnar, norsk standard), inte RJ12 (6 pinnar, svensk/holländsk standard).V Vilhelm_ skrev:
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Den interne pullup i en ESP8266 er nok for svak for dette (ca 30 kohm). Om du vil gjøre pull til 3,3V bør du bruke en separat 3k resistor.pacman42 skrev:
Jag har en Kamstrup HAN-P1 som har RJ12 tyvärr, därmed är jag nog rökt:zarkov skrev:
https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/modules/han-p1
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Datasignalet ligger på 6-pins konnektoren som HAN-P! modulen plugges inn i.V Vilhelm_ skrev:
Du finner pinout for den konnektoren for eksempel her: https://github.com/ArnieO/SmartMeterDocumentation