P paralun skrev:
Jo nu orkar jag inte leta men vi har ju ett norskt orakel i tråden ,vår vän Egil Opsahl som skrev om just kabellängd.
"Sök i tråd" så hittar du.
Ok, tack.
Ser att han inte verkar ha experimenterat med det själv, annat än den norska standarden.
Men han skrev att Aidon säger max 3 meter, och nu när jag läser min manual så framgår det även där.
Så man får nog ta det som ett startvärde i alla fall, och inte ha för stora förhoppningar om langre sträckor än så.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ok, tack.
Ser att han inte verkar ha experimenterat med det själv, annat än den norska standarden.
Men han skrev att Aidon säger max 3 meter, och nu när jag läser min manual så framgår det även där.
Så man får nog ta det som ett startvärde i alla fall, och inte ha för stora förhoppningar om langre sträckor än så.
Ok, nu kan det då vara enklare att fixa till en AP för en billigare slant än att tänja på en sladdlängd.
En gammal ej använd router duger oftast som man konfigurerar som AP.

Sen är det ju viktigt att vi inte kan ställa några som helst krav på elnätägaren före den 1 Januari 2025.
Här är kravbilden från Energimarknadsinspektionen.
https://ei.se/bransch/matning-av-el/vanliga-fragor-och-svar-om-elmatning
 
P paralun skrev:
Ok, nu kan det då vara enklare att fixa till en AP för en billigare slant än att tänja på en sladdlängd.
En gammal ej använd router duger oftast som man konfigurerar som AP.

Sen är det ju viktigt att vi inte kan ställa några som helst krav på elnätägaren före den 1 Januari 2025.
Här är kravbilden från Energimarknadsinspektionen.
[länk]
Vilka krav tänkte du att vi ska ställa på nätägaren i det här fallet?
Och jag vet inte heller hur en gammal router skulle göra så att jag kan ha en längre kabel till mitt P1 gränssnitt?
 
Hannuse Hannuse skrev:
Vilka krav tänkte du att vi ska ställa på nätägaren i det här fallet?
Och jag vet inte heller hur en gammal router skulle göra så att jag kan ha en längre kabel till mitt P1 gränssnitt?
Nej det var mer allmänt och elnätägaren har ju inget med om du har bra WiFi-täckning eller ej, det får man fixa själv. Ofast enkelt men de som har ett elskåp en bit från sitt hus har en knöligare att få till en kommunikation. Sen de flesta elnätägarna ger ju absolut ingen support för vad en kund väljer för gränssnitt mot HAN-porten. EON gör det men tar då betalt sin dongel Elna men det är helt upp till kunden att fixa Wifitäckning till elmätaren och dongeln.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Vilka krav tänkte du att vi ska ställa på nätägaren i det här fallet?
Och jag vet inte heller hur en gammal router skulle göra så att jag kan ha en längre kabel till mitt P1 gränssnitt?
Aidon sier maksimum 3m kabellengde på elmätare med P1 port.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej det var mer allmänt och elnätägaren har ju inget med om du har bra WiFi-täckning eller ej, det får man fixa själv. Ofast enkelt men de som har ett elskåp en bit från sitt hus har en knöligare att få till en kommunikation. Sen de flesta elnätägarna ger ju absolut ingen support för vad en kund väljer för gränssnitt mot HAN-porten. EON gör det men tar då betalt sin dongel Elna men det är helt upp till kunden att fixa Wifitäckning till elmätaren och dongeln.
Ja, ok, det var kanske jag som var otydlig.
Jag tänkte att jag ville placera utrustningen som läser av HAN-porten i en bättre miljö.
Idag har jag 5 olika elektroniska prylar i mätarskåpet, och tänkte att dom kanske skulle må bättre av att inte utsättas för klimatet som finns där.
Egentligen tänker jag mest på eventuell kondens som blir, jag tror ju att dom klarar av 35 minusgrader, och lika många plusgrader.
Värme i skåpet är ju en lösning som vi använder i industrin, så det kan också vara en väg att gå.
Eller bara chansa och tänka att det funkar.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, ok, det var kanske jag som var otydlig.
Jag tänkte att jag ville placera utrustningen som läser av HAN-porten i en bättre miljö.
Idag har jag 5 olika elektroniska prylar i mätarskåpet, och tänkte att dom kanske skulle må bättre av att inte utsättas för klimatet som finns där.
Egentligen tänker jag mest på eventuell kondens som blir, jag tror ju att dom klarar av 35 minusgrader, och lika många plusgrader.
Värme i skåpet är ju en lösning som vi använder i industrin, så det kan också vara en väg att gå.
Eller bara chansa och tänka att det funkar.
Jo jag är ganska säker på att är det bara skyddat så räcker värmen i komponenterna.
Men visst kan man montera dit en liten "snål" värmare.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
S
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, ok, det var kanske jag som var otydlig.
Jag tänkte att jag ville placera utrustningen som läser av HAN-porten i en bättre miljö.
Idag har jag 5 olika elektroniska prylar i mätarskåpet, och tänkte att dom kanske skulle må bättre av att inte utsättas för klimatet som finns där.
Egentligen tänker jag mest på eventuell kondens som blir, jag tror ju att dom klarar av 35 minusgrader, och lika många plusgrader.
Värme i skåpet är ju en lösning som vi använder i industrin, så det kan också vara en väg att gå.
Eller bara chansa och tänka att det funkar.
Remne Tech (https://remne.tech/) ska komma med en som har Ethernet. Så då kan du koppla in den direkt i elmätaren och sedan dra en ethernetkabel till mätarskåpet. Dock är det ju bara för en enhet/HAN-port så om du har flera enheter som ska läsa från HAN så blir det nog svårt. Läst lite olika om maxlängd på serieporten men ev. ska det gå att ha 8 meter kabel om man har tur (ej verifierat så ta det med en nypa salt).

Tror den här hävdar 15 meter med extern strömförsörjning:
https://www.homewizard.com/sv/butik/aktiv-p1-grenare/
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Sp1nd3l skrev:
Remne Tech ([länk]) ska komma med en som har Ethernet. Så då kan du koppla in den direkt i elmätaren och sedan dra en ethernetkabel till mätarskåpet. Dock är det ju bara för en enhet/HAN-port så om du har flera enheter som ska läsa från HAN så blir det nog svårt. Läst lite olika om maxlängd på serieporten men ev. ska det gå att ha 8 meter kabel om man har tur (ej verifierat så ta det med en nypa salt).

Tror den här hävdar 15 meter med extern strömförsörjning:
[länk]
Tack, intressant.
Man kanske kan splitta den i andra änden då, på insidan av huset alltså?
Det blir ju lite tjorvigt annars om jag bara får in en ethernetkabel i huset, men med elmätarens protokoll, för då måste jag skaffa mig utrustning eller kunskap för att lösa signalmottagningen.
Eller finns det färdiga lösningar även för det?
Jag har den där splittern som du länkar till, från Homewizard, så jag kanske kan prova i alla fall, för det rör sig bara om 5-6 meter kabellängd i mitt fall.
 
S
Hannuse Hannuse skrev:
Tack, intressant.
Man kanske kan splitta den i andra änden då, på insidan av huset alltså?
Det blir ju lite tjorvigt annars om jag bara får in en ethernetkabel i huset, men med elmätarens protokoll, för då måste jag skaffa mig utrustning eller kunskap för att lösa signalmottagningen.
Eller finns det färdiga lösningar även för det?
Jag har den där splittern som du länkar till, från Homewizard, så jag kanske kan prova i alla fall, för det rör sig bara om 5-6 meter kabellängd i mitt fall.
Finns inga färdiga lösningar vad jag vet. Men det vore ju intressant med en produkt som kunde konvertera om från t.ex. MQTT till p1/han telegram som man sedan kan fördela ut på RJ12 portar.

Om du redan har Homewizard splittern så skulle jag nog prova med att dra en 5-6 meter lång RJ12 kabel, och sedan strömförsörja den med USB-C så kan den nog fördela vidare.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, det verkar vara någonting som branchen har kommit överens om, men hittar ingen definition av tidsrymden i mätförordningen?
10 sekunder räcker oftast, men däremot vet jag inte hur man kom fram till att det anses vara den acceptabla lösningen?
Hittar bara specifikationer från mätarleverantörerna?

Edit:
Jag hade lite att göra, så läste föreskriften EIFS 2023:1, där har man förtydligat förordningens mening, så istället för "nära realtid", så skriver man "minst var 10:e sekund".
10s är oftast OK för de applikationer som körs nu, många lastbalanseringar har betydligt längre integrationstid än så, och huvudsäkringar är tåliga.

Men GBG-Energi har ju tänkt helt rätt som har satt krav på 1s-uppdatering på sina nya Kamstrup-mätare, man tar ju därmed höjd för framtiden och applikationer som vi kanske inte har ännu. Samt om automatsäkringar blir godkända som mätarsäkringar framöver som i flera nadra länder, då kan det bli lite annan utlösningskurva.

/M
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Men GBG-Energi har ju tänkt helt rätt som har satt krav på 1s-uppdatering på sina nya Kamstrup-mätare, man tar ju därmed höjd för framtiden och applikationer som vi kanske inte har ännu. Samt om automatsäkringar blir godkända som mätarsäkringar framöver som i flera nadra länder, då kan det bli lite annan utlösningskurva.
Jo men ett flertal elnätsägare är då plågade av olika kostnader och främst då från solcellsfolkets alla krav och att hinna med att byta utrustning i elnätet som egentligen är viktigare än att behaga solcellsfolket.
Sen har då även flertalet ett avkastningskrav och så är det bara.

Elmätarna blev som det blev och 10s räcker, det viktiga är att så många som möjligt ser den här stora möjligheten att få koll på sin förbrukning.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Tack, intressant.
Man kanske kan splitta den i andra änden då, på insidan av huset alltså?
Det blir ju lite tjorvigt annars om jag bara får in en ethernetkabel i huset, men med elmätarens protokoll, för då måste jag skaffa mig utrustning eller kunskap för att lösa signalmottagningen.
Eller finns det färdiga lösningar även för det?
Jag har den där splittern som du länkar till, från Homewizard, så jag kanske kan prova i alla fall, för det rör sig bara om 5-6 meter kabellängd i mitt fall.
Jag har provat 4m kabel mellan Aidon och P1IB, det var inga som helst problem. Vanlig 6p modularkabel, kul att få användning för alla telefonkablar man sparat på genom åren. Även 6p passiv splitter fungerar bra, med korta kablar och endast en enhet som spänningsmatas från mätaren. Men naturligtvis finns en gräns någonstans, var väl någon i tråden som försökt köra 15-20m och det gick inte.

Om man inte alls behöver använda mätarens 5V-matning för att driva något är det ju bara dataöverföringen som sätter gränsen.

/M
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men ett flertal elnätsägare är då plågade av olika kostnader och främst då från solcellsfolkets alla krav och att hinna med att byta utrustning i elnätet som egentligen är viktigare än att behaga solcellsfolket.
Sen har då även flertalet ett avkastningskrav och så är det bara.

Elmätarna blev som det blev och 10s räcker, det viktiga är att så många som möjligt ser den här stora möjligheten att få koll på sin förbrukning.
Nya elmätaren har kanske en hel del möjligheter till att konfigureras.
Så 10sek är ju inget ”stelt” värde.
Både detta och en mängd andra parametrar är ju inställningsbara.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Nya elmätaren har kanske en hel del möjligheter till att konfigureras.
Så 10sek är ju inget ”stelt” värde.
Både detta och en mängd andra parametrar är ju inställningsbara.
Har ingen koll på det om det går att fixa med nya firmware samt vilka mätare?
Mitt elnätsbolag skickar då ut en sk OTA uppdatering av firmwaren via radiolänken, min Kamstrup Omnipower var inte uppdaterat när jag satte igång förra vintern för att få igång "skrället".
Sen har allt mätarfolk fullt upp med själva mätarbytet så det är ingen större mening med att fråga i en kundtjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.