482 952 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Jag hämtar data var 60:e sekund och jag har insett problemet med datavolym så datat är filtrerat och kompakterat till detta enkla format i normalfallet (inspirerat av strängen från min IVT490 som också har ett liknande formatsträng): 38046434;3313;14;24;110;2368;2397;2367;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;0;it-snubben skrev:Att använda och ladda ett batteri känns overkill och onödigt komplicerat.
Det borde räcka med en något större kondensator och att inte överdriva med wifi-trafik.
Ha gärna en lång delay vid uppstart, gärna ett par sekunder, innan wifi connect, så kondensatorn "laddas upp".
Minska det allmänna strömbehovet med justeringar i koden. Dvs skicka inte onödig data vidare via wifi och skicka inte onödigt ofta. Måste man ha all information med korta intervall?
Ni kan ju med lätthet gissa vad värdena är (nollorna är de värden som jag inte använder mig av idag, jag har dock förberett för produktion och reaktiv effekt också.
Precis, en kondensator är en fin komponent!it-snubben skrev:Att använda och ladda ett batteri känns overkill och onödigt komplicerat.
Det borde räcka med en något större kondensator och att inte överdriva med wifi-trafik.
Ha gärna en lång delay vid uppstart, gärna ett par sekunder, innan wifi connect, så kondensatorn "laddas upp".
Minska det allmänna strömbehovet med justeringar i koden. Dvs skicka inte onödig data vidare via wifi och skicka inte onödigt ofta. Måste man ha all information med korta intervall?
Det finns ju så mycket som kan påverka. Följer mätaren specen eller ej? Elmätarna ska dessutom klara lite överlast korta perioder.
Hinner inte kondningen laddas upp sig innan nästa Wi-Fi paket sänds så sjunker spänningen.
Hur många paket mqtt-data blir det av en mätning med alla de parametrar mätaren skickar?
Dålig mottagning? omsändningar? störningar på Wi-Fi kanalen. (Kanske grannens satte upp en repeaterbAP för uteplatsen?)
Otur vid anslutningen så Wi-Fi väljer på 802.11b isf .11n vilket gör att esp’n drar typ 100 mA mer ström.
En mini DC/DC omvandlare isf passiv regulator kunde vara en lösning som skulle ge mer ström till esp’n. Det finns fantastiska så prylar med runt 90% verkningsgrad.
Men den måste ha en bra kallastartsfunktion (strömbegränsning vid uppstart) för att komma igång.
Li-ion batteri och två mini DC/DC omvandlare (en för laddning och en för 3,3V) skulle ge lite switchförluster, men skulle kanske ändå ge 10% högre medelström vid 3,3V än en enkel passiv regulator. Rent teoretiskt möjlig iaf.
Eller så lägger man lite delayer i koden. 😉
Hinner inte kondningen laddas upp sig innan nästa Wi-Fi paket sänds så sjunker spänningen.
Hur många paket mqtt-data blir det av en mätning med alla de parametrar mätaren skickar?
Dålig mottagning? omsändningar? störningar på Wi-Fi kanalen. (Kanske grannens satte upp en repeaterbAP för uteplatsen?)
Otur vid anslutningen så Wi-Fi väljer på 802.11b isf .11n vilket gör att esp’n drar typ 100 mA mer ström.
En mini DC/DC omvandlare isf passiv regulator kunde vara en lösning som skulle ge mer ström till esp’n. Det finns fantastiska så prylar med runt 90% verkningsgrad.
Men den måste ha en bra kallastartsfunktion (strömbegränsning vid uppstart) för att komma igång.
Li-ion batteri och två mini DC/DC omvandlare (en för laddning och en för 3,3V) skulle ge lite switchförluster, men skulle kanske ändå ge 10% högre medelström vid 3,3V än en enkel passiv regulator. Rent teoretiskt möjlig iaf.
Eller så lägger man lite delayer i koden. 😉
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Jag har satt upp min att skicka hela telegrammet från mätaren via MQTT, dvs det blir ett enda paket på c:a 700 bytes som sedan avkodas av en Linux-process nån annan stans än i ESP:n. Paketen skickas en gång per minut. Behöver inte data oftare än så.blackarrow skrev:
Detta är intressant, för jag har följande WiFi uppstartskod:blackarrow skrev:
WiFi.mode(WIFI_STA);
WiFi.setPhyMode(WIFI_PHY_MODE_11G);
WiFi.hostname(MyHostname);
WiFi.begin(MySSID, MyPasswd);
Här är det andra raden som ser till att välja rätt protokoll, i mitt fall 11g.
Vad är fördelen med 11n kontra 11g?
Jag har delay(1); överst i loop() och det har reducerat strömförbrukningen avsevärt!blackarrow skrev:
Annars ägnas otroligt stor aktivitet åt att kolla ifall WiFi innehåller anrop till diverse sällan utnyttjade funktioner, som att ladda upp ny f/w etc.
Det var ju iofs 11b jag tyckte var dålig...I högpresterande nätverk bör man stänga av 11b för att inte störa de snabbare protokollen (mgmt frames och trafik stjäl air-time).B Bo Berglund skrev:Jag har satt upp min att skicka hela telegrammet från mätaren via MQTT, dvs det blir ett enda paket på c:a 700 bytes som sedan avkodas av en Linux-process nån annan stans än i ESP:n. Paketen skickas en gång per minut. Behöver inte data oftare än så.
Detta är intressant, för jag har följande WiFi uppstartskod:
WiFi.mode(WIFI_STA); WiFi.setPhyMode(WIFI_PHY_MODE_11G); WiFi.hostname(MyHostname); WiFi.begin(MySSID, MyPasswd);
Här är det andra raden som ser till att välja rätt protokoll, i mitt fall 11g.
Vad är fördelen med 11n kontra 11g?
Jag har delay(1); överst i loop() och det har reducerat strömförbrukningen avsevärt!
Annars ägnas otroligt stor aktivitet åt att kolla ifall WiFi innehåller anrop till diverse sällan utnyttjade funktioner, som att ladda upp ny f/w etc.
11n är dels snabbare och då blir paketen kortare i tid och färre milliampere i snitt. (Mindre energi per paket)
11n anses bättre och tillförlitligare (jag har iofs ingen erfarenhet av om det är sant för IoT).
(Nån förutspådde 11b som bäst för IoT för att det är enklare HW i chippet och 11n som för komplicerad att implementera i IoT chip).
Om mottagningen är dålig kan 11n köra en lägre hastighet, man behöver inte växla ner till långsammare 11b standarden.
Hade något minne av att 11b hos en ESP8266 skulle dra 200mA men mindes lite fel. Se tabell nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.espressif.com/sites/default/files/documentation/0a-esp8266ex_datasheet_en.pdf
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 703 inlägg
Nu skulle jag byta ut den hembyggda "Home Assistant Glow" mot Pär Svanströms esphome-p1reader för att få lite mer data från Göteborg Energis nya elmätare. Sagt och gjort, allt var konfigurerat och klart för att kopplas in. Porten aktiverad och 1 m kabel dragen till insidan husväggen där den lilla D1 mini skall få jobba.
Funkar inte. Vid närmare kontroll ger inte P1-portens 5V-matning ifrån sig mer än 3,5V när det borde vara 5V. Inte konstigt att D1 mini:n inte startar. Får löda om och köra extern 5V istället.
Någon mer i som har råkat ut för detta? Jag har felanmält till Göteborg Energi, men förväntar mig ett goddag yxskaft-svar
Funkar inte. Vid närmare kontroll ger inte P1-portens 5V-matning ifrån sig mer än 3,5V när det borde vara 5V. Inte konstigt att D1 mini:n inte startar. Får löda om och köra extern 5V istället.
Någon mer i som har råkat ut för detta? Jag har felanmält till Göteborg Energi, men förväntar mig ett goddag yxskaft-svar
Det är väl dom chippen som peakar 0,5 Ampere...Johan Gunverth skrev:Nu skulle jag byta ut den hembyggda "Home Assistant Glow" mot Pär Svanströms esphome-p1reader för att få lite mer data från Göteborg Energis nya elmätare. Sagt och gjort, allt var konfigurerat och klart för att kopplas in. Porten aktiverad och 1 m kabel dragen till insidan husväggen där den lilla D1 mini skall få jobba.
tex https://docs.ai-thinker.com/_media/esp8266/docs/esp-12f_product_specification_en.pdf
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 703 inlägg
Den drar inte mer än 60-70 mA med WiFi. Den kan dock belastas med 500mA om man skulle vilja det. Ett av exemplen med "port-drift" är just med D1 mini. Det funkar nu med extern strömförsörjning, men då tappar jag galvaniska åtskiljningen.blackarrow skrev:
Min fråga är varför jag bara får 3,5 V matning från P1-porten.
Redigerat:
Har du testat att plocka ut din ESPmoch mäta med låg last (bara en resistor)?
I tråden kan du läsa om mina bekymmer med överlast som gör att Aidonmätaren stänger av. Det kan ta uppåt en kvart innan den kommer igång igen. Jag har 0,8V på den när den är avstängd...
I tråden kan du läsa om mina bekymmer med överlast som gör att Aidonmätaren stänger av. Det kan ta uppåt en kvart innan den kommer igång igen. Jag har 0,8V på den när den är avstängd...
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Så vidt jeg kan se benytter Göteborg Energi Kamstrup Omnipower elmätare, som har en HAN-P1 modul. Den leverer ikke 5V, se side 6 i databladet for HAN-P1 modulen, som du finner på denne siden: https://www.kamstrup.com/se-se/ellosningar/smarta-elmatare/modules/han-p1/documentsJohan Gunverth skrev:Nu skulle jag byta ut den hembyggda "Home Assistant Glow" mot Pär Svanströms esphome-p1reader för att få lite mer data från Göteborg Energis nya elmätare. Sagt och gjort, allt var konfigurerat och klart för att kopplas in. Porten aktiverad och 1 m kabel dragen till insidan husväggen där den lilla D1 mini skall få jobba.
Som du ser av databladet må du selv finne en løsning for å forsyne din amsleser med 5V.
(Dette er kun et problem på Kamstrup elmätare, som ikke følger P1-spesifikasjonen på dette punktet.)
Jo men Göteborg Energi använder ju en nyare mätare från Kamstrup, OmniaEgil Opsahl skrev:Så vidt jeg kan se benytter Göteborg Energi Kamstrup Omnipower elmätare, som har en HAN-P1 modul. Den leverer ikke 5V, se side 6 i databladet for HAN-P1 modulen, som du finner på denne siden: [länk]
Som du ser av databladet må du selv finne en løsning for å forsyne din amsleser med 5V.
(Dette er kun et problem på Kamstrup elmätare, som ikke følger P1-spesifikasjonen på dette punktet.)
https://www.goteborgenergi.se/kundservice/elmatarbyte/elmatare-omnia-e-meter
Har inte tid att kolla detaljerna.
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Ah... beklager! Jeg så bare "Kamstrup" da jeg lette.P paralun skrev:
Du har helt rett: Omnia E-meter har ikke HAN-P1 modul og skal levere 5V.
Vi har sett at Omnia E-meter er betydelig "mer nervøs" enn andre elmätare, dersom den detekterer korte peak strømtrekk høyere enn 300 mA vil den stenge porten en kort periode slik at leseren rebooter.
I praksis ser vi derfor at enheter som fungerer på Aidon, Sagemcom og L&G ikke nødvendigvis fungerer på Omnia E-meter. Det er ikke noe galt med Omnia E-meter, den bare følger grensene i P1-spesifikasjonen betydelig tettere (derfor sier jeg at den er "mer nervøs").
Man må derfor sørge for at en enhet som sender på Wifi ikke trekker kraftige strømpulser.
Du kan lese mer om dette på vår Github i denne tråden - som viser når vi oppdaget dette, analyserte årsaken - og hvordan vi velger å løse det: https://github.com/UtilitechAS/amsreader-firmware/issues/584
Jo jag har ju själv den Kamstrup Omnipower som är en riktig krångelmodell.Egil Opsahl skrev:Ah... beklager! Jeg så bare "Kamstrup" da jeg lette.
Du har helt rett: Omnia E-meter har ikke HAN-P1 modul og skal levere 5V.
Vi har sett at Omnia E-meter er betydelig "mer nervøs" enn andre elmätare, dersom den detekterer korte peak strømtrekk høyere enn 300 mA vil den stenge porten en kort periode slik at leseren rebooter.
I praksis ser vi derfor at enheter som fungerer på Aidon, Sagemcom og L&G ikke nødvendigvis fungerer på Omnia E-meter. Det er ikke noe galt med Omnia E-meter, den bare følger grensene i P1-spesifikasjonen betydelig tettere (derfor sier jeg at den er "mer nervøs").
Man må derfor sørge for at en enhet som sender på Wifi ikke trekker kraftige strømpulser.
Du kan lese mer om dette på vår Github i denne tråden - som viser når vi oppdaget dette, analyserte årsaken - og hvordan vi velger å løse det: [länk]
Någonstans tidigare i tråden skrev just en eldsjäl från Göteborg Energi att de då valt Omnia.
EDIT
https://www.byggahus.se/forum/threa...mn-verkar-florera.384608/page-84#post-5227459
Redigerat:
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg