483 534 läst · 1 879 svar
484k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Tack för tipset. Vet du om uppdateringen kommer att tryckas ut automatiskt?M m26872 skrev:@zarkov
Enligt Varberg Energi så ska det eventuellt komma en uppdatering från Kamstrup nu i november. Jag tröttnade dock på att vänta och skrev istället en egen kod till min gamla Arduino Mega med Ethernet. Ingen snygg kodning, men funkar för husbehov och för stunden. Om någon annan vill ha nytta av den så finns den här:
[länk]
Hej igen!
Nån som vet hur man gör för att lägga in en mätare/sensor för att mäta förbrukning per dag?
Nån som vet hur man gör för att lägga in en mätare/sensor för att mäta förbrukning per dag?
bortek skrev:
nu är i och sig inläggena gamla men jag kollade hemsidan om tech4u Blue ligger. Av den nederländska texten (som jag kam läsa eftersom jag bori Belgien) framgår att data lagras lokalt ibapparaten, inget nätverk behövs. Apparna för android och ios är gratis. Överföring sker mer bluetooth.S Stingh skrev:
Protokoll är NL, BEvoch Lux så det är osäkert om det funkar i Sverige. För övrigt finns inga tillgängliga att köpa.
Bluetooth är en nackdel. Frågan är hur lång förlängningssladd för RJ11 kontakten man kan ha.
Förutsatt att du har Home assistant igång samt mätare av förbrukning som en sensor, klickar du in på Konfiguration, sedan kontrollpaneler. Där finns det en sådan panel för energi. Klicka dig in via blixten försatt konfigurera. Du får då lägga till vilka sensorer du har för att mäta förbrukning. Efter en liten stund dyker de upp på panelen för energi som ligger i menyn till vänster.Jesper Max skrev:
Här kan du läsa mer https://www.home-assistant.io/blog/2021/08/04/home-energy-management/
Får inte upp entiteterna för mätaren i energi panelen. Hmmm. Jag har dom i lovelace dock :/D Daniel Holm2 skrev:Förutsatt att du har Home assistant igång samt mätare av förbrukning som en sensor, klickar du in på Konfiguration, sedan kontrollpaneler. Där finns det en sådan panel för energi. Klicka dig in via blixten försatt konfigurera. Du får då lägga till vilka sensorer du har för att mäta förbrukning. Efter en liten stund dyker de upp på panelen för energi som ligger i menyn till vänster.
Här kan du läsa mer [länk]
Se här https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/Jesper Max skrev:
Om du har en äldre installation av HA kanske inte recorder är aktiverad i din config.yaml. Lägg då belt enkelt till "recorder:" enligt länken i din config. Har du historik för något alls i din HA?