483 011 läst · 1 879 svar
483k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 143 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 703 inlägg
Näpp. 3,48V (Fluke 113) hur jag än gjorde och vilket par jag än använde. Både i samma tvinning eller olika. Signalnivån låg på 0,7V på TX.
Jag kan ju omöjligtvis kunnat kontaktera om fel så exakt 4-5 ggr på raken. 😉
Jag kan ju omöjligtvis kunnat kontaktera om fel så exakt 4-5 ggr på raken. 😉
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Inget annat, men innan dess var det tämligen obegripligt hur det inte fungerade. Min svärson tipsade om det extra kommandot och sen var allt ok. Gjordes före sommaren.pacman42 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Hur ser koden som stänger av B ut?Egil Opsahl skrev:
Jämför med den kod jag använde för att aktivera G:
WiFi.setPhyMode(WIFI_PHY_MODE_11G);
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Jag håller på och kollar min AP för elmätarläsaren. Det är en ASUS RT-AC51U.
Nu har jag hittat några inställningar som jag inte vet vad de gör men det ser ut så här:
Jag har nu Auto och 20/40 Mhz, samt b/g protection
Är det bättre att ändra:
Mode = N only/Legacy (vilken i så fall)
Bandwidth = fixed på 20 alt 40 MHz ???
b/g Protection På eller Av? Och vad är det för något???
Det enda som kopplar upp mot denna AP är elmätarläsaren samt en LG TV i rummet intill. Kanske någon som kommer in också (den står vid entrén) men då byter det nog till huvudstationen i andra änden av huset när man går in.
Jag gick in på AP-config för att byta kanal till 8 eftersom det är mycket trafik på WiFi och just vid 8 verkar det vara glest med routrar... Bättre att ligga där alltså.
Några tips? Min mätare har ju börjat starta om igen...
I morgon skall jag gå ut och slå av/på strömmen till den.
Nu har jag hittat några inställningar som jag inte vet vad de gör men det ser ut så här:
![Skärmdump av routerinställningar, inkluderar SSID, trådlöst läge, kanalbandbredd, kontrollkanal, förlängningskanal.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/726/726086-6eabb66ae24d423c40085298f188672d.jpg)
Är det bättre att ändra:
Det enda som kopplar upp mot denna AP är elmätarläsaren samt en LG TV i rummet intill. Kanske någon som kommer in också (den står vid entrén) men då byter det nog till huvudstationen i andra änden av huset när man går in.
Jag gick in på AP-config för att byta kanal till 8 eftersom det är mycket trafik på WiFi och just vid 8 verkar det vara glest med routrar... Bättre att ligga där alltså.
Jag antar att du vet att WiFi-banden överlappar?B Bo Berglund skrev:Jag håller på och kollar min AP för elmätarläsaren. Det är en ASUS RT-AC51U.
[bild]
Är det bättre att ändra:
- https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/kanalplanering
Om man börjar från början och manualenB Bo Berglund skrev:Jag håller på och kollar min AP för elmätarläsaren. Det är en ASUS RT-AC51U.
[bild]
Är det bättre att ändra:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/wireless/RT-AC51U/SW9422_RT_AC51U_Manual.pdf
Sen är det här då en sk "legacy" router och senaste firmware är det här som bör installeras. Eftersom du kör i AP mode så spelar det ingen större roll säkerhetsmässigt att routern är legacy.
https://www.asus.com/se/networking-...ers/rtac51u/helpdesk_bios/?model2Name=RTAC51U
b/ protection är enbart en kompabilitetsinställning för äldre WiFi standarder.
Sen att köra en TV via Wifi kan ha sina problem men det märker man, om möjligt så bör det vara trådat eftersom en TV drar mycket bandbredd. Att det "buffrar" mot en TV är enklaste diagnosen.
WiFi kanalerna har du redan hittat och där får man prova sig fram.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 703 inlägg
Kan meddela att CatXx-kablar fungerar som det är tänkt mot P1-porten.
Jag använder dem själv upp till 20 m med AHT20 sensorkort, så jag blev förvånad när det inte ville sig i P1-porten. Partvinningen och grinig elektronik i mätaren, tänkte jag. Skickade en ärende till GBG Energi. Några timmar senare testade jag vanlig EKKX och byggde även en 6-polig flatkabel som båda funkade. Avslutade ärendet hos GBG Energi.
Nu fungerar även de två kvarvarande kablar som fallerade innan. 5,02V istf 3,84V. Inga 0,7 V på TX.
Hmm, vad var det som hände egentligen? Kan det ha varit en aktivering av porten som inte var korrekt och gjordes om efter felanmälan. Nu lyser P1-symbolen i alla fall, men jag kan inte svära på att den inte gjorde det innan. Jag har tyvärr ingen bild på displayen från innan försöken och gjorde inga nya försök med Cat5-kabeln förrän nu. 🤔
Jag använder dem själv upp till 20 m med AHT20 sensorkort, så jag blev förvånad när det inte ville sig i P1-porten. Partvinningen och grinig elektronik i mätaren, tänkte jag. Skickade en ärende till GBG Energi. Några timmar senare testade jag vanlig EKKX och byggde även en 6-polig flatkabel som båda funkade. Avslutade ärendet hos GBG Energi.
Nu fungerar även de två kvarvarande kablar som fallerade innan. 5,02V istf 3,84V. Inga 0,7 V på TX.
Hmm, vad var det som hände egentligen? Kan det ha varit en aktivering av porten som inte var korrekt och gjordes om efter felanmälan. Nu lyser P1-symbolen i alla fall, men jag kan inte svära på att den inte gjorde det innan. Jag har tyvärr ingen bild på displayen från innan försöken och gjorde inga nya försök med Cat5-kabeln förrän nu. 🤔
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
Jo, jag hade redan den manualen och jag har uppdaterat f/w till den senaste som fanns då 3.0.0.4.380_8591.P paralun skrev:
Den klarar inte nu av att kolla f/w-version hos ASUS heller.
Och till skillnad från andra ASUS routrar jag har så saknas f/w-sidan hos ASUS för denna modell...
Så man kan inte ladda ner den senaste och uppdatera från fil heller.
(Kanske jag har den senaste och de har slutat uppdatera den?)
Det jag egentligen undrar över är vilka inställningar som kan förbättra livet för ESP8266 i mätarskåpet?
Ok, som jag skrev så kan det här med en bandbreddsslukande TV vara ett större problem.B Bo Berglund skrev:Jo, jag hade redan den manualen och jag har uppdaterat f/w till den senaste som fanns då 3.0.0.4.380_8591.
Den klarar inte nu av att kolla f/w-version hos ASUS heller.
Och till skillnad från andra ASUS routrar jag har så saknas f/w-sidan hos ASUS för denna modell...
Så man kan inte ladda ner den senaste och uppdatera från fil heller.
(Kanske jag har den senaste och de har slutat uppdatera den?)
Det jag egentligen undrar över är vilka inställningar som kan förbättra livet för ESP8266 i mätarskåpet?
Är TV'n inom rimligt avstånde så att du kan välja en 5 GHz anslutning?
Sen ser du i ASUS gränssnittet om AP'n "går på knäna" när TV'n är igång.
Medlem
· Stockholm
· 1 418 inlägg
TV:n står i rummet intill och det rummet har ingen nätverkskabel så därför är den ansluten via WiFi. Rummet är ett barnrum som promoverats till klädvårdsrum, så vi har strykbrädan där...P paralun skrev:
Men WiFi används tämligen sällan, bara dessa fall:
- Min fru vill se nåt på SVTPlay, vilket ju innebär nätverkskomm från TV:n.
- Jag vill titta på min media player (RPi4 bakom TV:n) vars programkälla är video från min Linux-server. Görs bara när jag stryker kläder. Då blir det ju WiFi-data till RPi4 under tittandet.
Annars används en Humax TV-box för den mesta tittningen och det går ju via antenn, ingen WiFi där.
Så jag tror inte att det är TV:n (eller RPi4:an) som belastar WiFi-routern så att ESP8266 bootar om.
När jag igår bytte kanal till en som jag tyckte såg ut att ligga bättre till så satte det igång omstarterna på ESP8266 efter en stund. Nu har jag bytt tillbaka till den första inställningen och det har lugnat sig betydligt. Omstart bara då och då (många timmar emellan).
Hur ser du vilka kanaler som ligger bra till?B Bo Berglund skrev:TV:n står i rummet intill och det rummet har ingen nätverkskabel så därför är den ansluten via WiFi. Rummet är ett barnrum som promoverats till klädvårdsrum, så vi har strykbrädan där...
- Jag vill titta på min media player (RPi4 bakom TV:n) vars programkälla är video från min Linux-server. Görs bara när jag stryker kläder. Då blir det ju WiFi-data till RPi4 under tittandet.
Annars används en Humax TV-box för den mesta tittningen och det går ju via antenn, ingen WiFi där.
Så jag tror inte att det är TV:n (eller RPi4:an) som belastar WiFi-routern så att ESP8266 bootar om.
När jag igår bytte kanal till en som jag tyckte såg ut att ligga bättre till så satte det igång omstarterna på ESP8266 efter en stund. Nu har jag bytt tillbaka till den första inställningen och det har lugnat sig betydligt. Omstart bara då och då (många timmar emellan).
Ok, just 2,4 GHz kan ha sina trubbel.B Bo Berglund skrev:TV:n står i rummet intill och det rummet har ingen nätverkskabel så därför är den ansluten via WiFi. Rummet är ett barnrum som promoverats till klädvårdsrum, så vi har strykbrädan där...
Jag kör själv en ASUS RT-AC68U i AP mode.
Den enklaste formen av felsökning är ju att pinga, jag har min RPi då i källaren vid elmätaren.
Här fick jag då WiFi störningar men löste det med ugnsfolie kring en USB sladd mot SSD-disken.
PING 192.168.1.156 (192.168.1.156) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=1 ttl=62 time=91.7 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=2 ttl=62 time=88.8 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=3 ttl=62 time=89.9 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=4 ttl=62 time=89.9 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=5 ttl=62 time=91.5 ms
^C
--- 192.168.1.156 ping statistics ---
11 packets transmitted, 11 received, 0% packet loss, time 10016ms
rtt min/avg/max/mdev = 85.851/89.957/94.115/2.000 ms
Hur ser det ut hos dig?
Har du 90ms på lokalt nät? Trodde jag hade dåligt nät...P paralun skrev:Ok, just 2,4 GHz kan ha sina trubbel.
Jag kör själv en ASUS RT-AC68U i AP mode.
Den enklaste formen av felsökning är ju att pinga, jag har min RPi då i källaren vid elmätaren.
Här fick jag då WiFi störningar men löste det med ugnsfolie kring en USB sladd mot SSD-disken.
PING 192.168.1.156 (192.168.1.156) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=1 ttl=62 time=91.7 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=2 ttl=62 time=88.8 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=3 ttl=62 time=89.9 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=4 ttl=62 time=89.9 ms
64 bytes from 192.168.1.156: icmp_seq=5 ttl=62 time=91.5 ms
^C
--- 192.168.1.156 ping statistics ---
11 packets transmitted, 11 received, 0% packet loss, time 10016ms
rtt min/avg/max/mdev = 85.851/89.957/94.115/2.000 ms
Hur ser det ut hos dig?