104 427 läst · 229 svar
104k läst
229 svar
Elförbrukning villa, vad drar ström när man inte är hemma?
Jag mätte upp alla förbrukare och blev väldigt förvånad över att alla drog ström när de var avstängda, tex kaffebryggare, tvättmaskin, torktumlare, mikro, ugn, spis mm, den som drog mest var tvättmaskinen och den har inte ens display. Dvs även maskiner som har ON/OFF knapp...
Jag var tvungen att kolla upp min elmätare, och så här står det i instruktionsboken, appropå Watt-värdet:S stugan_i_skogen skrev:
"Värdet erhålls genom att multiplicera spänning, ström och effektfaktor."
Jag tolkar detta som att det faktiskt är aktiv effekt som visas, om inte instruktionsboken är direkt vilseledande, eller jag missförstått något.
A AndreasCh skrev:Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.
Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända
= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?
Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?
2 bilder från när vi inte varit hemma:
:[bild][bild]
mvh
Andreas
10kwh är ca 420W/h utslaget på ett dygn. Det är inte svårt att komma upp i med allt det du skriver.
Bara Kyl o frys ligger på 80-150w st. Ifs inte igång hela tiden.
Kollade denna sida: https://nl.hardware.info/artikel/99...ksmeters-vergeleken-testmethode-en-resultatenF Fideliox skrev:
Den bästa där kostar drygt 1000 SEK på Amazon, så jag beställde
Brennenstuhl PM231E På Conrad, 270 SEK ink frakt. Den verkar mäta ok, förutom en del fel på riktigt låga laster.
Hej Andreas!A AndreasCh skrev:Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.
Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända
= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?
Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?
2 bilder från när vi inte varit hemma:
:[bild][bild]
mvh
Andreas
Jag sitter med precis samma frågeställning och samma förbrukning på vårt fritidshus. Det stör mig enormt att i mitt fall verkar det vara vår vatten/avloppsanläggningar (Alnarp Cleanwatersystem) som står för merparten av förbrukningen. Jag stängde till ock med av värmepumpen för jag trodde det var varmvattnet som drog underhållsvärdet, men förbrukningen var densamma ändå…
Låter som om du har en dålig kontakt/anslutning i din såg.Workingclasshero skrev:
Utgår ifrån att du inte använt den strax innan du känner värmen.
Lämna tillbaka den och åberopa din garanti.
Vad är det för kaffebryggare som drar ström när den är avstängd? Den har väl inget stand by-läge (som väntar på att du ska bli törstig)? En normal bryggare har två värmeelement och en indikatorlampa och när knappen är off, får ingen av dem ström, väl?J Jockebanan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 017 inlägg
Den är svagt ljummen där den står, alltså bara några grader varmare, potentiell kortslutning?fotohasse skrev:
En dålig kontakt/anslutning borde väl vara strömlös när inte motorn är aktiverad?
Jag har klocka och timer i min bryggare.T torkelb skrev:
Vad drog dessa i standby?E Em_A skrev:Mannen i huset har senaste dagarna roat sig med att göra ett Excel ark där han skrivit upp vad olika saker drar och specat
Standby läge - igång - används/körs
De största standby tjuvarna var våra 3 tv: apparater med tillhörande ljudsystem. så nu har de fått var sin fjärrstyrd Philips plugg så på kvällen när man lägger sig man man lätt från mobilen välja att stänga av strömmen till allt samtidigt.
Playstation låg också väldigt högt i standby.
Saker som kaffemaskin, micro, torkskåp, tvättmaskin och diskmaskin drar ju också mycket men bara bör de används.
Det låg en trave papper på min beredare, kände en dag att de var hyfsat varma på undersidan mot beredaren. Aha tänkte jag, isolering, så jag hängde en gammal fleecetröja på beredaren, ett lakan utanpå och sen tillbaks med pappershögen. Nu går den igång och värmer hälften så ofta som förr, när vi inte tar varmvatten. Har inte mätt skillnaden totalt, men nåt gör det väl.Dowser4711 skrev:Jag tror det är rätt få som stänger av varmvattenberedaren när man är borta över en kortare period, så det värms upp oavsett.
Visst drar den mer och längre perioder när man använder varmvatten, men de är ju inte extremt välisolerade utan läcker en hel del värme, vilket gör att de brukar aktiveras några gånger per dygn även utan förbrukning.