S Sp1nd3l skrev:
Remne Tech ([länk]) ska komma med en som har Ethernet. Så då kan du koppla in den direkt i elmätaren och sedan dra en ethernetkabel till mätarskåpet. Dock är det ju bara för en enhet/HAN-port så om du har flera enheter som ska läsa från HAN så blir det nog svårt. Läst lite olika om maxlängd på serieporten men ev. ska det gå att ha 8 meter kabel om man har tur (ej verifierat så ta det med en nypa salt).

Tror den här hävdar 15 meter med extern strömförsörjning:
[länk]
Det är ju bara att montera en PHY via SPI på en ESP så har man Ethernet-stöd. Bibliotek finns redan hos Espressif.

Edit: exempelvis denna: https://www.aliexpress.com/item/1005001430749467.html
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Har ingen koll på det om det går att fixa med nya firmware samt vilka mätare?
Mitt elnätsbolag skickar då ut en sk OTA uppdatering av firmwaren via radiolänken, min Kamstrup Omnipower var inte uppdaterat när jag satte igång förra vintern för att få igång "skrället".
Sen har allt mätarfolk fullt upp med själva mätarbytet så det är ingen större mening med att fråga i en kundtjänst.
Till Aidon funkar det i alla fall.
Men i praktiken så beror det också på hur nätbolaget administrerar detta.
Det finns en mängd inställningsmöjligheter, det sitter mer i hur nätbolaget vill hantera det.
En del har mer tekniskt intresserade människor ”inhouse” än andra, och mer resurser avsatt till detta, och en del köper en hyrd lösning.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Till Aidon funkar det i alla fall.
Men i praktiken så beror det också på hur nätbolaget administrerar detta.
Det finns en mängd inställningsmöjligheter, det sitter mer i hur nätbolaget vill hantera det.
En del har mer tekniskt intresserade människor ”inhouse” än andra, och mer resurser avsatt till detta, och en del köper en hyrd lösning.
Jo men jag är ganska säker på att just frekvens på mätvärden ligger i ett firmware.
Sen har nog "mätarfolket" i varje nätbolag isolerat sig och "stör ej" skylten är uppe.
Efter 1 Januari 2025 kan man klaga.
 
P paralun skrev:
Jo men jag är ganska säker på att just frekvens på mätvärden ligger i ett firmware.
Sen har nog "mätarfolket" i varje nätbolag isolerat sig och "stör ej" skylten är uppe.
Efter 1 Januari 2025 kan man klaga.
Nej, det ligger inte i firmware på Aidon mätaren, det är konfigurerbart, och det går även att aktivera vissa elkvalitetsparametrar - fiffigt!
Och vet inte varför du är så negativ mot nätbolagets mätaravdelningar?
Sedan klagar inte jag i alla fall, inte alls, jag är helnöjd med det jag får ut av nya mätaren, det är i alla fall någonting intressant i alla tokigheter som sker i branschen!
 
Hannuse Hannuse skrev:
Nej, det ligger inte i firmware på Aidon mätaren, det är konfigurerbart, och det går även att aktivera vissa elkvalitetsparametrar - fiffigt!
Och vet inte varför du är så negativ mot nätbolagets mätaravdelningar?
Sedan klagar inte jag i alla fall, inte alls, jag är helnöjd med det jag får ut av nya mätaren, det är i alla fall någonting intressant i alla tokigheter som sker i branschen!
Nej jag är inte ett dugg negativ, skulle ha gjort precis samma sak när huvudsyftet är att byta ut alla elmätare.
Så till riktigt mätarfolk kommer nog ingen fram till just nu om man ringer en kundtjänst och var 10s duger fint.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är ju bara att montera en PHY via SPI på en ESP så har man Ethernet-stöd. Bibliotek finns redan hos Espressif.

Edit: exempelvis denna: [länk]
Finns dom med PoE också?
Tveksamt om jag skulle vilja ha ethernet ut i fasadskåpet dock.

Annars tror jag en P1oW adapter vore nått.
En läsare för P1 som skickar datat över Wi-Fi till en WoP1 adapter som tar empt datat och slickar ut det på en eller flera P1 portar.
Mottagaren kan ha men behöver inte ha mqtt, webbserver mm.
Bra för de som har mätaren ute vid gatan.

😉
 
blackarrow blackarrow skrev:
Finns dom med PoE också?
Tveksamt om jag skulle vilja ha ethernet ut i fasadskåpet dock.
Följande har PoE
https://energyintelligence.se/shop/product/p1-han-lasare-ethernet-poe-wifi-extern-antenn

Vi har i dagsläget modulen i garaget (bakom mätarskåpet), men så fort som jag har skaffat lås till "mediaskåpet" i mätarskåpet så flyttar jag modulen dit, kommer även larma mediaskåpet, eventuellt även mätarskåpet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Följande har PoE
[länk]

Vi har i dagsläget modulen i garaget (bakom mätarskåpet), men så fort som jag har skaffat lås till "mediaskåpet" i mätarskåpet så flyttar jag modulen dit, kommer även larma mediaskåpet, eventuellt även mätarskåpet.
Lite billigare om man bygger själv. Eftersom man har tillgång till pinnarna på modulen så gör man lätt sin egen PoE med 5V med en Phy. Det räcker med en Dupont-sladd över till CPUn från rätt pinne på PHYn och ett nätagg i andra änden av sladden.
 
  • Haha
Marcus-AA
  • Laddar…
@Marcus-AA,
ja, jag vet att jag inte är som de flesta andra...
 
S Sp1nd3l skrev:
Remne Tech ([länk]) ska komma med en som har Ethernet. Så då kan du koppla in den direkt i elmätaren och sedan dra en ethernetkabel till mätarskåpet. Dock är det ju bara för en enhet/HAN-port så om du har flera enheter som ska läsa från HAN så blir det nog svårt. Läst lite olika om maxlängd på serieporten men ev. ska det gå att ha 8 meter kabel om man har tur (ej verifierat så ta det med en nypa salt).

Tror den här hävdar 15 meter med extern strömförsörjning:
[länk]
Kör 15m nu med en Currently One. Inga problem om man matar via USB.
(Vattenfalls kinamätare)
 
Redigerat:
Obekvämt med kabel över stock och sten till elmätarens skåp.
Med WiFi kör jag utan kabel med ström från mätaren till ett ESP8266-kort och har c:a -70 dBm signal vilket ger stabil överföring.
Enheten skickar allt med MQTT över nätet och vem som helst (apparater alltså) kan prenumerera på och använda detta data från MQTT-brokern.
Funkar klockrent sedan jag flyttade WiFi routern så att antennstyrkan blev OK.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Obekvämt med kabel över stock och sten till elmätarens skåp.
Med WiFi kör jag utan kabel med ström från mätaren till ett ESP8266-kort och har c:a -70 dBm signal vilket ger stabil överföring.
Enheten skickar allt med MQTT över nätet och vem som helst (apparater alltså) kan prenumerera på och använda detta data från MQTT-brokern.
Funkar klockrent sedan jag flyttade WiFi routern så att antennstyrkan blev OK.
Självklart. Men i mitt fall räckte det inte ens att sätta en extra meshnod i förrådet intill.
 
S
K karlmb skrev:
Självklart. Men i mitt fall räckte det inte ens att sätta en extra meshnod i förrådet intill.
Det har med plåtskåpet att göra. Om man kan stå ut med en antenn på utsidan så är detta en bra lösning:
https://remne.tech/p1ib-ext/

På sommarstugan är avståndet 30 meter och fungerar felfritt.

Annars är alternativet att förlänga RJ12 kabeln men standarden verkar bara tillåta maxlängd på 8 meter i bästa fall. Annars är som sagt alternativet ethernet versionen som Remne Tech jobbar på.

Nackdelen med ethernet versionen är att vem som helst kan ta sig in i elskåpet och koppla in sig på nätverket. I mitt fall kommer jag sätta en Raspberry Pi som får agera brandvägg/proxy till det som mätaren behöver, och blockera resten i princip.
Dvs, Elmätaren -> RJ12 -> HAN-läsaren -> Ethernet -> Raspberry Pi -> Wifi -> Router
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
standarden verkar bara tillåta maxlängd på 8 meter i bästa fall
Elmätare med P1 interface har høy datarate (115 200 baud), og tillater kun relativt kort kabel.
Har du en referanse til de 8 meter? Vi har kun sett (i Aidon sin Interface spec) 3 meter maksimum - som i praksis sikkert kan overskrides noe.

Men om du har referanse til en spesifikasjon som sier noe annet ville det være interessant å få link til den!
 
S
Egil Opsahl Egil Opsahl skrev:
Elmätare med P1 interface har høy datarate (115 200 baud), og tillater kun relativt kort kabel.
Har du en referanse til de 8 meter? Vi har kun sett (i Aidon sin Interface spec) 3 meter maksimum - som i praksis sikkert kan overskrides noe.

Men om du har referanse til en spesifikasjon som sier noe annet ville det være interessant å få link til den!
Detta var källan:
https://blog.seabird.com/ufaqs/what-is-the-maximum-cable-length-for-real-time-rs-232-data/
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.