Jag hade precis samma beteende i somras och då byggde jag om spänningsförsörjningen till ESP:n så att jag satte dit en 3.3V regulator (hade 2 dioder innan som sänke från 5V) och den stora 1000 uF kondensatorn efter regulatorn så att den ser till att inte dra för mycket ström under startup.
Sen funkade det igen.

Nu på morgonen hade den hängt sig igen, men nu räckte det med en reboot. Jag beställer nog en 3,3V regulator och gör en ny ren ESP8266 med kondensator. @Bo Berglund, kan man få en ritning?

Då gör jag ingen inverterade på läsningen heller (jag inverterar ju i softserial då den inte fungerade).

pacman42 pacman42 skrev:
Har ändrat i koden och försökt komma igång på den, det fungerar inte. Kör nu på powerbank igen. Den kan köra rätt länge på den, efter 5 timmar så visar powerbanken fortfarande fullt batteri.

Nu pluggar jag dock ur ESPn i en halvtimme och ser om elbolaget behagar slå på strömmatningen igen. Fem timmars körning på powerbank tidigare idag räckte ju dock inte för att de skulle vara nöjda, men det kan vara så att det triggade deras avstängning det också. Den är extremt känslig.

Hittade förresten 230V i lösa trådar lättåtkomligt i centralen, vågar man koppla in ett eluttag för nätaggregatet till ESPn där? Risken finns ju att man blir anmäld för olovlig avledning...
Jag har satt in ett 230V uttag i mätarskåpet.
Men naturligvis efter elmätaren, annars kommer det att bli problem, men vet inte hur dom lösa trådarna är kopplade hos dig?
Väldigt smidigt att ha tillgång till konstant spänning där, funderar på om man skulle kunna får dit en jätteliten UPS, så att alltng kan snurra på även om man får ett fasfel?
Det är ju alltid "fel" fas som går.....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har satt in ett 230V uttag i mätarskåpet.
Men naturligvis efter elmätaren, annars kommer det att bli problem, men vet inte hur dom lösa trådarna är kopplade hos dig?
Väldigt smidigt att ha tillgång till konstant spänning där, funderar på om man skulle kunna får dit en jätteliten UPS, så att alltng kan snurra på även om man får ett fasfel?
Det är ju alltid "fel" fas som går.....
En powerbank kan fungera som UPS för 5V. Jag har en till min SmartThings gateway. Den slutar ge ström när den får spänning in så jag har bara parallellkopplat den med matningen. Det fungerar.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mätte nyss och spänningen äntligen på 5V igen. Stoppar i ESP:n och spänningen faller till 0,18V igen.
Det er overstrømbeskyttelsen/skyddet som slår inn. Spesifikasjonen for P1 port aksepterer strømpulser inntil 250 mA, se https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Slimme_meter_15_a727fce1f1.pdf avsnitt 5.4.

Fordi ESPene trekker kraftige strømpulser mens de sender på WIfi har vi funnet at en robust løsning er:
- En liten seriemotstand på regulatoren som begrenser strømtrekket
- En stor lav-ESR superkondensator på 3,3V som fungerer som buffer mens ESPen jobber på Wifi.

Jag får lägga in en kondensator mellan 3,3V och GND alltså. Ci får se hur det fungerar...

Jag har 1000 uF över 3.3V. Ingen superkondensator alltså, men det fungerar bra.
Men jag hade också problem med WiFi-signalens styrka så jag flyttade routern så den nu står i fönstret närmast elmätaren. Och så skickar jag WiFi-styrkan med MQTT så att jag ser hur det varierar:

Linjediagram visar WiFi-signalstyrkan i dBm över tid, med fluktuationer, från september till oktober 2023.
Mellan 10-24 sept stängde jag av den helt för att det bara bootade om hela tiden.
Då byggde jag om strömmatningen. Det gav viss förbättring men fortfarande omstarter då och då.
Flyttade routern strax innan vi reste iväg till min dotter den 9/10 och sen har det varit stabilt utan störningar.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har inga 1000uF hemma, lade en beställning. Testar ned den största jag har så länge.

pacman42 pacman42 skrev:
En powerbank kan fungera som UPS för 5V. Jag har en till min SmartThings gateway. Den slutar ge ström när den får spänning in så jag har bara parallellkopplat den med matningen. Det fungerar.
Jag har funderat i dom banorna, bra tips.
Jag har dock en pryl som går på högre spänningsnivå också, men det kanske finns någon powerbank där man kan plocka ut även 12VDC?

Har aldrig sett en powerbank som har 5V in men 12 V ut, det får man nog bygga själv...
Det jag vill ha är 5V in och 3.3V ut med ett batteri emellan...
Dvs inte USB 5V in och 5V ut också. Då vet man ju inte varifrån strömmen tas, den skall matas från batteriet även under laddning.

Jag vet inte hur det skulle konstrueras, men följande vore idealt:

Ett kraftaggregat som drivs med mätarens 5V och laddar ett batteri med en ström som inte överskrider elmätarens spec, dvs strömbegränsar ifall batteriet är tomt.
.
Ut ifrån aggregatet vill man ha 3.3V från batteriet, som kan leverera strömtoppar utan att elmätaren märker något.

Min ESP07S kom ner till halva medelförbrukningen bara genom att stoppa in delay(1) längst upp i loop(). Så medelförbrukningen är mycket väl inom vad elmätaren klarar och en sån här "powerbank"-lösning borde fungera och klarar då även strömavbrott.
Är det någon här som har tips på kretslösning eller produkt av detta slag?

Jag har funderat lite på den här för mitt behov, där kan jag få ut 9-19VDC som kan agera UPS:
https://www.dustin.se/product/5011246700/3s-mini-ups

Vit och svart nätadapter med flera utbytbara kontakter och strömkabel. Märke synligt. Modern elektroniktillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativt en "vanlig" UPS, och jag bör få plats med denna enligt mina mätningar:
https://www.dustin.se/product/5011170035/3s-550

Vit och svart grenuttag med sex uttag och en strömkabel, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kanske blir till att köra lite skåpvärme då, för jag kan tänka mig att batteriena kan bli lite tjuriga när det är 30 minusgrader.
Men fördelen är att jag blir mer oberoende av vilken spänning som utrustningen kräver, det finns ju färdiga adaptrar till allt som anluter till 230VAC.

Ingen av dessa kan köras på 5V från elmätaren...
Problemet var ju hur man skall säkra en stabil försörjning för sin HAN-läsare och som drivs av den 5V matning som mätaren levererar....
Eftersom man kan få ner en ESP8266 till c:a 40 mA i medelförbrukning så är det topparna man måste ta hand om och då var frågan ifall det fanns någon kretslösning att ladda ett (litet) Li-jon batteri och mata batteriets spänning till ESP::n.
Med lämpliga skyddskretsar för batteri etc.

B Bo Berglund skrev:
Problemet var ju hur man skall säkra en stabil försörjning för sin HAN-läsare och som drivs av den 5V matning som mätaren levererar....
Eftersom man kan få ner en ESP8266 till c:a 40 mA i medelförbrukning så är det topparna man måste ta hand om och då var frågan ifall det fanns någon kretslösning att ladda ett (litet) Li-jon batteri och mata batteriets spänning till ESP::n.
Det var aldrig mitt problem.
Vi har olika bekymmer där.

Hannuse Hannuse skrev:
Det var aldrig mitt problem.
Vi har olika bekymmer där.
OK, men det är mitt i alla fall.
Kan inte få 230V i elskåpet (det delas av 3 fastigheter på gatan) så jag letar efter en ännu säkrare konstruktion än den jag nu har och som klarar sig med det elmätaren levererar.

• Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Att använda och ladda ett batteri känns overkill och onödigt komplicerat.

Det borde räcka med en något större kondensator och att inte överdriva med wifi-trafik.

Ha gärna en lång delay vid uppstart, gärna ett par sekunder, innan wifi connect, så kondensatorn "laddas upp".

Minska det allmänna strömbehovet med justeringar i koden. Dvs skicka inte onödig data vidare via wifi och skicka inte onödigt ofta. Måste man ha all information med korta intervall?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.