P paralun skrev:
Jo men Göteborg Energi använder ju en nyare mätare från Kamstrup, Omnia
[länk]
Har inte tid att kolla detaljerna.
Stämmer det och de anger också att de följer DSMR 5.02 och andra aktuella rekommendationer. Ingenting om att de faktiskt följer P1 Companion, som bl.a är aktiv spänningsmatning.

För övrigt petade jag in P1mini i D1 mini:n. Det är en ”fork” av P1-reader och nyttjar de interna komponenterna istället för att ha externa komponenter (felkällor).

Hand håller elektronikmodul med skärm, nätverkskontakt, trådar lödda till kontaktstycke. Teknikexperiment eller utbildningsprojekt.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Har du testat att plocka ut din ESPmoch mäta med låg last (bara en resistor)?

I tråden kan du läsa om mina bekymmer med överlast som gör att Aidonmätaren stänger av. Det kan ta uppåt en kvart innan den kommer igång igen. Jag har 0,8V på den när den är avstängd...
Kollar detta också. 3,5V får jag oavsett belastning eller obelastat
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Göteborg Energi använder i alla fall den version av Kamstrup Omnia e-meter som har +5V på P1-porten.

Text med modellnummer och typgodkännande för en Kamstrup OMNIA elmätare, rött cirkelmarkerat område kring sifforna "20".

Instruktioner för beställning av trefas elmätare, OMNIA®, med/utan +5V effektutgång.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kollar detta också. 3,5V får jag oavsett belastning eller obelastat
3,5 V med litt belastning fremstår som virkelig underlig. Kan det være en feil på elmätaren?
 
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
3,5 V med litt belastning fremstår som virkelig underlig. Kan det være en feil på elmätaren?
Förhoppningsvis. Det fungerar med extern 5V, i detta fallet en vanlig mobilladdare. Det känns dock inte bra att ha två konkurrerande matningar och jag är mån av att ha mätaren galvaniskt åtskild.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det var ju iofs 11b jag tyckte var dålig...I högpresterande nätverk bör man stänga av 11b för att inte störa de snabbare protokollen (mgmt frames och trafik stjäl air-time).

11n är dels snabbare och då blir paketen kortare i tid och färre milliampere i snitt. (Mindre energi per paket)
11n anses bättre och tillförlitligare (jag har iofs ingen erfarenhet av om det är sant för IoT).
(Nån förutspådde 11b som bäst för IoT för att det är enklare HW i chippet och 11n som för komplicerad att implementera i IoT chip).

Om mottagningen är dålig kan 11n köra en lägre hastighet, man behöver inte växla ner till långsammare 11b standarden.
Hade något minne av att 11b hos en ESP8266 skulle dra 200mA men mindes lite fel. Se tabell nedan.

[bild]

[bild]

[länk]
Jag har ju satt min på G och i tabellen ser det ut som att man då kommer ner på 56 mA för ESP power, det är ju bra. Sen har jag dessutom lagt till delay(1) i loop() som begränsar antalet WiFi anrop under idle drift.

Underligt nog har det fungerat felfritt under dryga 2 veckor när jag varit i USA, men nu när jag kommit hem har den börjat trassla igen och startar om hela tiden, fast först 30 timmar efter hemkomsten. Har provat att power-cycla men det hjälper inte...
Suck, varför kan såna här grejor inte bara fortsätta att fungera?
Min anläggning ute på landet (använder samma ESP-design) med Vattenfall rullar på obehindrat däremot. Där är det Vattenfall och hemma Eon...
 
B Bo Berglund skrev:
Jag har ju satt min på G och i tabellen ser det ut som att man då kommer ner på 56 mA för ESP power, det är ju bra. Sen har jag dessutom lagt till delay(1) i loop() som begränsar antalet WiFi anrop under idle drift.

Underligt nog har det fungerat felfritt under dryga 2 veckor när jag varit i USA, men nu när jag kommit hem har den börjat trassla igen och startar om hela tiden, fast först 30 timmar efter hemkomsten. Har provat att power-cycla men det hjälper inte...
Suck, varför kan såna här grejor inte bara fortsätta att fungera?
Min anläggning ute på landet (använder samma ESP-design) med Vattenfall rullar på obehindrat däremot. Där är det Vattenfall och hemma Eon...
Behövde du göra något mer när du band till 11G? Exempelvis stänga av 11B i ditt WiFi-nät? Eller fungerade det rakt av? Har inte hunnit läsa in mig på detta ännu nämligen...
 
Vi så units med regelmessige reboots i enkelte Wifi-nett inntil vi la inn opsjon i vår firmware som gjorde det mulig å skru av B (ja @pacman42 - det kan gjøres i koden).

Jeg hadde selv dette problemet på min Kamstrup Omnipower i mitt Wifi nett (tp-link mesh system), og satte på en spenningslogger. jeg fant at iblant var strømtrekket så stort over en periode på ca 10 sekunder at ESPen rebootet, til tross for at vårt design har en 1F superkondensator som støtte på 3,3V. Vi vet ikke eksakt hva som skjer, men konstaterer at løsningen er å skru av 802.11b legacy rates. Problemet opptrer ikke i alle Wifi-nett.

I vår firmware er det så enkelt som å gjøre slik (her er den deaktivert):
Datorgränssnitt, inställningsval, trådlöst nätverk, kryssruta, teknisk terminologi, aktiverar gamla dataöverföringshastigheter.
For de som ikke henger helt med:
802.11b er en gammel Wifi-standard, og moderne rutere har innebygget bakoverkompabilitet. Men den kompatibiliteten skaper tydeligvis problemer i enkelte situasjoner. Vi som har moderne rutere trenger det ikke.

Vår firmware kan benyttes fritt av hobbyister, og er tilgjengelig her, både kildekode og ferdige binærfiler for de fleste ESP'er: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Vi så units med regelmessige reboots i enkelte Wifi-nett inntil vi la inn opsjon i vår firmware som gjorde det mulig å skru av B (ja @pacman42 - det kan gjøres i koden).

Jeg hadde selv dette problemet på min Kamstrup Omnipower i mitt Wifi nett (tp-link mesh system), og satte på en spenningslogger. jeg fant at iblant var strømtrekket så stort over en periode på ca 10 sekunder at ESPen rebootet, til tross for at vårt design har en 1F superkondensator som støtte på 3,3V. Vi vet ikke eksakt hva som skjer, men konstaterer at løsningen er å skru av 802.11b legacy rates. Problemet opptrer ikke i alle Wifi-nett.

I vår firmware er det så enkelt som å gjøre slik (her er den deaktivert):
[bild]
For de som ikke henger helt med:
802.11b er en gammel Wifi-standard, og moderne rutere har innebygget bakoverkompabilitet. Men den kompatibiliteten skaper tydeligvis problemer i enkelte situasjoner. Vi som har moderne rutere trenger det ikke.

Vår firmware kan benyttes fritt av hobbyister, og er tilgjengelig her, både kildekode og ferdige binærfiler for de fleste ESP'er: [länk]
Jo kort upptäckte jag själv det här med WiFi störningar när jag bytte till en SSD-hårddisk till min RPi.
Sen efter att ha lindat silverfolie runt USB-kabeln för hårddisken så blev det bra!
Allt funkar sedan perfekt för min Kamstrup Omnipower.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Sådärja! En oväntad ”klia-sig-i-huvudet”-lösning på koppling till Kamstrup Omnia e-meter.

Jag har använt Cat5e-kabel för koppling mellan kontrollerkortet och P1-porten. Funkar ju fint generellt när det är längre signalvägar, t.ex. från ett sensorkort, men här fungerar det inte alls. Det intressanta är att jag får ut 3,48V mellan GND och 5V oavsett längd på Cat5e-kabeln. 30 cm eller 3 m ger alla samma för låga spänning. Vanlig platt ”telefonkabel”, inga problem!
Förklara gärna detta för mig. Är det partvinningen som är problemet?
Ett Ethernet-kabel med avskalade trådar och en RJ45-kontakt, markerad med ett stort rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkomponent monterad på vägg, LED lyser, kabelanslutningar synliga, klistermärke med tekniska specifikationer, grönt kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Sådärja! En oväntad ”klia-sig-i-huvudet”-lösning på koppling till Kamstrup Omnia e-meter.

Jag har använt Cat5e-kabel för koppling mellan kontrollerkortet och P1-porten. Funkar ju fint generellt när det är längre signalvägar, t.ex. från ett sensorkort, men här fungerar det inte alls. Det intressanta är att jag får ut 3,48V mellan GND och 5V oavsett längd på Cat5e-kabeln. 30 cm eller 3 m ger alla samma för låga spänning. Vanlig platt ”telefonkabel”, inga problem!
Förklara gärna detta för mig. Är det partvinningen som är problemet?
[bild][bild]
Dåligt kontakterat snarare. Jag har kört 4m modularkabel med strömmatning från E-meter till flera olika läsare och det klarar den galant, och dessutom har GBGE en kunskap och öppenhet runt HAN som man sällan hittar.

Så lite fult att förutsätta fel på deras grejer och dessutom att de inte skulle vara intresserade att åtgärda.

/M
 
  • Wow
Hannuse
  • Laddar…
Jag har naturligtvis kontakterat om flera gånger för att felsöka, så där är det under kontroll. Det är kabeltypen som är problemet. Två parallella EKKX fungerade också.

Vad jag kan se har jag varken förutsatt att det är fel på deras (Kamstrups) grejer eller att ”de” inte är intresserade av att åtgärda. Det är Göteborg Energis kundservice jag pekade på av egen erfarenhet
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har naturligtvis kontakterat om flera gånger för att felsöka, så där är det under kontroll. Det är kabeltypen som är problemet. Två parallella EKKX fungerade också.

Vad jag kan se har jag varken förutsatt att det är fel på deras (Kamstrups) grejer eller att ”de” inte är intresserade av att åtgärda. Det är Göteborg Energis kundservice jag pekade på av egen erfarenhet
Det kan omöjligt vara en partvinnad kabel som är problemet, dessutom är väl inte + och - ens i samma par?
 
Beror kanske på vilka par man använder sig av, om du kör växelström (seriella signaler) i samma par som spänningen så skulle möjligen detta kunna störa lite, men inte så mycket...

Kan du ha mätt spänningen på signaltråden? Där skulle det kunna bli drygt 3V i snitt. Dvs, du har kastat om trådarna på kretskortet?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har naturligtvis kontakterat om flera gånger för att felsöka, så där är det under kontroll. Det är kabeltypen som är problemet. Två parallella EKKX fungerade också.

Vad jag kan se har jag varken förutsatt att det är fel på deras (Kamstrups) grejer eller att ”de” inte är intresserade av att åtgärda. Det är Göteborg Energis kundservice jag pekade på av egen erfarenhet
Otroligt intressant fenoment.
Känns intressant att få se vad du kommer fram till, så fortsätt att dela!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.