M m26872 skrev:
@zarkov
Enligt Varberg Energi så ska det eventuellt komma en uppdatering från Kamstrup nu i november. Jag tröttnade dock på att vänta och skrev istället en egen kod till min gamla Arduino Mega med Ethernet. Ingen snygg kodning, men funkar för husbehov och för stunden. Om någon annan vill ha nytta av den så finns den här:
[länk]
Tack för tipset. Vet du om uppdateringen kommer att tryckas ut automatiskt?

zarkov zarkov skrev:
Tack för tipset. Vet du om uppdateringen kommer att tryckas ut automatiskt?
Nej, men det hoppas jag inte för då skulle fungerande setups såsom min att sluta fungera.

Hej igen!

Nån som vet hur man gör för att lägga in en mätare/sensor för att mäta förbrukning per dag?

bortek bortek skrev:
Ja vi ska inte hetsa upp oss här. :) Den har sina fördelar och det är roligt att göra saker själv.
S Stingh skrev:
Så omständigt när man på ett enkelt sätt kan få det till mobilen historiskt sparat.
Vad är det för förde med din lösning

Så omständigt när man på ett enkelt sätt kan få data till mobilen och även historisk data.
Vad är det för fördel med din lösning?
nu är i och sig inläggena gamla men jag kollade hemsidan om tech4u Blue ligger. Av den nederländska texten (som jag kam läsa eftersom jag bori Belgien) framgår att data lagras lokalt ibapparaten, inget nätverk behövs. Apparna för android och ios är gratis. Överföring sker mer bluetooth.
Protokoll är NL, BEvoch Lux så det är osäkert om det funkar i Sverige. För övrigt finns inga tillgängliga att köpa.
Bluetooth är en nackdel. Frågan är hur lång förlängningssladd för RJ11 kontakten man kan ha.

Jesper Max Jesper Max skrev:
Hej igen!

Nån som vet hur man gör för att lägga in en mätare/sensor för att mäta förbrukning per dag?
Det är en medföljande funktion i Home assistant. Kan se såväl från timma till timma som dag, vecka och månad.

D Daniel Holm2 skrev:
Det är en medföljande funktion i Home assistant. Kan se såväl från timma till timma som dag, vecka och månad.
Hej!

Hur hittar jag den funktionen?

/Jesper

Hej!

Hur hittar jag den funktionen?

/Jesper
Förutsatt att du har Home assistant igång samt mätare av förbrukning som en sensor, klickar du in på Konfiguration, sedan kontrollpaneler. Där finns det en sådan panel för energi. Klicka dig in via blixten försatt konfigurera. Du får då lägga till vilka sensorer du har för att mäta förbrukning. Efter en liten stund dyker de upp på panelen för energi som ligger i menyn till vänster.
Här kan du läsa mer https://www.home-assistant.io/blog/2021/08/04/home-energy-management/

D Daniel Holm2 skrev:
Förutsatt att du har Home assistant igång samt mätare av förbrukning som en sensor, klickar du in på Konfiguration, sedan kontrollpaneler. Där finns det en sådan panel för energi. Klicka dig in via blixten försatt konfigurera. Du får då lägga till vilka sensorer du har för att mäta förbrukning. Efter en liten stund dyker de upp på panelen för energi som ligger i menyn till vänster.
Här kan du läsa mer [länk]
Får inte upp entiteterna för mätaren i energi panelen. Hmmm. Jag har dom i lovelace dock :/

Får inte upp entiteterna för mätaren i energi panelen. Hmmm. Jag har dom i lovelace dock :/
Det behöver tillhöra domänen sensor. Dvs. att entiteten heter tex. "sensor.p1reader". Hur har du fått in entiteten i HA?

D Daniel Holm2 skrev:
Det behöver tillhöra domänen sensor. Dvs. att entiteten heter tex. "sensor.p1reader". Hur har du fått in entiteten i HA?
jag har dom som entiteter men år inte upp dom i rulllisten i energy

M
jag har dom som entiteter men år inte upp dom i rulllisten i energy
För att få upp dem så måste deras värden sparas med Recordern. Har du definierat själv vad som skall sparas i den?

M moonsire skrev:
För att få upp dem så måste deras värden sparas med Recordern. Har du definierat själv vad som skall sparas i den?
Hmmm, vad är Recorden?

Hmmm, vad är Recorden?
Se här https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/

Om du har en äldre installation av HA kanske inte recorder är aktiverad i din config.yaml. Lägg då belt enkelt till "recorder:" enligt länken i din config. Har du historik för något alls i din HA?

D Daniel Holm2 skrev:
Se här [länk]

Om du har en äldre installation av HA kanske inte recorder är aktiverad i din config.yaml. Lägg då belt enkelt till "recorder:" enligt länken i din config. Har du historik för något alls i din HA?
Min HA är helt nyinstallerad, är lite newbie på detta

Min HA är helt nyinstallerad, är lite newbie på detta
Då bör recorder vara aktiverat och så även att du har historik för andra entiteter. Ifall du kikar på din entitet för förbrukning, visas då en historisk graf?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.