All värmen kommer från bvp. Den är ca 4år gammal. Det installerades av tidigare ägare.A Avemo skrev:Jag tycker att det ser ganska mycket ut. Till att börja med över 500 kWh i juni, juli och augusti. Ingenting extremt men kanske lite i överkant. Men det är när det blir kallare ute som det sticker iväg. Är all värme från bergvärmen? Man brukar kunna se historisk förbrukning på nätbolagets hemsida. Har huset alltid haft bergvärme eller är det ordnat nyligen? Kanske kan du se hur mycket huset förbrukade innan det blev bergvärme.
Övriga elkrävande apparater har alltid varit på lika under sommaren som vinter. Det är inte sant att bvp ska ta så mycket el för uppvärmning av element vattnet.
Det står max 6kw. Om elpatronen har hjälpt till i några omgångar borde inte heller ha varit så mycket elförbrukning eller?E Emanuel01 skrev:
21-22 grader. 3 personer. Välisolerat. Vi var borta i 5 dagar runt Jul och det gick åt drygt 100kw/dygn dagligen.G GoGetLost skrev:
Under sommar tiden har vi haft samtliga apparater på plus att jag använde en hel del kapsåg och vinkelslip maskiner.MathiasS skrev:Om man sparar eller inte med bergvärme beror på vad man jämför med (inte hur varmt man har det osv).
Jämför du med att värma huset med direktverkande el (element) så blir det en besparing, i krokarna av en en tredjedel till en femtedel så mycket el när du kör bvp.
Jämför du med en luftvärmepump är det inte lika självklart att du ser en tydlig skillnad. Bor du i södra sverige, antagligen ingen större skillnad, bor du i Stockholm eller längre upp så blir det en skillnad på vintern.
Jag gissar att du, precis som vi, har rätt hög förbrukning av hushållsel, dvs kyl, frys, belysning, datorer, TV, tvätt och tork osv. Här uppgår det till nästan hälften av den totala förbrukningen, den andra halvan är värme och varmvatten.
Det ända som har ökats är bvp värmer upo vatten till radiatorerna till skillnad från sommaren.
Nibe bvp F1155. Vet ej hur djupt är den.J jonaserik skrev:
Har du tittat på nätbolagets hemsida hur hög elförbrukningen var innan bergvärmen?M Mergasar skrev:
Hur gammalt är huset? Du skriver välisolerat. Kan du specificera lite närmare? Hur mycket isolering har du i väggar, golv och tak?
Inget garage eller uthus där det står värme på?
Jag ska ringa till eon imorgon o ta reda på det. Det vet jag ej, men min känsla är att det är välisolerat. Radiatoren i garaget är helt avstängd.A Avemo skrev: