Magnus E K
I istorage skrev:
Var borta en vecka och satte kylskåp/frys i vacation-mode. ingen uppvärmning igång förutom varmvattenberedaren. Övrigt igång: badrumsfläktar (PAX), 2 st routrar, några switchar/accesspunkter, fyra övervakningskameror, enklaste Synology NAS med två diskar. Förbrukning 22 kWh/dygn :(
Vad gör skåpen i "vacation mode" som de inte gör annars? De kommer automatiskt dra mindre av att vara ständigt stängda men i övrigt finns inget annat sätt än att höja temperaturen.
 
I istorage skrev:
Var borta en vecka och satte kylskåp/frys i vacation-mode. ingen uppvärmning igång förutom varmvattenberedaren. Övrigt igång: badrumsfläktar (PAX), 2 st routrar, några switchar/accesspunkter, fyra övervakningskameror, enklaste Synology NAS med två diskar. Förbrukning 22 kWh/dygn :(
Va? Elen verkar inte vara tillräckligt dyrt för att hindra folk från att köra onödig krimskrams.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Ingen har ännu nämnt alla elektriska handdukstorkar som sitter monterade i många badrum. De drar en hel del energi då de ofta är konstant påslagna. Min egen drar 80W och den är medelstor, de finns de som drar flera hundra watt... Att stänga av den är ju ett komfortavvägande, men de behöver inte vara påslagna under dygnets alla timmar. Tyvärr är de oftast kopplade utan stickkontakt direkt i en kopplingsbox vilket försvårar gemene mans möjligheter att själv installera en tidsstyrning.

Ovanstående problematik gäller förstås också alla de el-uppvärmda badrumsgolven som fortfarande installeras i parti och minut runt om i landet "bara för att det kostar ju inte så mycket att köpa". Dock är många användare medvetna och stänger helt enkelt av golvvärmen under sommarmånaderna.
Vår elektriska handdukstork har två uppsättningar inbyggda timer som drar igång den på max effekt i två timmar varje dygn. Jag har satt en timer på morgonen och en på kvällen så vår handdukstork är igång fyra timmar per dygn. Nu duschar vi inte morgon och kväll varje dag, men det blir ändå kortare total drift än om den slås på och av manuellt. Tidigare kunde den lätt vara igång ett dygn i sträck flera gånger i veckan. Jag kanske duschade på kvällen och slog på den då så att den var igång hela natten, sen duschade sambon på morgonen så då lät hon den vara igång så i bästa fall slog vi av den på kvällen när vi kom hem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd (2019) villa 150kvm skulle nog kunna komma ner på 6-8 kWh om alla lampor är av och ingen hemma.

Det enda som drar ström då är
Kyl, frys och värmepumpen. Router och larmet kan väl knappt vara värt att nämna? Tvn är i standby den drar väl lite också.

Som bäst när vi ändå är hemma och lever på som vanligt kan vi ligga på 9kwh/dygn nu under sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Va? Elen verkar inte vara tillräckligt dyrt för att hindra folk från att köra onödig krimskrams.
Den är jävligt dyr nuförtiden, mina sommarräkningar är högre än mina tidigare vinterräkningar. Därav nu jakten på att spara in på allt över några watt. Måste bara metodiskt jaga vad det är som drar alla dessa kWh per dygn.
 
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad gör skåpen i "vacation mode" som de inte gör annars? De kommer automatiskt dra mindre av att vara ständigt stängda men i övrigt finns inget annat sätt än att höja temperaturen.
Enligt manualen ska de drar lite mindre än i normalt läge samtidigt ska det också förhindra uppkomst av dålig lukt.
 
Vi ligger på ganska precis 6 kWh med huset i "standby".

Kyl, frys, stor frysbox, FLVP (Nibe 730) i semesterläge (lägre VV men samma ventilation), nätverksutrustning, klipprobot och lite lampor.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jätte investering att koppla in en Zigbee eller wifi-puck på en vvb...
Säkert över 100 kr..
Ja, om du bara slå på/av den enligt ett fast schema så blir det inte mer än några hundralappar. Men ska du ha en smart styrning så blir det betydligt mer, plus arbetstiden.
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Sen är det rätt trist den dagen man kommer hem tidigare än vanligt
Mycket kan vara jättetrist när man kommer hem tidigare än vanligt. Kallt vatten är nog det minsta problemet.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket kan vara jättetrist när man kommer hem tidigare än vanligt. Kallt vatten är nog det minsta problemet.
Intressant, vilka andra trista saker tänker du på?
 
TRJBerg
De intermittenta effekttopparna tyder på varmvattnet.
Ett alternativ så här på sommaren är att stänga av värmepumpen/VVB.
Nu förutsätter jag att värmen är avstängd. Själv har jag bergvärmepump och har stängt av värmen/kopplar på endast varmvatten. Har inte märkt något behov av värme.
Sedan kan kyl och frys dra el, olika mycket beroende på ålder och skick. Kan vara värt att kontrollera.
Och fläktarnas effektbehov kan vara värt att kontrollera.
 
Tvättmaskin eller torktumlare kan konstigt nog dra ström trots att de är avstängda...
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Intressant, vilka andra trista saker tänker du på?
Rober Cray sjunger ("The grinder"):
I came home a little early
Lord, what I found there
I walked in on you and Richard
And your legs were up in the air
 
  • Haha
  • Gilla
Embridioum och 2 till
  • Laddar…
I istorage skrev:
Enligt manualen ska de drar lite mindre än i normalt läge samtidigt ska det också förhindra uppkomst av dålig lukt.
Liten varning för Vacation mode.
Kolla noga vad det gör på just ditt kylskåp innan du aktiverar det.
Vi har ett side-by-side skåp där vacation-mode innebär att den helt enkelt stänger av kompressorn till kylskåpet och enbart behåller frysen aktiv.

Visst, det drar absolut mindre ström, men...
 
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndreasCh skrev:
Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt….
Jag upptäckte idag att avfuktare till krypgrund drar ordentligt med el, åtminstone när den startar upp. Cirka 5 A under ett par minuter. Så om du har en sådan kan det vara källan till plötslig förbrukning när ingen är hemma. Särskilt varma sommardagar.

(ber om ursäkt i fall någon redan nämnt detta, jag har inte lusläst hela tråden :cool:)
/Johan
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.